شناسهٔ خبر: 28310979 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه عصرایرانیان | لینک خبر

بعید است کنکور تا چند سال آینده حذف شود

صاحب‌خبر - گروه اجتماعی: وزیر آموزش و پرورش گفت : صاحب‌نظران علوم تربیتی بارها اعلام کرده‌اند که آموزش و پرورش در حوزه دانش، ابزار و روش‌ها دچار ضعف‌های کارکردی است، البته در حوزه دانش این ضعف‌ها کمتر است اما روش آموزشی مدارس کهنه است و باعث دل‌زدگی دانش‌آموزان از مدرسه می‌شود، همچنین نمی‌تواند نیازهای فردی و اجتماعی امروز دانش‌آموزان را پاسخ دهد. سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آغاز سال تحصیلی با حضور 12 میلیون دانش‌آموز سراسر کشور و 13 هزار دانش‌آموز ایرانی در 110 مدرسه خارج از کشور درباره کمبود نیروی انسانی در این وزارتخانه اظهار کرد: یکی از مشکلات آموزش و پرورش کمبود نیروی انسانی است و در سال تحصیلی جدید با اتخاذ تدابیری تلاش کردیم کلاس‌های درس بدون معلم نباشند. چالش کمبود معلم تا شش سال آینده ادامه دارد وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال برای نخستین بار دانشگاه فرهنگیان در طول عمر خود، 33 هزار نیروی انسانی جدید را پذیرش کرد، البته تا شش سال آینده با چالش کمبود معلم مواجه هستیم، یعنی میزان خروجی نیروی و افزایش تدریجی جمعیت دانش‌آموزان را شاهد خواهیم بود.بطحایی ادامه داد: در سال تحصیلی جدید 14 میلیون دانش‌آموز در مدارس کشور داریم که در مقایسه با سال گذشته شاهد رشد 6 درصدی جمعیت دانش‌آموزان هستیم؛ با استقرار پایه دوازدهم در مدارس کشور 350 هزار دانش‌آموز نیز در سیستم آموزشی باقی می‌ماندند، همچنین تا سال گذشته دوره پیش‌دانشگاهی 24 ساعت در هفته بود که امسال براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش ساعات آموزش پایه دوازدهم در طول هفته 35 ساعت است که این موضوع نیز باعث افزایش نیاز ما به نیروی انسانی می‌شود. جمعیت دانش‌آموزان تا 6 سال آینده به 16میلیون نفر می‌رسد وی عنوان کرد: تا شش سال آینده جمعیت دانش‌آموزان کشور به 16 میلیون و 800 هزار نفر می‌رسد و پس از دو سال مجدد تعداد دانش‌آموزان کاهش می‌یابد، از همین رو برنامه‌ریزی در حوزه نیروی انسانی یکی از مهمترین مسائل آموزش و پرورش است.وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این که 920 هزار نیروی اداری و آموزشی در این وزارتخانه مشغول به فعالیت هستند، افزود: 720 هزار نفر در مدارس و حدود 50 تا 60 هزار نفر در ستاد فعالیت می‌کنند که به همراه نیروهای حق‌التدریس در مجموع 920 هزار نفر را شامل می‌شوند. روش‌های آموزشی مدارس کهنه است وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امروز رئیس جمهور در مراسم نواختن زنگ مهر تاکید کرد: دانش‌آموزان به عنوان مخاطبان اصلی برنامه درسی، کتاب‌ها را نقد کنند. صاحب‌نظران علوم تربیتی بارها اعلام کرده‌اند که آموزش و پرورش در حوزه دانش، ابزار و روش‌ها دچار ضعف‌های کارکردی است، البته در حوزه دانش این ضعف‌ها کمتر است اما روش آموزشی مدارس کهنه است و باعث دل‌زدگی دانش‌آموزان از مدرسه می‌شود، همچنین نمی‌تواند نیازهای فردی و اجتماعی امروز دانش‌آموزان را پاسخ دهد.بطحایی با تاکید بر این که اداره مدرسه باید در اختیار معلم و مدیر قرار بگیرد، افزود: تحول زمانی رخ می‌دهد که مدرسه توسط این افراد اداره شود، بنابراین از سال تحصیلی جدید برای نخستین بار در دوره دوم ابتدایی و دوره متوسطه اول، دو ساعت از برنامه رسمی‌را در اختیار مدرسه گذاشتیم که با توجه به نیازهای آموزشی که تشخیص می‌دهند البته براساس چارچوبی که ابلاغ شده است، بخش‌هایی از کتاب درسی را کنار گذاشته و خودشان اقدام به طراحی برنامه و اجرای آن کنند. این کار شاید ساده و کم اهمیت جلوه دهد اما گام نخستین است که باید گسترش یابد تا برنامه درسی را متناسب با نیازهای فردی و اجتماعی دانش‌آموزان ارائه دهیم.وی درباره توزیع کتاب‌های درسی پایه دوازدهم خاطر نشان کرد: در پایه دوازدهم به دلیل تاخیر در ارسال کتاب‌های درسی در برخی مناطق هنوز دانش‌آموزان کتاب ندارند، البته برای آن که خللی در جریان آموزش رخ ندهد می‌توانند از نسخه PDF کتاب‌های این پایه که بر روی سامانه کتاب‌های درسی قرار گرفته است، استفاده کنند تا زمانی که کتاب‌ها به دست دانش‌آموزان برسد. بعید است کنکور تا چند سال آینده حذف شود وزیر آموزش و پرورش درباره حذف کنکور عنوان کرد: در شورای برنامه‌ریزی کنکور آخرین تصمیم این بود که سهم سوابق تحصیلی 20 درصد به صورت قطعی و 10 درصد به صورت مثبت باشد که این کمترین گام برای کاهش قدرت کنکور است و باید به سمتی برویم که سهم کنکور در پذیرش دانشگاه‌ها کمرنگ شود، البته بعید است در چند سال آینده بتوانیم کنکور را به صورت کامل حذف کنیم. پرداخت مطالبات معلمان نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بهتری داشت وزیر آموزش و پرورش درباره پرداخت مطالبات فرهنگیان عنوان کرد: با وجود تمام مضیقه‌های اعتباری دولت به ویژه در سالجاری، پرداخت معوقات معلمان نسبت به گذشته وضعیت بهتری داشت و عملکرد ما حدود 15 درصد بهتر بود. برای تعطیلات زمستانی به جمع بندی نرسیده‌ایم وزیر آموزش و پرورش همچنین با بیان اینکه هنوز درباره تعطیلات زمستانی به جمع بندی مشخص نرسیده ایم، در انتها گفت: رویکرد ما در آموزش و پرورش این است که مدرسه از فضای خشک امروز تبدیل به کارگاهی برای دانش آموزان بشود تا بچه‌ها در آن مهارت زندگی کردن را بیاموزند و این به عنوان یکی از مهمترین سیاستها و برنامه‌ها در دستور کار امروز وزارت آموزش و پرورش قرار دارد. ریشه‌دار بودن آسیب‌های اجتماعی در جامعه وزیر آموزش و پروش به ریشه‌دار بودن آسیب‌های اجتماعی در جامعه اشاره کرد و گفت: بخش عمده آسیب‌های اجتماعی در مدرسه ریشه در خانواده‌ها و اجتماع دارد، به عنوان مثال طلاق در بروز آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار است.البته مصرف مواد مخدر توسط پدر یا مادر نیز آسیب‌های جدی برای فرزندان به دنبال دارد.وی فقر در خانواده‌ها را از علل دیگر بروز آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: در واقع ریشه آنچه که ما در مدرسه به عنوان آسیب‌های اجتماعی با آن مواجه هستیم به بیرون از مدرسه مربوط می‌شود، اما من نباید به عنوان یک مسئول و معلم در آموزش و پرورش بگویم، این آسیب‌ها چه ربطی به من دارد، نه این طور نیست. این رفتار و برخورد غیر مسئولانه را هیچ معلمی‌نخواهد داشت. تلاشی که ما در آموزش و پرورش انجام می‌دهیم واقعا تلاش قابل تقدیری است.

نظر شما