شناسهٔ خبر: 28310762 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

50 درصد افراد بالای 50 سال ایرانی فشار خون دارند

به گزارش خبرنگار ایرنا، پروفسور دکتر رضا سعیدی فیروزآبادی روز دوشنبه در بازدید از خوابگاه بیماران کلیوی کرمانشاه در جمع خبرنگاران، 75 درصد علت بیماری های

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار ایرنا، پروفسور دکتر رضا سعیدی فیروزآبادی روز دوشنبه در بازدید از خوابگاه بیماران کلیوی کرمانشاه در جمع خبرنگاران، 75 درصد علت بیماری های کلیوی و کبدی را ناشی از سه عامل غذاهای قندی و چرب، کم تحرکی و فشار خون اعلام کرد و افزود: از هر چهار ایرانی یک نفر مبتلا به نارسائی کلیه است.
سعیدی فیروزآبادی نسبت به رشد بیماریهای کلیوی و کبدی و فشار خون در چند سال آینده هشدار داد و گفت: با توجه به شیوع رژیم های غذایی نامناسب و کم تحرکی افراد جامعه (جامعه ایران از نظر تحرک فیزیکی جز کم تحرک ترین کشورهای جهان هستند) بیماریهای کلیوی در کشور افزایش چشمگیری خواهد یافت و این هزینه های گزافی بر روی دست جامعه و دولت خواهد گذاشت.
این متخصص کلیه با اشاره به سابقه 60 ساله عمل جراحی پیوند کلیه گفت: این عمل برای اهدا کنندگان هیچ مشکلی ایجاد نمی کند و آنها مثل بقیه افراد جامعه می توانند تحرک داشته باشند.
وی همچنین بر فرهنگ سازی اهدا عضو بویژه از میان افرادی که دچار مرگ مغزی شده اند، تاکید کرد و اظهار داشت: هر فرد مرگ مغزی می تواند جان هشت نفر را نجات دهد.
وی از بیماران دیالیزی خواست هر سریعتر اقدام به پیوند کلیه کنند و مثل افراد عادی از زندگی با کیفیتی برخوردار شوند و کمتر زجر بکشند.
وی فشار خون را علت اصلی بیماری کلیوی دانست و از افراد و نهادهای مختلف به ویژه مدارس ، دانشگاه ها ، ائمه جمعه و دستگاه های عمومی و فرهنگی خواست برای مقابله با این بیماری و پیشگیری از آن تلاش کنند چون این بیماری بسیار رنج آور و هزینه بر است.
وی روند عمل پیوند کلیه را بسیار پر پیچ و خم و دارای آزمایش های مختلف دانست و از افراد خواست گول سودجویان را نخورند که با وعده اهدا کلیه به سراغ بیماران می آیند.
سعیدی فیروزآبادی استان کرمانشاه را دارای زیرساخت های مناسب برای تبدیل شدن به قطب جراحی پیوند کلیه و کبد دانست که نیازمند تجهیزات بیشتری است.
خوابگاه انجمن حمایت از بیماران کلیوی کرمانشاه با 500 متر مربع زیربنا امروز با حضور داریوش آرمان رییس هیات مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی کشور با 11 تختخواب ویژه بیماران کلیوی زلزله زده راه اندازی شد.
3209/8066
انتهای پیام

نظر شما