شناسهٔ خبر: 28309472 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

باقری:

لزوم پایبندی رؤسای دانشگاه‌ها به اجرای سیاست‌های دولت تدبیر و امید

قائم مقام وزیر علوم و رئیس مرکز هیئت‌هاى امنا و هیئت ممیزه مرکزی وزارت علوم گفت: همانگونه که این وزارتخانه متعهد و ملزم به اجرای سیاست‌های دولت تدبیر و امید است، روسای دانشگاه‌ها نیز باید نسبت به این تعهد پایبند باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از وزارت علوم، عبدالرضا باقری قائم مقام وزیر علوم و رئیس مرکز هیئت‌هاى امنا و هیئت ممیزه مرکزی وزارت علوم گفت: عهد و پیمانی که وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با رئیس جمهوری و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بسته، به آنها پایبند است و همان سیاست های روحانی را پیش می‌برد.

وی افزود: سیاست‌های اعتدال و تدبیر رئیس جمهور علاوه بر وزارت علوم، باید در تمامی دانشگاه‌ها نیز دنبال شود، در عین حال که در یک سال گذشته پیامد اتخاذ این سیاست، ایجاد فضای علمی در دانشگاه‌ها و فضای نقد و گفت و گو بوده است.
رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت ممیزه مرکزی بیان کرد: در راستای اجرای این سیاست‌ها، مدیریت دانشگاه‌ها را باید به افرادی واگذار کنیم که مورد قبول جامعه دانشگاهی، معتدل، معتمد و بومی منطقه باشد.
وی خاطرنشان کرد: تلاش ما بر این است تا افرادی را برای مدیریت دانشگاه ها انتخاب کنیم که مستقل بوده و وابسته به جناح‌های سیاسی نباشند.
باقری با بیان اینکه روسای دانشگاه‌ها همواره از برجسته‌ترین افراد جامعه علمی انتخاب شده اند، ادامه داد: دانشگاه محیط جنجال نیست، بلکه محیط نقد، نظر و گفت و گو است.
قائم مقام وزیر علوم به قرار گرفتن دانشگاه‌ها در مسیر درست حرکت علمی اشاره کرد و گفت: محیط‌های علمی و دانشگاه‌های ما نیازمند فضایی آرام و نیز بانشاط است تا بتوانیم سیاست‌های علم و فناوری را در دانشگاه‌ها پیش ببریم، همان چیزی که کشور امروز به شدت به آن نیاز دارد.
وی تاکید کرد: در شرایط کنونی دانشگاهیان ما باید به کمک تولید، صنعت و بخش خدمات بیایند و هر کجا کاستی وجود دارد، همانند دوران دفاع مقدس ورود جدی داشته باشند.
قائم مقام وزیر علوم با اشاره به رشد و توسعه علمی ایران در سال‌های گذشته اظهار داشت: به تازگی تمامی مستندات بین‌المللی حاکی از این است که تحولات خوبی در آموزش عالی رخ داده و به نحو درستی مدیریت شده است.
وی ادامه داد: امروز باید محیط دانشگاه را به سمت ایجاد و افزایش دانش‌آموختگانی پیش برد که از مهارت‌های کافی برخوردار هستند تا بتوانند ایجاد اشتغال کنند و این یکی از برنامه‌های جدی ما در سال تحصیلی جدید است.
باقری تصریح کرد: به منتقدان باید بگویم با وجود اینکه تعداد کمی از دانشجویان بیرون دانشگاه دستگیر شدند، اما وزیر علوم به جد پیگیر است تا احکام آنها تقلیل یابد.
وی با بیان اینکه وزارت علوم به جد از حقوق دانشجویان دفاع می کند گفت: دانشگاه‌ها که دارای بیشترین متخصص و نیروی کارشناس هستند، باید برای کمک به رفع مشکلات و برای برون رفت از شرایط سخت کنونی کشور کمک و تلاش کنند.
قائم مقام وزیر علوم ادامه داد: در سایه وحدت، همدلی و یکدلی می‌توانیم کاستی‌های موجود، توطئه‌های دشمنان و تحریم‌ها را از بین ببریم؛ در عین حال که انتقادها نیز می‌تواند بسیار سازنده باشد.
وی تاکید کرد: هرگز در مورد مدیریت جدید دانشگاه پیش‌داوری و قضاوت نکنید، اجازه دهید در عمل کار صورت گیرد و سیاست‌های دولت اجرایی شود. شرایط موجود را درک کنید و در کنار مدیریت دانشگاه باشید و برای توسعه و رشد دانشگاه به وی کمک کنید.
باقری با تاکید بر اینکه منتقدان باید در کنار دولت باشند، تصریح کرد: نباید در سایه القائات نادرست قرار گرفت، بلکه باید اجازه بروز افکار و ایده‌های نوظهور و شنیده شدن همه نظرها را داد امری که امروز بسیار مورد نیاز جامعه دانشگاهی است.
قائم مقام وزیر تاکید کرد: نظرها و انتقادهای دانشجویان باید مورد توجه قرار گیرد و از توان و ظرفیت آنان در پیشبرد و توسعه دانشگاه استفاده شود، چرا که در سایه انتقادها می‌توان کار کرد.

وی مدیریت دانشگاه را یکی از حساس‌ترین مشاغل برشمرد و گفت: از هرگونه نقد و انتقاد استقبال می‌کنیم و معتقد هستیم که نباید در اتاق‌های شیشه‌ای به دور از دسترس مردم تصمیم بگیریم.

انتهای پیام/ 

نظر شما