شناسهٔ خبر: 28309399 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

عملکرد ضعیف تیم ملی والیبال ایران و تلخی که پایان ندارد

صاحب‌خبر -
خرداد:تیم ملی والیبال ایران عملکرد بسیار ضعیفی در مسابقات قهرمانی جهان داشت. بررسی عملکرد این تیم در ۲ سال اخیر و به خصوص این تورنمنت حکایت از روزگاری همراه با تلخی بی پایان برای والیبال ایران دارد.

به گزارش خرداد ،ایران که در مسابقات قهرمانی ۲۰۱۴ جهن در رده ششم قرار گرفته بود، روز گذشته (یکشنبه) با شکست مقابل تیم ذخیره های آمریکا، مسابقات سال ۲۰۱۸ را با رتبه سیزدهمی به پایان برد.
ملی پوشان ایران مرحله نخست مسابقات را با چهار برد و یک باخت پشت سر گذاشتند اما با عملکرد ناامیدکننده در مرحله دوم و ۳ شکست پیاپی مقابل بلغارستان، کانادا و آمریکا، عملکرد بسیار ضعیفی از خود به جای گذاشتند.
ایگور کولاکوویچ سرمربی تیم ملی ایران پس از پایان مسابقات در مصاحبه با سایت فدراسیون والیبال، به جوانگرایی در ترکیب بازیکنان اشاره کرده و گفته است که باید به این تیم زمان داد تا در آینده به موفقیت برسد.
کولاکوویچ امسال بازیکنان جوانی مانند صابر کاظمی، امیرحسین توخته، مرتضی شریفی و محمدرضا حضرت پور را وارد تیم ملی کرد. جوانگرایی می تواند آینده والیبال ایران را تضمین کند اما نکته ای که ظاهرا در برنامه ریزی های والیبال ایران فراموش شده این است که تیم ملی با شکست های مداوم و پی در پی، دیگر آن تیم پر شور و با انگیزه ای نیست که علاقه مندان انتظار داشتند.
در ۲ سال گذشته که کولاکوویچ هدایت تیم ملی ایران را بر عهده داشته، این تیم در لیگ جهانی ۲۰۱۷ یازدهم، در لیگ ملت های ۲۰۱۸ دهم و در قهرمانی جهان ۲۰۱۸ سیزدهم شده است. یک مدال برنز در مسابقات جام قهرمانان بزرگ جهان و قهرمانی در بازی های آسیایی جاکارتا تنها دستاوردهای حضور ۲ ساله کولاکوویچ در والیبال ایران بوده است. جام قهرمانان بزرگ کم اهمیت ترین تورنمنتی است که زیر نظر فدراسیون بین المللی برگزار می شود و نتیجه آن حتی در امتیازات رده بندی جهانی هم محاسبه نمی شود. در بازی های آسیایی هم تیم های چین و ژاپن با تیم دوم خود شرکت کرده بودند و قهرمانی در چنین مسابقات سطح پایینی، قطعا افتخاری برای والیبال ایران محسوب نمی شود.
نگاهی آماری به عملکرد ملی پوشان ایران در مسابقات قهرمانی جهان نشان می دهد که این تیم در تمام بخش های بازی کاملا ضعیف بوده است. برای درک بهتر کیفیت پایین بازی ایران، آمار این تیم در اسپک، سرویس، دفاع روی تور و دریافت را با میانگین ثبت شده در کل مسابقات تا پایان مرحله دوم را مقایسه می کنیم.
** زدن اسپک
ایران: ۷۹۳ اسپک، ۳۸۶ امتیاز (۴۸.۶۷ درصد) و ۱۱۶ دفاع شده (۱۴.۶۲ درصد)
کل تیم ها: ۱۲۱۶۳ اسپک، ۶۲۷۲ امتیاز (۵۱.۵۶ امتیاز) و ۱۷۷۳ دفاع شده (۱۴.۵۷ درصد)
** دفاع
ایران: ۲۹۷ دفاع، ۵۶ امتیاز (میانگین ۰.۱۷ امتیاز در هر ست و ۱۸.۸۵ درصد موفقیت) و ۱۵۱ خطا (۵۰.۸۴ درصد)
کل تیم ها: ۴۹۱۵ دفاع، ۱۰۶۹ امتیاز (میانگین ۰.۲ امتیاز در هر ست و ۲۱.۷۴ درصد موفقیت) و ۱۹۹۵ خطا (۴۰.۵۹ درصد)
** سرویس
ایران: ۶۷۵ سرویس، ۳۵ امتیاز (میانگین ۰.۱۳ امتیاز در هر ست و ۵.۱۸ درصد موفقیت) و ۹۸ خطا (۱۴.۵۱ درصد)
کل تیم ها: ۱۱۰۲۰ سرویس، ۷۰۱ امتیاز (میانگین ۰.۱۵ امتیاز در هر ست و ۶.۳۶ درصد موفقیت) و ۱۹۱۰ خطا (۱۷.۳۳ درصد)
** دریافت
ایران: ۵۴۶ دریافت، ۱۱۶ دریافت عالی (۲۱.۲۴ درصد) و ۴۴ خطا (۸.۰۵ درصد)
کل تیم ها: ۸۶۵۸ دریافت، ۲۵۰۳ دریافت عالی (۲۸.۹ درصد) و ۵۹۴ خطا (۶.۸۶ درصد)
با نگاهی به این آمارها مشخص می شود که تیم ملی ایران در تمام بخش ها عملکردی ضعیف تر از حد متوسط ۲۴ تیم حاضر در مسابقات داشته است. فقط در بخش خطای سرویس، آمار ایران بهتر از متوسط مسابقات بوده که دلیل آن هم کمتر اقدام کردن بازیکنان ایران برای زدن سرویس های پرشی است.
وقتی کولاکوویچ ۲ سال پیش با فدراسیون والیبال ایران به توافق رسید، اعلام شده بود که قرارداد به صورت ۲+۲ تنظیم شده است. به این معنا که پس از ۲ سال همکاری، در صورت رضایت طرفین، این قرارداد به مدت ۲ سال دیگر تمدید می شود.
به گزارش ایرنا، با این وجود بر اساس مصاحبه کولاکوویچ در سایت فدراسیون، این قرارداد تا المپیک ۲۰۲۰ توکیو تمدید شده است. در واقع مسئولین فدراسیون بدون آنکه منتظر پایان همکاری ۲ ساله بمانند تا عملکرد سرمربی تیم ملی را بررسی کنند، این قرارداد را ۲ سال دیگر تمدید کرده اند.

نظر شما