شناسهٔ خبر: 28308968 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

شهرداری ها یک ماه برای پرداخت سهم کتابخانه ها مهلت دارند

به گزارش ایرنا محمدرضا خبار، دوشنبه شب در نشست انجمن کتابخانه های عمومی استان اظهار داشت: با پایان ضرب الاجل تعیین شده، با شهرداران متخلف مطابق قانون برخورد

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا محمدرضا خبار، دوشنبه شب در نشست انجمن کتابخانه های عمومی استان اظهار داشت: با پایان ضرب الاجل تعیین شده، با شهرداران متخلف مطابق قانون برخورد خواهد شد.
وی افزود: طبق گزارش اداره کل کتابخانه های عمومی، تنها 2 تا سه شهرداری استان نسبت به پرداخت سهم نیم درصدی کتابخانه ها از درآمدهای خود اقدام کرده اند.
وی افزود: در صورت عدم پرداخت این مبالغ در مهلت مقرر، اداره کل کتابخانه های عمومی استان از ضمانت های اجرایی تعیین شده در قانون در این خصوص استفاده می کند.

* کتاب، کالایی گران قیمت
استاندار خراسان شمالی از کم بودن میزان مطالعه و کتابخوانی در کشور و استان ابراز ناخرسندی کرد و گفت: دلیل پایین بودن سرانه مطالعه آن است که کتاب در اختیار نیست و البته بهای آن نیز گران است.
خباز با بیان اینکه باید شرایطی فراهم شود که کتاب، بیشتر در دسترس و اختیار مردم قرار گیرد، گفت: یکی از پیشنهادها، جذب کتاب های کتابخانه های شخصی شهروندان است.

* گلریزان کتاب
استاندار خراسان شمالی تصریح کرد: افراد، کتاب های خود را که از آن استفاده چندانی نمی کنند در اختیار اداره کل کتابخانه ها قرار دهند تا از این طریق، قفسه های کتابخانه های عمومی، بویژه در روستاها تجهیز شده و کتب بیشتری در اختیار متقاضیان قرار گیرد.
وی از این اقدام به عنوان گلریزان کتاب یاد کرد و گفت: در این باره مسئولان پیشقدم شوند و کتاب های کتابخانه های خود را اهدا کنند.
خباز در باره ساخت کتابخانه در مجتمع مسکن مهر گلستان شهر بجنورد نیز گفت: یک راهکار آن است که ساخت این کتابخانه به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی محول و پس از تکمیل برای بهره برداری به اداره کل کتابخانه های عمومی تحویل شود.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی هم گفت: راه و شهرسازی باید به صورت شفاف تکلیف پیمانکار طرح ساخت کتابخانه گلستان شهر را مشخص و اعلام کند که تصمیمش در این باره خاتمه پیمان، خلع ید و یا اقدام دیگری است.
محمود ثمینی اظهار داشت: بهترین راهکار، تحویل این پروژه عمرانی به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی ساخت و ساز کتابخانه ها است.

* شهرداری آشخانه، هیچ همکاری با کتابخانه ها ندارد
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی در این نشست، پرداخت نشدن سهم نیم درصدی کتابخانه ها از منابع شهرداری ها را از معضلات این حوزه برشمرد.
علی محمد جهانی گفت: شهرداری های آشخانه و پیش قلعه تا کنون هیچ همکاری با ما نداشته اند؛ البته شهرداری پیش قلعه درآمد چندانی هم ندارد اما انتظار داریم که شهرداری آشخانه سهم کتابخانه ها را پرداخت کند.

* شهر آوا، تنها شهر بدون کتابخانه استان
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی در باره جانمایی برای ساخت کتابخانه شهر آوا گفت: رویکرد دولت، ایجاد کتابخانه در همه شهرها است و شهر آوا، تنها شهر استان است که کتابخانه ندارد و البته تنها شهری است که سهم کتابخانه ها از نیم درصد درآمد عوارض شهرداری را بطور کامل پرداخته است.
جهانی گفت: درخواست ما، واگذاری فضایی برای راه اندازی کتابخانه در این شهر است.
وی ساخت کتابخانه در «بک پولاد» و «یکه سعود» را از مصوبات سفر دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی به شهرستان مرزی راز و جرگلان دانست و گفت: در صورت تامین 30 درصد هزینه های آن معادل 300 میلیون ریال در استان، مابقی اعتبار ساخت و تجهیز این مراکز فرهنگی توسط نهاد کتابخانه ها تامین می شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی افزود: اکنون سه باب کتابخانه عمومی در شهرستان راز و جرگلان در حال بهره برداری است.
حامد رحمانمی، شهردار شهر آوا در این نشست گفت: آمادگی داریم تا فضایی به وسعت حدود 100 مترمربع را برای ایجاد کتابخانه عمومی طی یک هفته در اختیار اداره کل کتابخانه ها قرار دهیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی هم در این نشست، کمبود نیروی انسانی و امکانات و تجهیزات در کتابخانه ها را از مشکلات استان عنوان کرد و گفت: انتظار می رود در این باره توجه بیشتری به استان مبذول شود.
حسین فرخنده اظهار داشت: این اداره کل، تخصصی در ساخت و ساز ندارد بنابر این ساخت کتابخانه ها و مراکز فرهنگی باید به راه و شهرسازی محول شود تا نتایج مطلوب تری حاصل شود.
7185/5132
انتهای پیام

نظر شما