شناسهٔ خبر: 28308780 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت صنعت، معدن و تجارت | لینک خبر

حسن يونس سينكي:

SMEها فرصت ويژه دور زدن تحريم‌ها را در اختيار دارند/ پيروزي‌هاي ملت را بايد به آنها يادآوري كنيم

۱۰ / ۱۶ / 31 / 49 / 84 / 128

معاون امور اقتصادي و بازرگاني وزير صنعت، معدن و تجارت با تاكيد بر فرصت ويژه براي دور زدن تحريم ها گفت: اصناف اولين سنگربانان اقتصاد اجتماعي در جنگ اقتصادي عليه ايران هستند.

صاحب‌خبر -

حسن يونس سينكي در نخستين جلسه دوره هفتم اتاق اصناف با اعلام اين مطلب افزود: استراتژي تحريم‌هاي فعلي شكستن اعتماد عمومي بود از اين رو بايد توجه كنيم كه رفتارهاي اقتصادي كه از بي‌اعتمادي، بدفهمي و كج فهمي متاثر مي شوند، هزينه‌هايي را به كشور تحميل خواهد كرد.

وي با تاكيد بر اينكه براي ايجاد آرامش اجتماعي ، راهبرد مصون سازي كاربرد دارد، گفت: سياست‌هاي متعددي براي اين موضوع تعريف مي‌شود اما براي تحقق اين راهبرد بايد ابتدا به مصون سازي افكار عمومي در برابر شايعات دقت كنيم.

وي در توضيح اين مطلب افزود: بايد بپذيريم كسي دلسوزتر از خودمان براي خودمان نيست از اين رو نبايد تحت تاثير برخي خبرسازي‌ها قرار بگيريم كه با استفاده از واژه‌هايي مانند اطلاع رساني و شفاف سازي مي خواهند افكار عمومي را به بيراهه ببرند.

وي خطاب به جامعه صنفي گفت: شما اولين سنگربانان اقتصاد اجتماعي هستيد و در شرايط تحريم اقتصاد اجتماعي جايگاه ويژه اي را داريد.

سينكي در توضيح اهميت اقتصاد اجتماعي حتي در شرايط عادي و باثبات، ادامه داد: امروز حتي شيوه هاي توليد نيز تغيير كرده است. تا ديروز اين توليد كننده بود كه تصميم مي گرفت با چه كيفيتي ، چه كالايي را توليد كند اما امروز براي توليد ،نظر سنجي اجتماعي انجام مي شود و از مردم مي پرسند چه مي خواهند تا بر اساس آن خواسته، توليد صورت گيرد.

فرصت ويژه براي دور زدن تحريم‌ها

او با اشاره به اينكه آمار نشان مي دهد ما از فرصت هاي ويژه‌اي براي دور زدن تحريم ها برخوردار هستيم، گفت: طبق آخرين آمارهاي استخراج شده 490 هزار واحد توليدي صنفي در كشور وجود دارد، اين بدان معناست كه ما سرمايه هاي بزرگي را در اختيار داريم .

او در توضيح اين مطلب ادامه داد: بررسي كنيد مالزي و كره جنوبي از كجا در اقتصاد سرافزار شد ؟ اين 490 هزار واحد فرصت اجتماعي و اقتصادي بزرگي هستند چرا كه در تحريم اتفاقا SME ها غير قابل نفودند و كليد در دست آنهاست .

او گفت: كسي نمي‌تواند واحدهاي كوچك توليدي را تحريم كند ، تعداد اين واحدها فوق العاده زياد است و تحريم آنها شدني هم نيست از اين رو بايد از اين فرصت استفاده كنيم.

او با اشاره به اينكه امروز بيش از هر زمان ديگري به آرامش نياز داريم، ادامه داد:در جنگ اقتصادي كه درگير آن هستيم براي دستيابي به اين هدف لازم است راهبرد مصون سازي از يك سو و راهبرد متقاعد سازي از سوي ديگر در دستور كار قرار گيرد .

وي در توضيح اين مطلب افزود:در راهبرد متقاعد سازي بايد بپذيريم استقلال هزينه دارد و پاسداري از استقلال نيز سختي هايي را به همراه دارد.

خريداران ارز در مجموع سودي نمي‌برند

وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به وقايع رخ داده در اهواز ، با تسليت به بازماندگان اين حادثه و مردم ايران گفت: اتفاقات اهواز ظهور و بروز خواسته كساني است كه دشمني با ملت را اثبات كرده اند .

وي گفت: متاسفانه در ماه هاي گذشته در عرصه اقتصاد نيز اتفاقاتي رخ داد كه ماهيت اقتصادي نداشت . ببينيد چه اتفاقي براي ارز در اين كشور افتاد؟ آيا اين اتفاقات و تحولات اقتصادي بود؟ پاسخ منفي است.

وي با اشاره به تصميمات اتخاذ شده در فروردين ماه براي تك نرخي كردن ارز گفت: در بيست و دوم فروردين ، نرخ دلار در حالي 4200 تومان تعيين شد كه اين رقم 750 تومان كمتر از قيمت بازار بود اما ديديم كه چه اتفاقاتي رخ داد و منحني چگونه روند صعودي خود را حفظ كرد كه اين رفتار مبين اين است كه ماهيت اتفاقات اقتصادي نبوده و در بستري از رفتارهاي اجتماعي روند صعودي و افزايش قيمت‌ها ايجاد شده است.

او گفت: در اين شرايط بسياري تلاش كردند ارز بخرند اما دقت كنيد در شرايطي كه منحني صعودي است حتي خريداران نيز سودي نمي برند .

سينكي در توضيح اين مطلب ادامه داد: اقتصاد عرصه سود و زيان در تك كالا نيست . همان كساني كه براي پيشگيري از زيان ارز خريدند ، اگر به سبد هزينه و درآمد خود در كل نگاهي بيندازند مي بينند زيان كرده اند چرا كه براي سود آني كاري كرده اند كه در مجموع فشار بر اقتصاد افزايش يافته و خودشان هم در افزايش هزينه‌هاي عمومي متضرر شده اند.

وي گفت: بالاخره خريداران ارز در مقطعي فروشنده مي شوند و مطمئن باشند جمع هزينه هاي همين فروشنده ها بالاتر از سودشان خواهد بود .

اين مقام مسئول افزود: ارز براي دولت تعريفي متفاوت دارد و براي سودجويان معني ديگري ؛ طبيعي است كه موضوع ارز براي دولت تنها اقتصادي نيست و مولفه هاي ديگري هم در اين تصميم گيري كه پيگيري آرامش اجتماعي و توسعه يافتگي است نقش آفريني مي كند.

پيروزي‌هاي ملت را به آنها يادآوري كنيم

او ادامه داد: انچه در اين حوزه اهميت دارد، حاكميت گفتمان آرام بخش اجتماعي در كشور است چرا كه اين گفتمان تبديل به سرمايه ملي مي شود .

سينكي اضافه كرد: مطمئن باشيد اگر اين شرايط را درك نكنيم تك تك ما به عنوان يك شهروند بازنده ايم و به عنوان خادم ملت جاي ديگري متضرر مي شويم.

او اضافه كرد: امروز در تمام تريبون هاي كشور چه دولتي ها و چه غير دولتي ها بايد به اين نكته توجه كنند كه گفتمان غالب بايد گفتمان آرامش بخش اجتماعي باشد.

وي از فعالان حوزه صنفي خواست تلاش خود را براي تحقق اين هدف به كار گيرند و گفت: لازم است برخي پيروزي هاي ملت ايران را به آنها يادآوري كنيم . تحريم امروز سخت تر از دوره جنگ تحميلي نيست، به نظر مي رسد پيروزي ها و رشادت ها در دوره جنگ را بايد يادآوري كنيم، پيروزي‌هايمان براي غلبه بر فضاي تروري كه منافقين خلق كرده بودند . پيروزي هايمان در جبهه‌هاي جنگ، پيروزي هايمان در دوران سازندگي و اصلاحات.

معاون امور اقتصادي و بازرگاني وزارت صمت ادامه داد: انقلاب اسلامي پيروزي بزرگي بود و بايد رشادت هاي مردم را به آنها يادآوري كنيم تا با قدرتي كه دارند از وضعيت كنوني نيز به سلامت عبور كنيم.

اين خواسته آرزو نيست بلكه حقيقي است كه با رشادت‌هاي اين مردم عزيز و سرافراز اجرايي خواهد شد.

نظر شما