شناسهٔ خبر: 28308557 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

۸۷ درصد مدارس دوره ابتدایی استان قم "دوشیفته" است

R7854/P41362/S6,62/CT11

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با ابراز نگرانی از بالابودن تعداد مدارس دوشیفته در قم گفت: متأسفانه بالغ‌بر ۸۷درصد از مدارس ابتدایی استان به‌صورت دوشیفته فعالیت می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حمیدرضا شیخ‌الاسلام در شصت و چهارمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم که در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد، اظهار داشت: در هفته دفاع مقدس باید یاد و خاطره 1000 دانش‌آموز و فرهنگی استان قم گرامی داشته شود.

وی با اشاره به وضعیت آموزش و پرورش استان افزود: در آموزش و پروش استان در سال جاری 13 هزار نفر آمار دانش‌آموزان افزایش پیداکرده و به 255 هزار نفر رسیده که برخی مشکلات را ایجاد کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با تأکید بر افزایش قابل‌توجه دانش‌آموزان استان در سال تحصیلی جدید گفت: در دوره ابتدایی و پیش‌دبستانی افزایش دانش‌آموزان استان بیش از 5 هزار نفر نسبت به سال گذشته بوده است.

شیخ‌الاسلام با اشاره به تراکم بالای دانش‌آموزان در استان قم تأکید کرد: تراکم دانش‌آموزی قم در سال 93، بیشترین و در رتبه سی و دومین استان کشور بوده که با تلاش‌های صورت تراکم دانش‌آموزی استان به رتبه بیست و هفتم تنزل داشته که همچنان آمار قابل قبولی برای استان نیست.

وی با بیان عوامل تراکم بسیار زیاد دانش‌آموزان در قم تصریح کرد: استان قم تنها استان در کشور بوده که شاهد تراکم بیش‌ازحد دانش‌آموزان در سطح شهر بوده درحالی‌که در استان‌های دیگر به‌دلیل متعدد بودن شهرها و بخش‌ها تراکم دانش‌آموزی تقسیم و تعدیل‌شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم تحصیل بخش قابل‌توجهی از دانش‌آموزان استان در شهر را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: شهرهای جعفریه، خلجستان و کهک در مجموع کم‌تر از 12 هزار دانش‌آموز را در خود جای‌داده‌اند و بیش از 96 درصد از دانش‌آموزان استان در داخل شهر تحصیل می‌کنند که همین مسئله سبب ایجاد تراکم دانش‌آموزی می‌شود.

شیخ‌الاسلام راجع به مشکلات کمبود مدرسه در پردیسان عنوان کرد: در منطقه پردیسان 46 منطقه و زمین برای ایجاد مراکز و فضاهای آموزشی فریز شده و امید می‌رود با رفع مشکلات قانونی و حقوقی بخشی از تراکم دانش‌آموزی موجود در منطقه پردیسان کاهش پیدا کند.

وی با ابراز نگرانی از نوسان قیمت مصالح ساختمانی خاطرنشان کرد: با نوسانات شدید اقتصادی به‌ویژه در بخش مصالح ساختمانی بسیاری از پروژه‌های خیرین‌ساز با مشکل روبه‌رو شده است اما هنوز هیچ پروژه‌ای متوقف نشده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم تأکید کرد: آموزش و پرورش استان در 5 سال گذشته 149 مدرسه را نوسازی و احداث کرده است، بیش از 60 درصد از مدارس استان توسط خیرین مدرسه‌ساز احداث‌شده است.

شیخ‌الاسلام با ابراز نگرانی از بالا بودن تعداد مدارس دوشیفته در شهر قم عنوان کرد: متأسفانه بالغ‌بر 87 درصد از مدارس ابتدایی استان به‌صورت دوشیفته فعالیت می‌کنند، تا افق 1404 تعداد دانش‌اموزان استان از مرز 300 هزار نفر خواهد گذشت.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان قمی رتبه‌های چهار و پنج کشوری را در کنکور به دست آورده‌اند، استان در کنکور زبان رتبه نخست کشوری را کسب کرده است، یکی از اثرات مهم مهاجرت‌های زیاد به استان قم چالش‌ها و مشکلات آموزشی و تربیتی بوده که سبب می‌شود توازن موجود در مدارس از بین برود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم بیان کرد: در حال حاضر 15 هزار فرهنگی به‌‌اضافه 8 هزار فرهنگی بازنشسته امور آموزشی و تربیتی را در سطح آموزش  و پرورش استان دنبال می‌کنند.

شیخ‌الاسلام تأکید کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش استان با کمبود 1500 نیرو و فرهنگی مواجهه است، تا شش سال آینده باید دولت 600 هزار فرهنگی استخدام کند چرا که تا این سال بسیاری از فرهنگی‌های مشغول به خدمت بازنشسته می‌شوند.

آمریکا در جنگ اقتصادی به دنبال ایجاد شکاف بین مردم و نظام است

سرهنگ احمد بیطرفان نیز اظهار داشت: در این هفته مبارک باید یاد و خاطره تمامی شهدای گران‌قدر دفاع مقدس و به‌ویژه شهدای استان قم گرامی داشته شود.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه قم با اشاره به جنگ اقتصادی آمریکا تأکید کرد: جنگ امروز آمریکا با ایران جنگ اقتصادی بوده و این کشور جنگ را از وزارت دفاع خود به خزانه‌داری منتقل کرده و در پی ایجاد رخنه و شکاف در بین مردم با ایجاد فشارهای اقتصادی و معیشتی است.

‌بیطرفان با انتقاد از ایجاد احساس ناامیدی و یاس توسط برخی عناصر داخلی تأکید کرد: اقدام آمریکا در خروج از برجام اثر گسترده‌ای در ایجاد مشکلات کنونی نداشته و نقش برخی از کارشکنی‌های داخلی در بروز مشکلات فعلی بسیار زیاد است.

وی با تمام‌عیار دانستن جنگ اقتصادی دشمن ابراز کرد: هر اقدامی که در راستای رفع محرومیت و مشکلات اقتصادی مردم برداشته شود در حکم جهاد و مقابله با جنگ نرم اقتصادی و روانی دشمنان است، بیش از 80 درصد از مشکلات اقتصادی و معیشتی کنونی جامعه ریشه‌های داخلی داشته و ربطی به تحریم‌های بیگانگان ندارد.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه قم با ابراز خرسندی از تعامل شهرداری قم در افتتاح نمایشگاه یاد یاران بیان کرد: نقش شهرداری در تمام برنامه‌هایی که در قم انجام می‌شود پررنگ و برجسته است، در مراسم افتتاحیه نمایشگاه یاد یاران بیش از 10 هزار نفر از مردم حضور داشتند.

 

انتهای پیام/ز*

نظر شما