شناسهٔ خبر: 28308267 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبـــرنامه

صاحب‌خبر -

 نقش فضاي مجازي در ناامني نيمکت استقلال

آبي پوشان تهران که اين روزها حال و روز خوشي ندارند، با يک مساوي خارج از خانه مقابل نساجي قائمشهر خود را آماده حضور در دربي بزرگ تهران مي‌کنند. آخرين بار تيم فوتبال استقلال در فصل 91-92 موفق شد جام قهرماني را در ليگ برتر بالاي سر ببرد تا از آخرين قهرماني اين تيم 5 سال گذشته باشد؛ 5 سالي که ممکن است با ادامه روند کنوني آنها در اين فصل افزايش پيدا کند.

استقلالي‌ها آخرين قهرماني خود را مثل همه قهرماني‌هاي ديگرشان با هدايت امير قلعه نويي به دست آوردند. قلعه‌نويي بعد از آن که در فصل دوازدهم ليگ برتر با اين تيم بر سکوي قهرماني ايستاد، در فصل‌هاي سيزدهم و چهاردهم هم هدايت استقلال را برعهده داشت اما توفيقي با اين تيم نيافت تا در فصل پانزدهم از جمع آبي پوشان جدا شود.

هدايت آبي پوشان در فصل پانزدهم به پرويز مظلومي سپرده شد و مظلومي در پايان فصل، اين تيم را در رتبه سوم جدول قرار داد و بعد از يک سال نشستن روي نيمکت آبي پوشان آن را به عليرضا منصوريان سپرد. منصوريان نيز در ليگ شانزدهم هدايت اين تيم را بر عهده داشت و در حالي که تيمش از يک پنجره نقل و انتقالاتي هم محروم شده بود در نهايت عنوان نايب قهرماني ليگ برتر را به دست آورد. استقلال فصل هفدهم را هم با عليرضا منصوريان آغاز کرد اما منصوريان روي نيمکت آبي ها تنها 7 هفته دوام آورد تا سرمربي وقت آبي پوشان بعد از تساوي مقابل ذوب آهن عطاي کار را به لقاي آن بخشيده و از سمت خود کنار برود.

وينفرد شفر سومين سرمربي استقلال بعد از جدايي منصوريان بود که از هفته نهم روي نيمکت اين تيم نشست و ليگ را با ايستادن در رتبه سوم به پايان رساند. شفر فصل هجدهم را هم با آبي پوشان آغاز کرد و روزهاي پر التهابي را با اين تيم سپري مي کند. در حالي نيمکت استقلالي‌ها در حد فاصل ليگ‌هاي چهاردهم تا هجدهم 4 بار دستخوش تغيير شده است که در همه اين سالها روي نيمکت پرسپوليس تنها يک نفر بعنوان سرمربي نشسته است.

پرسپوليسي‌ها بعد از قهرماني با افشين قطبي در سال 87، سالهاي پر فراز و نشيب را سپري کردند و نيمکت آنها در اين مدت بارها بين مربيان مختلف از جمله مانوئل ژوزه، محسن عاشوري، علي دايي، حميد استيلي، حميد درخشان و حسين عبدي دست به دست شد و در همه اين سالهاي دور از ثبات، آنها موفقيت چشمگيري در ليگ برتر نداشتند. پرسپوليسي‌ها سرانجام در سال 94 با برانکو ايوانکوويچ به توافق رسيدند تا گمشده نيمکت خود را پيدا کنند. برانکو سال 94 با اين تيم به توافق رسيد و هدايت آن را پذيرفت و تاکنون نيز در اين تيم مشغول به کار است.

حاصل حضور برانکو روي نيمکت سرخ پوشان يک نايب قهرماني و دو قهرماني در ليگ برتر و دو بار صعود به مرحله نيمه نهايي ليگ قهرمانان آسيا است که آن را مي توان موفقيتي خوب براي سرخ پوشان و برانکو دانست. در همه سالهايي که برانکو هدايت سرخ پوشان را بر عهده داشت، نيمکت استقلال بين مربيان مختلف دست به دست شد تا بي ثباتي از پرسپوليس به استقلال منتقل شود. برانکو در مدت حضورش در پرسپوليس بارها دربي بزرگ تهران را تجربه کرده است و در همه اين دربي ها مقابل چهار مربي استقلالي قرار گرفته که عبارتند از امير قلعه نويي، پرويز مظلومي، عليرضا منصوريان و وينفرد شفر.

آنچه پرسپوليس در سالهاي اخير داشته و استقلال از آن غفلت کرده، همانا ثبات است که روي نيمکت سرخ ها وجود داشته و روي نيمکت آبي ها نه! نيمکت استقلال تبديل به محلي نا امن براي نيمکت نشينان آن شده تا مربيان اين تيم امنيت شغلي مناسبي نداشته باشند. شروع بي ثباتي در استقلال درست مصادف است با رشد فضاي مجازي و پر رنگ شدن نقش آن در تصميم مديران. تصميم سازان خرد و کلان براي استقلال در همه اين سالها تحت تاثير فضاي مجازي، امنيت را از نيمکت نشينان اين تيم گرفتند تا با بر هم خوردن تمرکز آنها از ضريب موفقيت در اين تيم کاسته شود.

استقلالي‌ها درست از زمان کنار گذاشتن امنيت شغلي براي مربيان و خداحافظي با ثبات روي نيمکت، رنگ قهرماني در ليگ برتر را نديدند. دو عنوان پنجمي و ششمي براي قلعه نويي، يک سومي براي مظلومي، يک نايب قهرماني براي منصوريان و يک سومي هم براي شفر، تمام دستاورد باشگاه استقلال پس ايجاد نا امني و از بين رفتن ثبات روي نيمکت اين تيم است.

نيمار تسليم توخل شد

توماس توخل چند روز پيش تاکيد کرده بود که مي‌خواهد پست نيمار را تغيير دهد و از او به عنوان هافبک بازي ساز و يا بال کناري بهره گيرد. اين تغيير پست نه تنها باعث ناراحتي ستاره برزيلي پاري ‌سن‌ ژرمن نشده است،‌ بلکه از آن هم استقبال کرد اين در حالي است که رسانه‌ها از ناراحتي او به خاطر اين تغيير پست سخن به ميان آوردند.

نيمار در اين باره گفت: «اين يک واقعيت است که من خودم دوست ندارم که پستم را در زمين تعيين کنم و اصلا هم از تغيير پست خود در پاري ‌سن‌ ژرمن ناراحت نيستم. سرمربي تيم تصميم نهايي را مي‌گيرد. توماس توخل، مربي جوان و با دانشي است. او به تفکرات خود ايمان دارد و من حاضر هستم که در هر پستي که اين مربي مي‌گويد به ميدان بروم. من مشکلي با اين تغيير پست ندارم و پيش از اين هم در بارسلونا در چنين پستي بازي کرده‌ام. اميدوارم که فصل خوبي را پشت سر گذارم.»

نيمار در دقايق پاياني ديدار برابر رن که با پيروزي سه بر يک پاري ‌سن‌ ژرمن همراه شد بعد از اين که زمين بازي را ترک کرد پيراهن خود را به يک کودک داد. او درباره اين حرکتش هم گفت: «بر آورده کردن خواست کودکان يک وظيفه است و هر بار که فرصتي برايم پيش بيايد آن را تکرار خواهم کرد.»

نظر شما