شناسهٔ خبر: 28308017 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

خبرپزشكي

صاحب‌خبر -

 غذاهاي مضر براي کبد چرب

اگر از جمله افراد داراي اضافه وزن و چاقي هستيد از گرفتن رژيم‌هاي سخت خودداري کنيد. زيرا رژيم هاي بسيار کم کالري به کبد آسيب خواهد زد.پنيرو لبنيات پر چرب داراي چربيهاي اشباع زيادي هستند و اگر انواع کم چرب آن را انتخاب نکنيد در طولاني مدت تاثيرات منفي بر کبد شما خواهند داشت.پس از مصرف پنير و لبنيات پر چرب خودداري کنيد.البته خامه و سر شير نيز خود منبع اصلي چربي هستند که مصرف آنها بايد به طور جد در بيماران داراي کبد چرب محدود شود.از مصرف شکر و قند دوري کنيد و به جاي آنها از عسل يا خرما استفاده کنيد.گاهي شيرين کننده هاي مصنوعي درست است که کالري کمتري نسبت به قند و شکر دارند اما اگر در مقادير زياد مصرف شوند باعث بدتر شدن وضعيت کبد چرب شما خواهند شد.بهتر است از مصرف پيتزاهاي رستوراني، اسنک هاي سرخ شده، بيسکوييتهاي کرم دار غير سبوس دار انواع کيک و نانهاي چرب و در کل مواد غذايي پر چرب و داراي آرد سفيد تا زمان بهبود بيماري خودداري کنيد.به جاي آنها از مواد غذايي داراي آرد جو استفاده کنيد.کاهش دريافت منابع کربوهيدراتي مانند برنج، ماکارواني، غلات آماده و سيب زميني براي اين بيماري مناسب است و به جاي آنها از پوره سبزيجات مانند پوره کلم و بروکلي و ديگر سبزيجات استفاده کنيد.حبوبات به دليل فيبر زيادي که دارند، بهتر است به عنوان منابع پروتئين گياهي به صورت روزانه در کنار ديگر غذاها مصرف و گاهي جايگزين منبع حيواني شوند.اگر از جمله افراد داراي اضافه وزن و چاقي هستيد حتما با برنامه غذايي سالم و ورزش هاي هوازي مانند پياده روي و شنا، وزن خود را کاهش دهيد و البته از گرفتن رژيم‌هاي سخت خودداري کنيد. زيرا رژيم هاي بسيار کم کالري به کبد آسيب خواهد زد.

تعداد وعده‌هاي غذايي بايد زياد و حجمشان کم باشد. اگر حجم بالايي از خوراکي را در يک وعده مصرف کنيد، تمام مواد غذايي در کبد به تري گليسيريد تبديل مي شوند.

بيماران با کبد چرب بهتر است وعده غذايي شام را حذف کنند و به جاي آن از انواع سالاد استفاده کنند.از مصرف نوشيدنيهاي گازدار نيز به طور جدا خودداري و به جاي آنها از آب طعم دار شده يا تکه‌هاي ميوه استفاده کنيد.

نظر شما