شناسهٔ خبر: 28307932 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همدلی استانها راهکار رفع بحران آب است

شهرکرد- ایرنا- مدیر امور آب شهرستانهای فارسان و کوهرنگ چهارمحال و بختیاری با تاکید بر همدلی و همراهی استانها در رفع مشکلات حوزه آب، گفت: با پرهیز از اختلاف های بین استانی می توان بر مشکلات غلبه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سیدهاشم فاطمی روز دوشنبه در نشست مشترک خبرنگاران استان های چهارمحال و بختیاری و اصفهان در خصوص بررسی مسائل حوزه آب در شهرکرد افزود: بحران آب موضوعی است که تنها یک یا دو استان را درگیر نمی کند بلکه اگر فراگیر شود همه کشور را با مشکل روبرو می کند.
وی ادامه داد: در همین راستا باید با کلان نگری به فکر اصلاح فرهنگ مصرف آب در کشور باشیم.
فاطمی برخورد با تخلفات صورت گرفته در خصوص مصرف نادرست آب، تصریح کرد: امروز بحث تعیین سهم آب برای استانها نیست بلکه مهمترین موضوع این است که منابع آبی وجود ندارد که بخواهیم آن را سهم بندی کنیم.
این کارشناس مسائل آب با اشاره به اهمیت آب مجازی اظهار داشت: امروز بخش زیادی از منابع آب کشور از طریق دوریز مواد غذایی و تولیدات کشاورزی از بین می رود که مردم باید به این مساله توجه ویژه ای کنند.
فاطمی با اشاره به پیامدهای خشکسالی در چهارمحال و بختیاری، افزود: 4 دشت استان ممنوعه بحرانی و 4 دشت دیگر ممنوعه اعلام شده است و این موضوع زنگ خطر فرونشست زمین را در منطقه به صدا درآورده است.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با تاکید بر رعایت قانون در بهره گیری از منابع آب کشور، اظهار داشت: مصوبات 9 ماده ای شورای عالی آب و شورای هماهنگی زاینده رود که از قوانین بالادستی است باید فصل الخطاب همگان باشد.
سید طاهر نوربخش تصریح کرد: اسناد بالادستی باید سهم خواهی در زاینده رود کنار گذاشته شود.
وی با بیان اینکه 90 درصد از منابع آب زاینده رود و کارون خارج از دسترس چهارمحال و بختیاری است، افزود: این استان بواسطه موقعیت جغرافیایی از آب های سطحی خود بی نصیب است و بیشترین نیاز خود را از طریق منابع آب زیرزمینی تامین می کند.
نوربخش با اشاره به وجود 841 رشته قنات در این استان، گفت: نیمی از قنات ها بطور کامل خشک شده است و منابع آب نیم دیگر این قنات ها بین 40 تا 80 درصد کاهش یافته است.
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تجهیز 61 هزار هکتار از اراضی این استان به سامانه نوین آبیاری، افزود: 55 درصد اراضی استان از طریق روش های نوین آبیاری می شود که در این خصوص چهارمحال و بختیاری از استانهای پیشرو کشور به شمار می رود.
به گزارش ایرنا در این نشست تعدادی از خبرنگاران و فعالان رسانه ای دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری به ارائه نظرات و پیشنهادت خود در خصوص رفع مسائل آب دو استان پرداختند و بر همگرایی و همراهی بیشتر در خصوص حفظ منابع آب منطقه تاکید کردند.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سرچشمه 2 رودخانه کارون و زاینده رود و بخشی از رودخانه دز است.
کاهش نزولات جوی در چهارمحال و بختیاری طی یک دهه اخیر، استان های اصفهان و خوزستان را دچار تنش آبی کرده است.
7363/2097

نظر شما