شناسهٔ خبر: 28307453 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گیلان| عملیات پاکسازی تالاب چمخاله آغاز شد

R7877/P41362/S6,71/CT11

معاون استاندار گیلان گفت: عملیات پاکسازی ۴۰ هکتار از تالاب چمخاله شهرستان لنگرود از گیاه مهاجم سنبل آبی آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، علی اصغر جمشیدنژاد امروز در جلسه کارگروه تخصصی تشکل‌های مردم نهاد با موضوع مدیریت بحران و مخاطرات طبیعی اظهار داشت: این نشست مکمل ستاد بحران استان گیلان بوده و به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی در مقاطع خاص برگزار می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان با اشاره به اینکه در برنامه‌های مدیریت بحران نواقصی مشاهده می‌شود که نیازمند برطرف شدن است گفت: پس از وقوع زلزله کرمانشاه، کشور با عواطف گسترده انسانی برای کمک‌رسانی و امدادرسانی مواجه بود.

جمشیدنژاد با بیان اینکه در آن شرایط بدنه سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی توانایی جذب و هدایت حجم وسیع کمک‌های مردمی را  به‌صورت سازماندهی‌ شده نداشت اعلام کرد: این امر بیانگر ضعف در دستگاه‌ها نبود بلکه نشانه ارتقای سطح اطلاع و دانش مردم بود.

وی با تاکید بر اینکه وجود احساس مسئولیت در بین اقشار مختلف مردم یک دستاورد بزرگ در جامعه امروز است و در این مسیر نیازمند وجود یک تشکل قوی برای ساماندهی و هدایت صحیح کمک‌های مردمی هستیم افزود: این ظرفیت در سازمان‌های مردم‌نهاد به‌خوبی وجود دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان با اشاره به اینکه حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد برای استفاده در مقاطع بحرانی جامعه یک ضرورت است تاکید کرد: دستورالعمل‌ها و ساز و کارهای مطلوبی برای استفاده از این ظرفیت‌ها در جامعه وجود دارد.

جمشید‌نژاد با بیان اینکه  تشکیل معاونت‌های اجتماعی در بسیاری از وزارتخانه‌ها و متناظر آن در استان‌ها نشانگر اهمیت این موضوع است خاطرنشان کرد:  نقش تشکل‌های اجتماعی و مردم‌نهاد در کاهش آسیب‌ها در جامعه بسیار موثر است.

وی با تاکید بر اینکه بی‌تردید در مواجهه با مشکلات، بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی دولت‌ها به تنهایی قادر به کاهش و کنترل آن نیستند گفت: در این راستا باید مثلثی از سازمان‌های مردم‌نهاد، دولت و مردم تشکیل شود تا با کمک یکدیگر گام‌های موثری برای برطرف کردن مشکلات بردارند.

معاون استاندار گیلان با اشاره به اینکه استفاده از ساز و کارهای اجتماعی برای مداخله موثر در پیشگیری و رفع بحران‌ها در جامعه امروز ضرورت دارد افزود: پس از ایجاد ساختارها در جهت پیشگیری، نیازمند یک حس‌گر قوی اجتماعی به‌منظور انعکاس بحران‌ها و مقابله با آن به‌صورت لحظه‌ای هستیم.

وی از آغاز عملیات پاکسازی 40 هکتار از  تالاب چمخاله از گیاه سنبل آبی خبر داد و با بیان اینکه این امر یکی از اقدامات موثر صورت گرفته در هفته‌های اخیر است گفت: آلودگی تالاب‌های گیلان به سنبل آبی در مدت کوتاهی شکل نگرفته و اگر ساز و کار مطلوبی برای مقابله با آن بود به‌طور حتم کنترل می‌شد.

جمشید‌نژاد با اشاره به اینکه ایجاد یک فصل مشترک فعالیت‌ها میان دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در بحث پیشگیری، آموزش و پژوهش ضرورت دارد بیان کرد: همکاری در یک فعالیت باید در قالب تفاهم‌نامه بین دستگاه‌ها و سمن‌ها شکل گیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان با بیان اینکه با این اقدامات باید از سرمایه‌های اصلی موجود در جامعه استفاده بهینه شود خاطرنشان کرد: مهارت آموزی و آموزش مردم جامعه برای ارتقای سطح آگاهی آنان به‌منظور مقابله با حوادث احتمالی  بسیار مهم و اثرگذار است.

جمشید‌نژاد با تاکید بر اینکه تا زمانی‌ که سمن‌های موجود در جامعه به پویایی کامل نرسند نمی‌توانیم انتظار آموزش مردم و فرهنگ‌سازی در جامعه را از آنان داشته باشیم اظهار داشت: از امکانات موجود در سطح شهرستان‌ها می‌توان در مواقع بحرانی استفاده بهینه کرد.

 وی‌ با اشاره به اینکه تدوین برنامه همراه با شناسایی ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و تهدید‌ها یک امر ضروری در جامعه امروز است تاکید کرد: تجربیات و خدمات صورت گرفته از سوی سازمان‌های مردم‌نهاد خدمت‌رسان در زلزله کرمانشاه باید به رشته تحریر درآید.

جمشید‌نژاد با اشاره به اینکه بیان تجربیات علاوه بر شناسایی نواقص می ‌تواند به اصلاح روش خدمت‌رسانی منجر شده و مبنایی برای آیندگان باشد تصریح کرد: تدوین یک کتاب در حوزه تجربیات حاصل از ایام وقوع زلزله می‌تواند منبع خوبی برای مقابله با آسیب‌ها باشد.

وی با تاکید بر گرامیداشت ایام هفته دفاع مقدس خاطرنشان کرد: دوران دفاع مقدس الگویی از استقامت مردم ایران اسلامی در برابر تجاوز و جنگ‌افروزی دشمنان است که می‌توان از این گنج گرانبها به‌عنوان الگویی ماندگار بهره‌مند شد.

انتهای پیام/ ز

نظر شما