شناسهٔ خبر: 28307134 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

چرخه اقتصادی فناوری فضایی به صنعت متصل شود

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از سازمان فضایی ایران، محمدجواد آذری جهرمی در جلسه کنترل پروژه های پژوهشگاه فضایی ایران گفت: پژوهشگاه فضایی ایران، پژوهشگاهی عملیاتی و توانمند است و قابلیت‌های بالایی برای حل مسائل حوزه فضایی کشور دارد.

وی با اشاره به اینکه سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی از حوزه‌های اقتدار جمهوری اسلامی ایران هستند، گفت: پژوهشگاه فضایی ایران بال سازمان فضایی در توسعه فناوری فضایی است و باید با یکدیگر همکاری نزدیکی داشته و همگرا باشند.

آذری جهرمی اظهار کرد: راهبرد ما بر این است که پژوهشگاه فضایی ایران با ظرفیت خود، مدیریت پژوهش حوزه فضایی را برعهده گیرد و به عنوان تجمیع‌کننده محصول نهایی فناوری فضایی ایفای نقش کند. بدین صورت که مراکز دانشگاهی مرتبط با حوزه فضا، هر یک در حوزه‌هایی از علوم و فناوری فضایی تبدیل به یک قطب علمی شوند و در مسیر برنامه‌ریزی شده توسط پژوهشگاه فضایی حرکت کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر ضرورت تقویت دستاوردهای حوزه فضایی کشور خاطرنشان کرد: تقویت این دستاوردها با تبیین کاربرد آن در جامعه صورت می‌گیرد و در این راستا کاربردهای فناوری فضایی باید آن‌چنان در زندگی مردم دخیل شود که نبود این فعالیت‌ها کاملا حس شود و این یکی از اهداف بزرگ ما است.

وی افزود: اتصال چرخه اقتصادی فناوری فضایی به صنعت باید به عنوان یک محور جدی در دستور کار سازمان و پژوهشگاه فضایی قرار گرفته و پیگیری شود و پس از همگرایی نگرشی و مدیریتی در حوزه فنی، ارگان‌های دیگر نیز با بخش فضایی همگرا شده و دستاوردهای فضایی را به سمت صنعت هدایت کنند.

آذری جهرمی با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار کلان حوزه فضایی کشور خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که در حوزه فناوری فضایی دنبال می‌کنیم اصلاح ساختارهای موازی و فرآیندها است، به‌گونه‌ای که موجب تسریع در رشد مجموعه شده و بتوان این ساختار را به توسعه کشور گره زد که در این خصوص نیز اقدامات مثبتی صورت گرفته است.

وزیر جوان دولت تدبیر و امید در خصوص اعتبارات لازم برای پیشبرد پروژه‌ها و فعالیت‌های فناوری فضایی، اظهار امیدواری کرد: تلاش ما براین خواهد بود که بودجه لازم تامین و تخصیص داده شود تا پروژه ها در موعد مقرر به سرانجام برسند.

نظر شما