شناسهٔ خبر: 28306251 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران تشریح شد

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران گفت: در برنامه پنج‌ساله سوم تلاش شده تا خدمات رسانی در بخش‌های مختلف و دسترسی مردم به زندگی با کیفیت مورد توجه قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری تسنیم: حجت‌الله میرزایی با بیان اینکه برنامه پنج‌ساله سوم توسعه شهری تهران سه‌شنبه، سوم مهر، تقدیم شورای اسلامی شهر تهران می‌شود، اظهار کرد: یکی از مهمترین مسائلی که شعار مدیریت شهری نیز به آن اختصاص یافته، موضوع «شهر زیست پذیر» است.

وی با اشاره به رتبه‌بندی صورت گرفته از سوی Economist Intelligence Unit (وابسته به موسسه اکونومیست) از رتبه‌بندی شهر‌ها در شاخص جهانی زیست‌پذیری افزود: از بین ۱۴۰ شهر جهانی که مورد مطالعه قرار گرفته است، رتبه تهران ۱۲۷ تعیین شده که رتبه پایینی به نظر می‌رسد.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران اضافه کرد: این رتبه‌بندی در ۵ شاخص، ثبات، سلامت، محیط زیست و فرهنگ، آموزش و تحصیلات و زیرساخت مورد ارزیابی قرار گرفته که متأسفانه در برخی موضوعات تهران جایگاه خوبی در بین شهر‌های جهانی ندارد.

به گفته میرزایی، نرخ جرایم خرد و کلان، میزان دسترسی به بهداشت، میزان فساد اداری، دسترسی به سرانه‌های ورزشی و فرهنگی، وضعیت محیط زیستی، توسعه آموزش‌های عمومی و خصوصی، کیفیت حمل و نقل، کیفیت دسترسی به خطوط اینترنت و کیفیت ذخایر آب و انرژی از مهمترین موضوعاتی است که در رتبه شهر‌ها به آن توجه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در برنامه پنج‌ساله سوم تلاش شده تا خدمات رسانی در بخش‌های مختلف و دسترسی مردم به زندگی با کیفیت، مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: در آینده‌نگاری که در افق ۱۴۱۰ از تهران صورت گرفته، این شهر با چالش‌های مهمی از جمله زنانه‌تر شدن شهر، سالمندی جمعیت، افزایش هزینه‌های سلامت، خشکسالی و تنوع سبک‌های زندگی روبرو است؛ در برنامه پنج‌ساله سوم تلاش شده تا به بخشی از این دغدغه‌ها توجه شود و ریل‌گذاری مناسبی برای رفع آن، تا افق پیش‌رو اندیشیده شود.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران با تاکید بر اینکه رفع تمامی این چالش‌ها در حوزه مسئولیت مدیریت شهری نیست، گفت: افزایش سرانه‌های خدمات بهداشتی، آموزشی، ورزشی و فرهنگی در اختیار شهرداری نیست و نیازمند همکاری گسترده دستگاه‌های اجرایی است، اما شهرداری می‌تواند در حدود اختیارات خود، نقش تسهیل گری و هماهنگی را برای ارائه بهتر این خدمات ایفاء کند.

میرزایی، تصریح کرد: اگر به موضوعات مختلف در حوزه زیست‌پذیری شهری توجه کنیم، بدون شک، کیفیت زندگی شهروندان در شهر ارتقاء پیدا کرده و رتبه جهانی پایتخت ایران نیز در میان شهر‌های جهانی ارتقاء خواهد یافت.

وی در پایان گفت: تبه‌بندی ۱۴۰ شهر جهان در شاخص جهانی زیست پذیری توسط مؤسسه Economist Intelligence Unit وابسته به موسسه اکونومیست (معتبرترین نشریه نمایه‌های اقتصادی) صورت گرفته است که در آخرین رتبه‌بندی آن، تهران رتبه ۱۲۷ جهانی را به خود اختصاص داده است.

نظر شما