شناسهٔ خبر: 28305736 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

نقوی مطرح کرد:

سیاست امریکا برای تحریم نفت ایران محکوم به شکست است

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت:کشوری که بخواهد سهم تولید نفت ایران را جبران کند در اعمال تحریم‌ها علیه ایران شریک است.

صاحب‌خبر -

سیدحسین نقوی حسینی درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن اشاره به اعلام برخی کشورها برای جبران سهم تولید نفت ایران در اوپک،گفت:  نفت،یکی از حربه هایی استکه آمریکایی ها برای اعلام تحریم علیه ایران استفاده می‌کنند و آنها اعلام کردند که ما خرید نفت ایران را به صفر می رسانیم. 

وی افزود:آمریکا به لحاظ سیاست های دیپلماتیک،تلاش های بسیاری کرد تا کشورها را از خرید نفت ایران منصرف کند،اما بسیاری از کشورها از جمله  چین،روسیه، ترکیه، هند و برخی کشورهای اروپایی صراحتاً اعلام کرده اند که ما نمی توانیم از ایران نفت نخریم و از تحریم آمریکا حمایت کنیم.

نماینده مردم  ورامین و پیشوا در مجلس ،تاکید کرد:یکی از نگرانی‌های کشورهای خریدار نفت هم این بود که اگر ما از ایران نفت نخریم و خرید نفت ایران به صفر برسد؛ بازار نفت دچار تلاطم می‌شود و قیمت ها به بالای ۱۰۰ دلار می رسد و خریداران ضرر خواهند کرد.

وی ادامه داد:حال آمریکا برای اینکه این بهانه را از دست کشورهای خریدار نفت بگیرد به آنها فشار می آورد که بپذیرند و کمبود نفت ایران در بازار را  جبران کند.

نقوی حسینی با تاکید براین موضوع که اگر کشوری بگوید که کمبود نفت ایران را در بازارنفت جبران می کنم در واقع  اعلام جنگ علیه ایران و یا اعمال تحریم می‌کند، تصریح کرد:کشوری که بخواهد سهم تولید نفت ایران را جبران کند در واقع دارد در تحریم‌ها  شرکت می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی،تصریح کرد:عربستان از یک طرف از تروریست‌ها حمایت می‌کند از طرف دیگر اعلام می‌کند که ما کمبود نفت ایران را جبران می‌کنیم،اینها همه در واقع اقدامات خصمانه علیه کشور ما محسوب می شود.

گفتنی است؛طبق بیانیه ۱۷۴ اوپک و توافق پس از آن، کشورهای اوپک و غیراوپک توافق کردند تا پایبندی کشورهایشان به «توافق جهانی کاهش تولید نفت» را از ۱۵۲ درصد آن زمان به ۱۰۰ درصد برسانند و این یعنی یک میلیون بشکه بیشتر از سوی اوپک و غیر اوپک به بازار نفت عرضه شود.

این در شرایطی است که ایران معتقد است کشورها باید به سهمیه‌های تعیین شده در اجلاس ۱۷۱ پایبند باشند و بیشتر از سهمیه‌شان تولید نکنند، اما عربستان و برخی کشورها معتقدند که اگر کشوری نتوانست سهمیه‌اش را تولید کند، جلسه JMMC می‌تواند آن را بین کشورهای دیگری که توان تولید دارند تقسیم کند.اما بر این اساس نادیده گرفتن سهمیه‌ها در حقیقت چراغ سبز به تحریم ایران است،همچنین آمریکا به دنبال این است که برای تحریم ایران دیگر کشورهای تولیدکننده نفت را با خود همراه کند./

پایان پیام

نظر شما