شناسهٔ خبر: 28305433 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

سلطانی‌فر در افتتاحیه سومین نمایشگاه کتاب‌های پزشکی خبر داد:

حضور 33 ناشر پزشکی در کنار ایران‌فارما

تخفیف 50 درصدی کتاب‌های پزشکی

چهارمین نمایشگاه دارویی ایران فارما و سومین نمایشگاه تخصصی کتاب‌های پزشکی امروز اولین روز کاری خود را در مصلای تهران شروع کردند. 33 ناشر پزشکی در این نمایشگاه حضور دارند و کتاب‌ها با 50 در صد تخفیف به فروش می‌رسد.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه دارویی ایران فارما و سومین نمایشگاه تخصصی کتاب‌های پزشکی امروز دوم مهر ماه در مصلای تهران با حضور محمد سلطانی‌فر، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ غلامرضا اصغری، معاون وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو؛ احمد شیبانی؛ رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران و مسعود پزشکیان، نائب رئیس اول مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
 
سلطانی‌فر با اشاره به آغاز سومین نمایشگاه تخصصی کتاب‌های پزشکی و حضور رسانه‌های سلامت در این نمایشگاه گفت: به طور کلی 33 ناشر برای شرکت در این نمایشگاه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هدایت و غرفه‌دار شدند. این وزارتخانه به منظور برپایی نمایشگاه امسال صد ملیون تومان برای ناشران پزشکی در نظر گرفت. بخشی از این هزینه برای ارائه تخفیف سی درصدی کتاب‌ها است که علاوه بر آن خود ناشران هم تا 20 درصد به کتاب‌ها تخفیف قائل شده‌اند و خریداران می‌توانند کتاب‌های پزشکی را تا 50 در صد تخفیف تهبه کنند.
 
وی درباره ارائه مجوز به نشریات و مطبوعات سلامت محور افزود: در نمایشگاه امسال علاوه بر کتاب بیش از 50 غرفه به رسانه‌های سلامت محور اختصاص داده شده است. روند ارائه مجوز در حوزه نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ‌گونه‌ای است که اولویت با نشریات تخصصی است؛ درواقع به این نشریات راحت‌تر مجوز داده می‌شود. اولویت دوم پایگاه‌های خبری است که به پوشش اخبار و اطلاعات در حوزه پزشکی و سلامت می‌پردازند.
 
 
سلطانی‌فر ادامه داد: دادن مجوز به رسانه‌های محتوا محور در حوزه سلامت امری مهم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و ما تمام تلاش خود را در ارائه مجوزها می‌کنیم. اما خواسته‌ای که از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی داریم این است که نظارت دقیق و همه جانبه بر محتوای تولید شده در این نشریات و مطبوعات کند. در واقع در زمینه محتوا و انتشار مطالب، وزارتخانه‌ای که باید دقت نظر ویژه داشته باشد وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است.
 
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: محتوا در رسانه‌های سلامت محور بیش از رسانه‌های دیگر حائز اهمیت است. اگر رسانه‌ای مطلبی را منتشر کند که صحت علمی ندارد متاسفانه باید منتظر اتفاقات ناگواری باشیم. اتفاقاتی که می‌تواند گریبان‌گیر سلامت مردم جامعه باشد و آن این است که وقتی مردم با استفاده از محتوای این پایگاه‌های اطلاع‌رسانی بدون مراجعه و مشورت با پزشک شروع به استفاده دارو کنند؛ طبیعتا مشکلات زیادی برای سلامتی‌شان به وجود می‌آید.
 
وی در ادامه گفت: دادن مجوز به نشریات فعال و پایگاه‌های خبری بسیار پر فایده است. چرا که حداقل بسیاری از نشریات در چارچوب قوانین مطبوعات عمل می‌کنند و به شناسنامه‌دار شدن آن‌ها کمک می‌کند. اما نگاه محتوایی جزو مواردی است که حتمن باید در این بستر به آن توجه ویژه‌ای داشت.
 
سلطانی‌فر در ادامه از تفاهم‌نامه‌ای که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دانشگاه شهید بهشتی درباره پایش سلامت روزنامه‌نگاران و خبرنگاران عقد شده است گفت: پایش سلامت روزنامه‌نگاران از اهدافی است که با همکاری دانشگاه شهید بهشتی انجام می‌شود تا روزنامه‌نگاران آگاهی کاملی از وضعیت سلامت خود داشته باشند. این اتفاق کمک خوبی برای روزنامه‌نگارانی است که در فضاهای پر استرس و نگرانی‌های روزمره کاری خود قرار دارند. آن‌ها می‌توانند از وضعیت سلامت خود اطلاع کامل‌تری پیدا کنند. همچنین بر اساس این تفاهم‌نامه امکانات دیگری در حوزه بیمه و بیمه‌های تکمیلی در اختیار آن‌ها قرار داده می‌شود.
 
وی در ادامه از همکاری نزدیک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انجمن‌های اهدای عضو خبر داد و گفت: این همکاری باعث ترویج بهتر فرهنگ اهدای عضو است خوشبختانه  مقدمات این کار صورت گرفته و ما توانستیم تا حد زیادی آن‌را جلو ببریم.  
 
 
بی انصافی شرکت‌های خارجی: دریغ از یک گرم مواد اولیه
شیبانی در ادامه این مراسم درباره صنعت دارو و تاثیری که تحریمات اخیر کشورها روا داشته‌اند گفت: گرچه سردمداران تحریمات دارویی اعلام می‌کنند که ما ایران را تحریم نکرده‌ایم و ایران در تحریم به سر نمی‌برد اما اغلب شرکت‌های خارجی که تاکنون مواد اولیه را از آن‌ها تهیه می‌کردیم در حال حاضر با ما همکاری نمی‌کنند. در واقع به دروغ می‌گویند که ایران را تحریم نکرده‌اند؛ ما همچنان در تحریم به سر می‌بریم آن‌ها یک گرم هم مواد اولیه دارویی به ما نمی‌دهند. اما لازم به ذکر است که خوشبختانه در جایگاهی هستیم که دانش و امکانات و ظرفیت‌های ما به گونه‌ای است که علارغم تصمیمات استکبار جهانی بتوانیم روی پای خود بایستیم و نیاز مردم کشور خود را در عرصه دارو تامین کنیم. اکنون ما می‌توانیم 97 درصد نیاز داروی کشور را تامین کنیم. این عدد قبل از انقلاب اسلامی 25 در صد آن هم به صورت بسیار محدود بود.
 
وی افزود: صنعت دارو هنوز برای توسعه جا دارد و تاکنون پیشرفت زیادی داشتیم. در حال حاضر هیچ نگرانی از بابت تحریمات نداریم و راه خودمان را ادامه می‌دهیم. ما توانسته‌ایم 50 درصد مواد اولیه داروها را خودمان تولید کنیم و حتی بسیاری از داروهای بیماری‌های خاص تولید کشور خودمان است.
 
باید روی پای خود بایستیم
در ادامه این مراسم پزشکیان درباره نمایشگاه و تعاملات دارویی ایران با دیگر کشورها گفت: در شرایط کنونی آمریکا با مشکلاتی که برای ما ایجاد کرده است، هدفش این است که مردم را با مشکلات عدیده مواجه کند. وظیفه ما این است که از این تحریم استفاده کنیم تا روی پای خود بایستیم. درواقع تحریم‌های مواد اولیه به ما آموخت که تا جایی که می‌توانیم باید خودمان پاسخگوی نیارهای خودمان باشیم.
 
وی افزود: وظیفه دانشگاهیان است که با تولید محتوای کارآمد و کاربردی به رفع نیاز دارویی مردم بشتابند. در این بحران باید به نیازهای انسانی بیشتر توجه کنیم. دولت باید تا جایی که ممکن است پشت‌سر دانشگاهیان بایستد تا نیاز خود را به خارج از کشور کم و کمتر کنیم.
 
گفتنی است همزمان با برپایی نمایشگاه ایران‌فارما مسابقات عکاسی برای عموم مردم برگزار می‌شود و افراد می‌توانند با گوشی تلفن همراه عکس بگیرند با ارسال آن در دایرکت صفحه اینستاگرام ایران‌فارما در این مسابقه شرکت کنند. هر روز ساعت چهار طی یک قرعه‌کشی اسامی افراد برنده اعلام خواهد شد. در انتهای این نمایشگاه جوایز ارزنده‌ای برای برندگان این مسابقات در نظر گرفته می‌شود.

نظر شما