شناسهٔ خبر: 28304798 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سمنان| ۳ قلاده پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده پرور مهدی‌شهر رؤیت شد

R41366/P1336/S6,64/CT11

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از مشاهده سه قلاده پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده پرور در مهدی‌شهر خبر داد و گفت: این سه قلاده توسط محیط‌بانان و یک عکاس حیات‌وحش رؤیت و از آنها تصویربرداری شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، عباسعلی دامنگیر ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این عکاس حرفه‌ای حیات‌وحش موفق به ثبت عکس‌های کم‌نظیری از این گونه جانوری شده است.

وی پلنگ ایرانی را از گونه‌های در خطر انقراض برشمرد و تصریح کرد: اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)  از سال 2008 به بعد، این گونه زیبا جانوری را در فهرست سرخ خود قرار داده و از همین رو حمایت ویژه‌ای از این گونه‌ صورت می‌گیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با اشاره به چگونگی تصویربرداری از این سه قلاده در یکی از زیستگاه‌های شمالی استان سمنان افزود: اخیرا یکی از عکاسان محیط‌زیست که در زمینه تصویربرداری از حیات‌وحش فعالیت دارد؛ به همراه تعدادی از محیط‌بانان استان سمنان به منطقه اعزام شدند که این گروه در حین گشت‌زنی موفق به مشاهده این سه قلاده می‌شوند.

دامنگیر با تحلیل تصاویر گرفته شده گفت: عکس‌ها و رفتار پلنگ‌ها نشان از وضعیت مطلوب و امنیت موجود در این زیست‌گاه دارد.

وی با بیان اینکه چند نکته مهم در این تصاویر  وجود دارد خاطرنشان کرد: نخست اینکه این پلنگ‌ها از جثه بزرگی برخوردارند که نشان دهنده وضعیت مطلوب طعمه‌ها و جمعیت قابل توجه گوشتخوران در منطقه حفاظت‌شده پرور دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: همچنین آرامش قابل توجه این گونه‌ جانوری و رفتار بدون ترس و اضطراب آنها در برخورد با محیط‌بانان نکته مهم دیگری است که نشان از وجود امنیت و احساس امنیت پلنگ‌ها در منطقه دارد.

وی با بیان اینکه فیلم‌برداری و عکس‌برداری از پلنگ به دلیل تراکم پایین و رفتار غریزی آنها بسیار سخت است افزود: پلنگ معمولاً رفتار مخفی‌کارانه‌ای دارد و خود را از چشم افراد پنهان می‌کند.

وی پرور مهدی‌شهر را یکی از زیست‌گاه‌های مهم پلنگ در استان سمنان نام برد و گفت: این زیستگاه تنوع بالای جانوری داشته و وجود طعمه فراوان، آن را به زیستگاه مناسبی برای پلنگ ایرانی تبدیل کرده است.

انتهای پیام/ ت

نظر شما