شناسهٔ خبر: 28304521 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفتاب یزد | لینک خبر

اخبار ضد و نقیض در مورد استعفای محمد شریعتمداری

وزیر صمت رفت؟

صاحب‌خبر - آفتاب یزد - گروه سیاسی: شایعه استعفا در حوزه اقتصاد به عنوان یک اهرم خاص سیاسی مسبوق به سابقه است، در سال 91 غضنفری وزیر وقت صمت چند باری مجبور شد تا شایعه استعفایش را تکذیب کند و در گفت‌وگو با یک خبرگزاری بگوید: «استعفا نداده ام و سرکارم هستم » او البته سرانجام رفت. دیروز نیز هر چند نماینده ای که خبر استیضاح وزیر صمت به نقل از او منتشر شد، در گفت‌وگو با ایسنا این خبر را تکذیب کرد اما فایل صوتی منتشر شده از وی سخن دیگری می‌گوید و البته چند نماینده دیگر در گفت‌وگو با آفتاب یزد این مسئله را تایید کردند. پس از نامه 220 نفره نمایندگان مبنی بر ترمیم کابینه، سریال استیضاح‌ها به کار افتاده است و در صدر لیست سیاهی که در مجلس دست به دست می‌گردد نام وزیر صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.

> شروع داستان استعفا
الیاس حضرتی مدیر مسئول روزنامه اعتماد و نماینده مستعفی از فراکسیون امید و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خبری که به نقل از وی به شکل وسیع بازتاب یافت خبر از استعفای وزیر صمت با هماهنگی رئیس جمهور داد. وی بعداً در گفت‌وگو با ایسنا این خبر را تکذیب کرد، اما فایلی صوتی منتشر شد که در این فایل 18 ثانیه‌ای وی در گفت‌وگو با یک خبرنگار می‌گوید: "آقای شریعتی ( شریعتمداری ) استعفا داده، ظاهراً با هماهنگی خود آقای روحانی استعفا دادند،.. امیدوارم در آینده در هر مسئولیتی که هستند موفق باشند، واقعاً اینجا هم شب و روز زحمت کشیدند". حضرتی در پاسخ به سوال خبرنگار که می‌پرسد آیارئیس جمهور موافقت کرده‌اند؟ می‌گوید: "بله با هماهنگی ایشان بوده. "

> انتقاد از انتشار خبر
انتشار خبر پیش از موعد کناره گیری وزیر صمت با موضع گیری و انتقاد برخی از سیاسیون رو به رو شد و بسیاری تکذیب حضرتی را در راستای این انتقادات ارزیابی می‌کنند. ارگان خبری حزب اتحاد ملت در صدر این منتقدین قرار داشت و درباره حضرتی یادداشتی تند منتشر کرد که در قسمت‌هایی از آن می‌نویسد: «...الیاس به دنبال چیست؟؟ خواب‌نما شده یا هدف دارد؟!.. خبرسازی یا همکاری حضرتی و لاریجانی؟!.......درحالی که مجلس جلسه کمیسیون اقتصادی برای بررسی استیضاح وزیر صنعت معدن و تجارت را برگزار می‌کرد، خبرگزاری خانه ملت به نقل از الیاس حضرتی خبر داد که وزیر صنعت و معدن با هماهنگی رئیس‌جمهور استعفا داده است....... این خبر به سرعت در فضای رسانه‌ای بازنشر شد و این سوال را به وجود می‌آورد که چرا در روزهایی که حسن روحانی در تهران نیست، یک وزیر او استعفا می‌دهد؟ درحال حاضر دو وزارتخانه کابینه با سرپرست اداره می‌شوند و هنوز وزرای آن مشخص نشده‌اند؟ از طرف دیگر بعد از استعفای نوبخت از سخنگویی، این سمت را نیز انتخاب نکرده است........اما به فاصله چند دقیقه این خبر از سوی منابع دفتر ریاست جمهوری تکذیب شد. چه کسی خبر دروغ را منتشر کرده بود؟ الیاس حضرتی چرا در چنین شرایطی به دنبال «تیشه‌زدن و خراشیدن بدنه دولت است». خبرگزاری خانه ملت که زیر مجموعه علی لاریجانی فعالیت می‌کند، این خبر را به نقل از حضرتی منتشر کرد. کمترین بازخورد این خبر آن است که نمایندگان مجلس را که قرار است در طرح استیضاح مجدددا به وزیر رای اعتماد بدهند دچار تردید در استواری جایگاه شریعتمداری در دولت می‌کند. حال سوال این است:‌ این خبر را باید یک اتفاق ساده دید یا همکاری مشترک حضرتی و لاریجانی برای تغییرات در کابینه؟ » این حزب در واقع این اطلاع رسانی را نوعی همکاری میان این عضو سابق فراکسیون امید و رئیس مجلس عنوان کرده است.

> تایید اصولگرایان
برخی چهره‌های شاخص مجلس از جمله نمایندگان نزدیک به ریاست مجلس نیز این استعفا را تایید کردند، در صدر آنها پور ابراهیمی‌رئیس کمیسیون اقتصاد قرار دارد که در این‌باره گفت : «آقای شریعتمداری دیروز استعفای خود را تقدیم رئیس جمهور کرد و پیگیری‌های ما و خبرها حاکی از آن است که رئیس جمهور به احتمال قوی این استعفا را می‌پذیرد» رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز این استعفا یا برکناری را تایید کرد و گفت: «روحانی به شریعتمداری قول داده که جای دیگری به او مسئولیت بدهد، احتمالا دو وزیر دیگر هم تغییر می‌کنند. عزیز اکبریان ادامه داد: در خصوص آقای شریعتمداری بحث استعفا نیست، بلکه آقای رئیس جمهور قصد تغییراتی در کابینه را دارد و یکی از این تغییرات هم در وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد. بعد از بازگشت رئیس جمهور از سفر نیویورک تغییراتی در کابینه پیش خواهد آمد. آقای شریعتمداری تابع دولت است، آقای رئیس جمهور به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که در جای دیگری به او مسئولیت خواهد داد. در حال حاضر کابینه رئیس جمهور دو وزیر ندارد و آقای شریعتمداری هم قرار است در جای دیگری مشغول فعالیت شود و احتمالا دو وزیر دیگر از کابینه هم تغییر خواهند کرد.

> استیضاح شریعتمداری
به احتمال قوی رای می‌آورد
تقی کبیری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در واکنش به مسائل مطرح شده در خصوص استعفای محمد شریعتمداری توسط برخی نمایندگان مجلس و تکذیب آن توسط دولت گفت : دو استیضاح قبلی که اخیرا در مجلس انجام شد، رای آورد و احتمال قوی وجود دارد که استیضاح سوم هم که مربوط به وزیر صنعت است، رای بیاورد. اگر وزیر صنعت می‌داند که در جلسه استیضاح موفق به کسب رای اعتماد مجدد نمایندگان نمی‌شود، بهتر است که پیش قدم شود و به چیزی که مردم و مجلس می‌خواهند تن بدهد.

> تکذیبیه وزارت صنعت
درباره استعفای شریعتمداری
پس از انتشار این اخبار روابط عمومی‌وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: اخبار منتشر شده مبنی بر استعفای محمد شریعتمداری وزیر صنعت از اساس صحت ندارد. مرجع اطلاع رسانی اخبار رسمی‌در حوزه دولت مشخص است و اینکه رسانه‌های وابسته به قوای دیگر در این شرایط برای دولت مسئله جدید ایجاد کنند مورد انتظار نیست و‌امیدواریم به جای ایجاد شائبه و افزایش مشکلات، با همیاری و همکاری بین قوا و مسئولین، تمرکز بر رفع مشکلات مردم قرار گیرد. پس از این بیانیه، سایت مرجع دولت (پاد) نیز عیناً این بیانیه را منتشر کرد و به نوعی تکذیب استعفا را تایید کرد، اما با کمال تعجب اعلامیه مذکور پس از لحظاتی از سایت وزارت صمت حذف شد، برخی رسانه‌ها از جمله باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از منابع داخلی مدعی شده اند که این حذف تکذیبیه استعفا به درخواست برخی مقامات بالا در وزارتخانه صورت گرفته است. معاونت پارلمانی ریاست جمهوری دیگر مقامی‌بود که این استعفا را تکذیب کرد و گفت: « شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت کماکان به انجام وظایف خود در وزارت متبوع اشتغال دارند و استعفای وی نیز توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تکذیب گردیده است.»

> مخالفت فرا جناحی با وزیر
سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مجلس در اینباره به آفتاب یزد گفت: خبرها ضد و نقیض است و برخی تکذیب می‌کنند و برخی تایید می‌کنند و حقیقتش خود ما از منبعی موثق تر که از همه بالاتر، خود طرف است نشنیده ایم که استعفا قطعی است، خود طرف بیش از همه باید چنین خبری را اعلام کند، تاکنون صحبتی از ایشان در اینباره مطرح نشده. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر وزیر صمت در این شرایط به مجلس برود آیا از سد استیضاح عبور خواهد کرد، اظهار داشت : واقعیت این است که در شرایط فعلی کشور مشکلی که وزیر صمت با بازار خودرو، مسئله ارز، واردات و دیگر مشکلات عمده کشور دارد بی شک کار آسانی در مجلس نخواهد داشت و باید دید که استیضاح کنندگان از پاسخ‌های احتمالی ایشان قانع می‌شوند یا خیر، وی در پاسخ به سوالی در مورد نظر جریانات سیاسی مجلس از جمله اصلاح طلبان درباره‌ استیضاح وزیر صمت گفت: بحث اکنون فراتر از جناح‌ها ست و با توجه به شرایط خاص کشور نمایندگان نسبت به مسائل اقتصادی فراتر از جهت گیری سیاسی حساس شده‌اند. ذوالقدر در پاسخ به سوالی در مورد کاندیداتوری احتمالی شریعتمداری برای پستی همچون وزارت کار و رای ایشان به عنوان نماینده گفت: وزارت کار وزارتخانه خیلی حساسی است و اکثر دلسوزان این حوزه ترجیح می‌دهند وزیر از خود بدنه وزارت کار انتخاب شود، نمایندگان مجلس، خانه کارگر، حزب اسلامی‌کار و بسیاری دیگر در بیانیه‌های که منتشر کرده‌اند، صریحاً گفته اند که ورود فردی از بیرون از بدنه کارگری را نخواهند پذیرفت و قطعاً اینگونه نیست که وقتی آقای شریعتمداری به صرف داشتن روزمه و سابقه کاری در سالهای قبل بتواند در این شرایط فعلی از سوی این جامعه بزرگ کارگری پذیرفته شود،
آنها به وضوع انتظارت خود را از رئیس جمهور بیان کرده اند.

> استیضاح حتماً رای می‌آورد
سعید باستانی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس نیز در اینباره به آفتاب یزدگفت : البته هنوز کاملاً همه چیز شفاف و مشخص نیست، آنچه معلوم است و برای ما مسجل شده این است که یک توافقی میان آقای شریعمتداری و رئیس جمهور برای ترمیم کابینه صورت گرفته و این مسئله به احتمال زیاد به پس از بازگشت آقای روحانی از مجلس موکول خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که آیا وزیر صمت در صورت عدم استعفا از سد استیضاح عبور خواهد کرد یا خیر؟ به آفتاب یزد گفت: البته آقای شریعتمداری مرد فعالی بوده که در مقاطع مختلف به نظام خدمت کرده است، اما اینکه می‌توانست بهتر از این عمل کند باید بگویم، بله بسیار بهتر می‌توانست عمل کند. من فکر می‌کنم در بحث تفکیک وزارتخانه یک مقدار تعلل زیادی صورت گرفت، انتصاب کسانی که تصمیم‌گیر هستند در وزارتخانه ایشان خیلی وقت ایشان را گرفت، به ویژه این مسئله در حوزه معاونت‌های اصلی زمان زیادی برد و سیاست‌های تعین شده این فرصت را پیدا نکرد که به صورت درست اجرایی شود و همین به سیاست گذاری‌ها ضربه زد، آقای شریعتمداری اگر در حوزه تصمیم سازی‌ها و استراتژی بهتر عمل می‌کردند قطعاً در شرایط فعلی تاثیر می‌گذاشت. واقعیت آن است که در مورد وزرایی که عملکرد خوبی نداشتند، خود آقای روحانی باید تصمیم بگیرند و ترمیم کابینه را در دستور کار قرار دهند، نه آنکه مجلس یک به یک ورود کند، زمانی که 220 نماینده مردم به ایشان نامه نوشتند تا در راستای شرایط نسبت به ترمیم کابینه اقدام نماید، بی شک این انتظار از ایشان وجود دارد که نسبت به نظر نمایندگان ملت توجه و اهتمام کافی داشته باشند. البته همان زمان هم صحبت ما همین بود که اگر آقای روحانی خودش شروع نکند به ترمیم کابینه،حتماً مجلس خودش ترمیم خواهد کرد، البته صحبت آقای روحانی و وزیر صمت قطعی است و قطعاً از وجود آقای شریعتمداری در جای دیگری استفاده خواهند کرد، اما مهم این است که خود رئیس جمهور به بحث ترمیم کابینه ورود پیدا کرده‌اند.
من فکر می‌کنم قبل از اینکه کار به استیضاح برسد وزارت صمت ترمیم خواهد شد، کار به استیضاح نمی‌کشد و وزیر خود کنار می‌رود.

نظر شما