شناسهٔ خبر: 28304514 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

همایش دیدگاه های قرآنی آیت الله فاضل فراخوان مقاله شد

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محسن قمرزاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: تمامی طلبه ها و دانشجویانی که در رشته های دانشگاهی و حوزوی تحصیل می کنند می توانند

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، حجت الاسلام محسن قمرزاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: تمامی طلبه ها و دانشجویانی که در رشته های دانشگاهی و حوزوی تحصیل می کنند می توانند نسبت به ارسال مقاله به این همایش اقدام کنند.
وی، مهلت تکمیل مقاله ها را نیز پنج دی ماه امسال عنوان کرد و گفت: ثبت مقاله های برتر در پایگاه استنادی جهان اسلام و معرفی مقاله های برگزیده به نشریه های علمی پژوهشی، از ویژگی های شرکت در این همایش محسوب می شود.
وی در تبیین محورهای این همایش؛ اعجاز، قرائت ها، اصول تفسیر و تحریف ناپذیری را از جمله محورها برشمرد و گفت: آیت الله فاضل لنکرانی در کنار آثار متعدد قرآنی خود کتابی تحت عنوان مدخل التفسیر و علوم القرآن دارد که در آن به مباحث علوم قرآنی پرداخته است، از این رو به منظور تسهیل کار تهیه مقاله برای این همایش، حدود 400 صفحه از این کتاب و دیگر آثار قرآنی آن مرحوم در سایت همایش به نشانی hamayesh.markazfeghi.com بارگذاری شده است.

** دبیر «نخستین همایش ملی دیدگاه های علوم قرآنی آیت الله فاضل لنکرانی(ره)» نیز گفت: این همایش 18 بهمن ماه امسال همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س) در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) قم برگزار می شود.
حجت الاسلام سید محمد حسین عظیمی اظهار داشت: با توجه به شبهه های مطرح شده مبنی بر این که مراجع تقلید در بیان فتوای خود به آیه های قران استناد نمی کنند، تبیین رابطه فقاهت و مرجعیت با قرآن کریم از مهمترین هدف های برگزاری این همایش است، تا مستند بودن فتوای فقیهان بر اساس نص صریح قرآن بر همگان روشن و واضح شود.
وی با بیان این که مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی از دیدگاه هایی در علوم قرآنی بهره مند بودند که برای دانشگاهیان و حوزویان جالب و شنیدنی است، افزود: مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی تحت اشراف مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به عنوان متولی اصلی برگزاری این همایش قرآنی درصدد است، حوزه های علمیه و دانشگاهیانی که در علوم قرآنی فعالیت می کنند را با نظریه های قرآنی این فقیه عالیقدر آشنا کند.
عظیمی با اشاره به این که یکی از مراجع تقلید سخنران ویژه این همایش خواهد بود، گفت: دانشمندانی را نیز دعوت کردیم که این نظریه ها را مطرح و مورد نقد و بررسی قرار دهند.
وی، همایش مذکور را مقدمه برگزاری همایش بزرگتر به لحاظ محتوایی و ظاهری در خصوص دیدگاه های قرآنی آیت الله فاضل، در سال های آینده عنوان کرد و افزود: در آن همایش چگونگی بهره گیری آن فقیه والامقام از آیات قرآن در بیان آرا و نظریه های فقهی، محور اصلی بحث خواهد بود.
آیت الله محمد فاضل لنکرانی از مراجع تقلید شیعه در سال 1310هجری شمسی در قم دیده به جهان گشود. وی پس از انقلاب مشغول تدریس در حوزه علمیه قم شد و پس از ارتحال آیت الله اراکی(ره) یکی از هفت مرجع تقلید معرفی شده از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود.
این عالم ربانی در 26 خرداد ماه 1386 هجری شمسی دعوت حق را لبیک گفت و در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.
7403 / 1175
انتهای پیام

نظر شما