شناسهٔ خبر: 28304423 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

مهرباز هم با نامهربانی آمد

در این مطلب می خوانیم: اول مهر باز هم با صدای زنگ پیچیده در گوش‌ها، با اشک‌های دانه دانه کلاس اولی‌ها، با رنگ‌های قرمز و سبز دیوار مدرسه و با صدای بلند ناظم

صاحب‌خبر - در این مطلب می خوانیم: اول مهر باز هم با صدای زنگ پیچیده در گوش‌ها، با اشک‌های دانه دانه کلاس اولی‌ها، با رنگ‌های قرمز و سبز دیوار مدرسه و با صدای بلند ناظم در حیاط مدرسه باز هم آمد.
شهر مهر که می‌شود زیباتر است. کلاس اولی‌ها شبیه ریسه‌های شادی با لباس‌های رنگارنگ در صف‌های نامنظم می‌ایستند و وارد کلاس‌ها می‌شوند. بعضی‌ها هنوز چادر مادر را رها نمی‌کنند و با گریه مهر را شروع کرده‌اند. دبیرستانی‌ها مصمم و مضطرب به طرف یک سال تحصیلی تلاش برای رقابت در المپیادها و کنکورهای آزمایشی و امتحانات نهایی می‌روند... مهر اما با همه زیبایی‌هایش همیشه یک روی نامهربان برای خانواده و دانش‌آموزان داشته.
نامهربانی از جنس گرانی دفتر و کاغذ و خودکار... از جنس اخم پدر وقتی برگه کمک به مدرسه را دستش می‌دهی... از جنس چند هفته دویدن و تلاش برای پیدا کردن مدرسه ای مناسب و دست آخر دست‌های کودک را به دستان خشن مدیر یک غیر انتفاعی بی نام و نشان سپردن... مهر همیشه نامهربانی با خودش داشته...
زنگ شروع مدارس همزمان با سراسر کشور امسال توسط استاندار قم در مدرسه دین و دانش به صدا درآمد.
سید مهدی صادقی استاندار قم در این مراسم از تاریخچه 64 ساله مدرسه دین و دانش گفت و از بزرگانی که در این مدرسه تحصیل یا تدریس کرده‌اند.
در بخشی از این برنامه، مهدی نوید ادهم دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش به مؤسس مدرسه دین و دانش یعنی شهید بهشتی اشاره کرد و هدف وی از این نام گذاری برای دبیرستان.
وی همچنن از به رسمیت شناختن سه مدرسه ماندگار در قم خبر داد. دین و دانش، امام صادق(ع) و شیخ صدوق.
خبرها را که نگاه می‌کنی تنها مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قم از اجرای بیش از 2500 مترمربع رنگ آمیزی ورودی مدارس خبر داده و گویا دستگاه‌های دیگر به جز آموزش و پرورش چندان اول مهر با ابتدای ماه‌های دیگر برایشان تفاوتی نداشته.
255 هزار دانش‌آموز قمی مهر امسال را با مشکلات زیرساختی که هر ساله تکرار میشود آغاز می‌کنند. کمبود هزار و 500 معلم و 100 مدرسه بخشی از این مشکلات زیرساختی است که مدیرکل آموزش و پرورش به آن اشاره می کند.
حمیدرضا شیخ الاسلام با اشاره به اینکه استان قم در سال 92 در کمبود فضای آموزشی بدترین وضع نسبت به دیگر استان‌ها را داشت ادامه داد: امروز در سال 97 رتبه استان قم از 32 به 26 رسیده است و در این مدت 149 مدرسه ساخته شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش قم افزود: مدارس استان قریب به اتفاق دو شیفت بوده و تراکم دانش‌آموز زیاد است و همچنین مهاجرت موجب شده مشکلات آموزشی جدی‌تر از دیگر استان‌ها باشد.
وی با بیان اینکه از سال 93 تا امروز رتبه کنکورمان از 11 به چهار و 5 رسید خاطرنشان کرد: در حال حاضر در استان هزار و 500 کسری معلم داریم. یک سری از همکاران ما تحت عنوان حق التدریس کار می‌کنند. همچنین قم استان پیری است و قریب به اتفاق همکاران ما در حال بازنشستگی هستند.
شیخ الاسلام درباره اضطراب‌های اول مهر و دوران مدرسه هم گفت: اعتقاد ما این است که مدارس باید یک دست شود و از روزی که آمدم اجازه توسعه مدارس خاص را نداده ام. اینکه ما 20 درصد دانش‌آموز قوی را از مدارس جدا کنیم و معلمان قوی را هم برای اینها بگذاریم و بعد 80 درصد را از این امکانات محروم کنیم درست نیست.
وی در پاسخ به سؤالی درباره دریافت اجباری کمک به مدرسه هنگام ثبت نام اظهار کرد: بیش از 40 میلیارد هزینه جاری مدارس قم در طول یک سال است که دولت امکان تامین آن را ندارد و در این مسیر باید از کمک مردم استفاده کنیم اما هیچ مدیری حق ندارد به اجبار از والدین پول بگیرد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم ادامه داد: درصدد هستیم که برای نقاط محروم سرانه خوبی بگیریم اما برخی از مدارس که شهریه می‌گیرند اولویت بعدی ما هستند.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته با چند مدیر در رابطه با دریافت اجباری کمک به مدرسه برخورد شده گفت: برای دریافت کمک به مدرسه در مهرماه انجمن اولیای مدرسه باید مشخص شود. این انجمن با مدیر مدرسه جلسه می‌گذارند و نیازها را تشخیص میدهند اما آنجا هم اجبار نباید باشد.
شیخ الاسلام به اجرایی نشدن وعده‌های رایگان بودن حامل‌های انرژی برای مدارس اشاره کرد و افزود: هنوز آب و برق مدارس ما در حال قطع شدن است تنها یک هنرستان ما 20 میلیون تومان هزینه حامل‌های انرژی دارد که تامین اینها ساده نیست.
وی با بیان اینکه در قم 100 مدرسه جدید به ویژه در مناطقی مانند پردیسان و شهرک انسجام و... نیاز داریم اضافه کرد: از متولیان اصلی خواهش من این است که به فکر بچه‌های قم باشند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم عنوان داشت: امروز باید زمین‌هایی که کاربری اموزشی دارند در اختیار ما قرار بگیرد و استان هم اعتباری برای ما در نظر بگیرد تا اینها را بسازیم چرا که آمار ما در 1404 ممکن است به 300 هزار دانش‌آموز برسد.
منبع: روزنامه 19 دی قم
8138/ 6133/
انتهای پیام

نظر شما