شناسهٔ خبر: 28304377 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

از سوی گروه جهادی قرارگاه جهادی رویش‌های انقلاب اسلامی صورت خواهد گرفت؛

خدمت رسانی جهادی در ۱۱ روستای استان گلستان تا سه سال آینده

گروه جهادی قرارگاه جهادی رویش‌های انقلاب اسلامی پس از یک اردوی جهادی ۱۰ روزه در توابع استان گلستان، خدمت رسانی در شهرستان‌های این استان را ۳ سال آینده برعهده گرفت.

صاحب‌خبر -


به‌گزارش خبرگزاری مهر، استان گلستان تا سه سال آینده مقصد خدمت‌رسانی گروه جهادی قرارگاه جهادی رویش های انقلاب اسلامی وابسته به بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران خواهد بود.
این تیم که با حمایت نهاد های مختلف، از جمله قرارگاه جهادی خدمت رسانی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) راه اندازی شده، تابستان امسال، پس از چندین مرحله شناسایی، ۱۱ روستای دهستان سلطانعلی از توابع شهرستان گنبد کاووس استان گلستان را به عنوان منطقه ی هدف خود برای ۳ سال آینده انتخاب و فعالیت خود را در آن محل آغاز کرد.
اردوی ۱۰ روزه قرارگاه دهه اول شهریور ماه در گنبد در حوزه های درمانی و فرهنگی و با مشارکت ۱۶۰ نفر از دانشجویان نخبه ی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.
دستاوردها و پیامد های این حرکت جهادی به شرح ذیل است.
بهداشت و درمان
در حوزه بهداشت و درمان، تیم های دوّار متشکل از کارشناسان بهداشت عمومی و محیط، داروساز و پرستار از منازل روستاها بازدید و آموزش های لازم را در خصوص رعایت مسائل بهداشتی، پیشگیری از بیماری ها و نحوه صحیح مصرف داروهای موجود در منزل را به آنان ارائه کردند.  
همچنین تیم سیار متشکل از ۲ نفر پزشک متخصص اطفال و غدد، ۳ نفر پزشک عمومی، داروساز، پرستار، فیزیوتراپ و گفتار درمان به ارائه خدمت پرداختند.
بنابراین گزارش، از ۷۴۰ مراجع تریاژ شده، ۲۷۳ نفر ویزیت مامایی، ۱۳۵ نفر ویزیت فیزیوتراپی، ۱۰۵ کودک ویزیت گفتار درمانی و ۴ سالمند و ۲۸ نفر افراد دارای اختلال، خدمات لازم را دریافت کردند. همچنین ۵۹۳ نفر توسط پزشک عمومی و متخصص ویزیت شدند.
طی خدمات ارائه شده، دارو نیز به بیماران ارائه شد که ارزش ریالی داروها بالغ بر ۱۵۰ میلیون ریال بوده است.

در زمینه معاینه دهان و دندان نیز پس از استقرار ۸ دستگاه یونیت دندانپزشکی در محل هدف، ۶ دندانپزشک عمومی و ۱ دانشجوی تخصص به همراه دستیاران به ارائه ی خدمت پرداختند.
طی ویزیت از ۵۰۰نفر، ۱۹۰مورد دندان کشیدن، ۹۰ ترمیمی و ۳۰ جرم گیری گزارش شده است.

ارزش ریالی مواد مصرفی دندانپزشکی نیز حدود ۲۰۰ میلیون ریال بوده است.

فرهنگ
در حوزه ی فرهنگی ۸ روستا به عنوان مبدا و ۳ روستا به عنوان قمر میزبان تیم های تربیتی قرارگاه بودند.
در این روستاها اقدامات گروهی خاص و دسته جمعی و عام انجام شد که از جمله می توان به برگزاری جشن تکلیف ۸۴ دختر ۸ روستا و جشن عید غدیر به همراه پخش شربت و شیرینی بین اهالی اشاره کرد.
همچنین ۸ روستا تخت پوشش فعالیت‌های فرهنگی خارجی قرار گرفتند(برخی روستاها مانند توحید ۱و ۲_ ابوذر ۱و۳_فیضیه ۱و۲، فعالیت کارگروه پژوهش و رسانه در ۶ روستا برای ثبت فعالیت‌های فرهنگی خارجی و همچنین جمع اوری اطلاعات دقیق‌تر شناسایی برای سال‌های آینده ادغام شدند.)

احداث کتابخانه سیار در گروه نوجوان و ارائه کتب قرآنی، دفاع مقدس، داستان‌های کهن ایران و کتابچه‌های شهدا از دیگر اقدامات گروه جهادی طی دوره اردو بوده است.
اهدا لوازم التحریر شامل دفتر نقاشی، مداد رنگی و مشکی، پاک کن، تراش، کاربرگ نقاشی و همچنین ۱۶۰ روسری به دختران خردسال ۸ روستا از اقدامات قابل ذکر گروه است.

آموزش
آموزش مهارت‌های کاربردی برای گروه کودک، نوجوان و جوان با رویکرد ایجاد حس مسیولیت‌پذیری، آموزش تهیه هنر با نمد و پرورش گل و گیاه در راستای اشتغالزایی بانوان از جمله اقدامات گروه در حوزه آموزش بوده است.

بهسازی
در حوزه بهسازی، مدارس هدف قرار گرفتند که در مجموع، ۵ مدرسه از ۸ مدرسه منطقه هدف، از نظر ظاهر ساختمان نوسازی شدند.  

خدمت در حاشیه
بنابر این گزارش، ارائه خدمت یک روزه به مردم سید آباد و اسلام آباد از مناطق حاشیه‌ای شهر گنبد کاووس به درخواست سپاه شهرستان گنبد حین برگزاری اردو از اقدامات دیگر گروه بوده است.

نظر شما