شناسهٔ خبر: 28303543 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

حتی بانک‌های روسیه

صاحب‌خبر -

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیـس کمیـسیـون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در اظهارنظری گفته است که با ‌تصویب‌نشدن لوایح چهارگانه در ارتباط با مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم که لوایح چهارگانه FATF  قلمداد می‌شوند، بانک‌های روسیه هم با ما همکاری نمی‌کنند. او که پس از سال‌های طولانی ریاست علاءالدین بروجردی، با حمایت علی لاریجانی، ریاست یکی از حساس‌ترین کمیسیون‌های تخصصی مجلس ایران را برعهده گرفته، البته چهره‌ای معتدل و نزدیک به جریان اصولگراست و موضعگیری‌هایش نشان می‌دهد که برخلاف برخی شعارها و دلواپسی‌های تعدادی از اصولگرایان در خارج و داخل مجلس، تلاش برای خروج نام ایران از فهرست سیاه مالی دنیا یک ضرورت انکارناپذیر است.

نکته اینجاست که اکثریت اصولگرایان باور دارند که بازگشت ایران به فهرست سیاه مالی دنیا در نتیجه همکاری نکردن با گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF خطرناک است اما ادعایشان این است که باقی‌ماندن در وضعیت تعلیق موقت و تلاش برای رایزنی بیشتر گزینه بهتری است. از یک منظر این ادعا قابل تامل است مشروط به اینکه هزینه ناشی از معلق ماندن نام ایران و خطر بازگشت احتمالی به لیست سیاه مالی جهان لحاظ شود. فلاحت‌پیشه که روزگاری خود روزنامه‌نگاری را تجربه کرده و دستی در تحلیل رویدادهای عرصه سیاست خارجی دارد، تنها یکی از مصداق‌های واقعیت‌گرایی در سیاست‌خارجی است که به تجربه و یا جبر زمانه دریافته است، سیاست خارجی صفر و صد ندارد. اصولگرایان بدانند اگر در لیست سیاه مالی دنیا قرار بگیریم، بانک‌های خارجی با ما کار نمی‌کنند، حتی بانک‌های کشوری همچون روسیه.

او هشدار داده در صورت تصویب‌نشدن لوایح مرتبط با کنوانسیون‌های در دست بررسی مجلس، ضررهایی متوجه منافع ملی ایران خواهد شد، البته پیش‌بینی می‌شود بخش عمده‌ای از موارد باقی‌مانده در مهلت زمانی باقی‌مانده به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد. چنین باد.

نظر شما