شناسهٔ خبر: 28303403 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

عضو هیات علمی دانشگاه تهران به جام جم آنلاین گفت:

نگاه بالا به پایین در وزیر بهداشت نهادینه شده است / اینگونه رفتار شایسته نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به پاسخ عجیب وزیر بهداشت به یک شهروند گفت: برخی رفتارها حتی بدون اینکه ایشان خودشان متوجه باشند در آقای قاضی‌زاده نهادینه شده است که بعضا این نوع رفتار با مردم شایسته نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر محمدصادق کوشکی، در این زمینه گفت: اگر بخواهیم از منظر فرهنگی و اجتماعی فارغ از هرگونه نگرش سیاسی درباره آقای قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت اظهار کنیم؛ لازم است از چند منظر به جایگاه ایشان توجه داشته باشیم و ریشه اصلی چنین رفتاری را دریابیم.

کوشکی در ادامه افزود: اصولا پزشکان و متخصصان در جامعه ایران دارای جایگاهی بالا هستند که این نوع نگاه اجتماعی به پزشکان باعث شده تا جایگاه مرجعی به آنها بخشیده شده باشد که مختص پایتخت یا شهرستان‌ها نیست بلکه در سراسر جامعه چنین دیدگاهی به پزشکان وجود دارد، حالا گروهی از پزشکان از این جایگاه استفاده می‌کنند یا اینکه صرفا مشغول به طبابت خود می‌شوند.

این جامعه شناس تاکید کرد: حالا وقتی فردی جزو پزشکان متخصص و مشهور است و به واسطه حوزه تخصصی جایگاه اقتصادی بالایی‌هم مثل آقای قاضی‌زاده به دست می‌آورد؛ خود این ثروت نیز به مرجع شدن فرد مورد نظر کمک خواهد کرد و به قول معروف بیشتر درجامعه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

به گفته گوشکی حالا اگر این دو نکته در مقام سیاسی وزارت قرار گیرد، یکباره به شکل تصاعدی باعث مورد توجه قرار گرفتن فرد مورد نظر در میان آحاد جامعه خواهد شد که اکنون آقای قاضی‌زاده هاشمی در این جایگاه قرار دارند. پس هر نوع رفتاری از ایشان قطعا مورد ارزیابی و واکنش جامعه قرار داشته و می‌تواند عاملی در جریان‌سازی‌های مختلف باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است، عوامل یاد شده در آقای قاضی‌زاده هاشمی باعث تقویت برخی نگاه‌های بالا به پایین نسبت به دیگران شده و به نوعی اشرافیت را در وی نهادینه کرده است. بنابراین ایشان حتی ممکن است ناخواسته نگاهی برتر از خود نسبت به دیگر افراد جامعه دارد.

کوشکی به خبرنگار ما گفت: البته آقای قاضی‌زاده هاشمی اصولا در تلاش هستند که به جامعه القاء کنند چنین نگاه برتری ندارند و سعی می‌کنند با حضورشان میان مردم و حتی انجام برخی فعالیت‌های خیریه تصویر تازه‌ای از خود در اذهان عمومی ایجاد کنند، درحالی که بعضا ناخواسته و براساس اصول نهادینه شده در شخصیت وی تمام این فرضیات را از بین برده و باعث بروز مشکلاتی مثل اظهار نظر جنجالی اخیر ایشان می‌شود.

وی تصریح کرد: شاهد مثال نهادینه شدن نگاه بالا به پایین ایشان نسبت به دیگران چندین برخورد اخیر اقای قاضی‌زاده هاشمی طی دوره وزارتشان بوده که یکبار وسیله نقلیه ایشان، بار دیگر موضوع انتخاب مسئولان از سوی مردم و اکنون واکنش به یک بیمار که از مشکلاتش می‌گوید باعث واکنش گسترده در جامعه شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: البته واقعا من نمی‌توانم بگویم که ایشان کاملا برنامه‌ریزی شده اینگونه واکنش‌ها را دارند و اصل را براین می‌گذاریم که هرگز اراده‌ای در این زمینه نیست، ولی نباید فراموش کرد که عملا این رفتار یک ترجمه بیشتر ندارد و آن هم نگاه بالا به پایین ایشان است.

این جامعه شناس معتقد است، اگرچه ممکن است گروهی از جامعه به واسطه تخصص و جایگاه ایشان بگویند که آقای قاضی‌زاده حق دارد و به قول معروف هیچ واکنشی به اظهارات ایشان نداشته باشند، ولی اگر بخواهیم براساس معیارهای نظام مقدس جمهوری اسلامی رفتار ایشان را نقد و بررسی کنیم، قطعا محل نقد بسیاری داریم که باید برایش تک تک آنها پاسخ منطقی به دست آوریم.

وی تاکید کرد: نظامی که بنیانگذار آن – امام (ره) - رسما اعلام کرده خدمت به مردم از حکومت برایش مهمتر بوده و رهبرش هم در اغلب سخنانش به این نکته اشاره کرده است، نباید شاهد چنین رفتارهایی باشیم که باعث بروز تناقض‌هایی در ذهن گروهی باشد، بخصوص گروهی که انتظار دارند مسئولان نیز از جنس خودشان بوده و مشکلاتشان را درک کنند.

کوشکی تصریح کرد: البته افراد مشابهی در همین سمت، مثل آقای دکتر علیرضا مرندی و آقای دکتر کامران باقری‌لنکرانی را داشتیم که رفتارهای مشابه آقای قاضی زاده نداشتند و براساس معیارهای نظام مقدس جمهوری اسلامی فعالیت کرده‌اند، اما همانطور که قبلا نیز اشاره شد، برخی رفتارهای آقای قاضی‌زاده هاشمی نهادینه شده است.

این جامعه شناس معتقد است حتی اگر وزیر بهداشت بازهم مثل موارد قبلی از مردم عذرخواهی کنند با توجه به اینکه حتی عذرخواهی ایشان نیز از بالا به پایین است تاثیر چندانی در افکار عمومی ندارد و حتی ممکن است بعضا مشکلات تازه‌ای در جامعه ایجاد کند، دقیقا همانند عذرخوای وزارتی از یکی از فرمانداران محترم کشورمان تجربه کردیم.

کوشکی درباره استفاده ابزاری رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران از اظهارنظر‌های وزیر بهداشت نیز گفت: ممکن است این رسانه‌ها از چنین نکاتی در رفتار ایشان استفاده ابزاری داشته باشند و ممکن است حتی از کنار آن بی‌تفاوت بگذرند، اما نباید فراموش کنیم اصلی‌ترین هزینه‌ای که در این شرایط ایجاد می‌شود متوجه خود وزیر بهداشت و شخص آقای قاضی‌زاده‌ هاشمی است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در پایان گفت: از هرچه بگذریم و به هر شیوه‌ای که بخواهیم رفتار آقای قاضی‌زاده هاشمی را مورد ارزیابی قرار دهیم به یک مقصد می‌رسیم که ایشان باید توجه داشته باشند که برخی رفتارهایشان شایسته برازنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست.

برچسب‌ها:

نظر شما