شناسهٔ خبر: 28301136 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حضور گسترده مردم در تشییع پیکرهای شهدا؛

مردم خوزستان پاسخ تروریستها را دادند

اهواز - ایرنا - صبح امروز مردم خوزستان با نوای 'هیات منه الذله' شهدای حادثه تروریستی اهواز را بر روی دستان خود به سوی آرامگاه ابدیشان بدرقه کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا صبح دوشنبه مردم خوزستان زن و مرد پیر و جوان در مقابل حسینیه ثارالله اهواز برای حضور در آیین تشییع شهدای حادثه تروریستی اهواز حضور پیدا کردند و خیل عظیم جمعیت، دسته‌های زنان و مردان همراه با کودکان و سالمندان با در دست داشتن عکس‌هایی از شهدای به سمت حسینیه ثارالله حرکت کردند.
از جای جای مراسم صدای گریه‌ به گوش می‌رسد، مردم تلاش می‌کنند دست های خود را برای آرامش دلهایشان به تابوت شهدا برسانند، افراد بسیاری شانه های خود را تکیه گاه تابوتها کرده و تعدادی دیگر با چشمهای اشکبار به تابوت ها خیره مانده اند.
تابوت طاهای چهار ساله اما حال و هوای دیگری به مراسم داد، نبود چشمی که تابوت کوچک کودک چهار ساله را ببیند و نبارد، صدای مادر داغدار که هنوز جثه خونین کودکش را نتوانسته فراموش کند در گوش همه می پیچد.
ناله ها و ضجه های پدر طاها دل هر کسی را به درد می آورد، او خنده ها، نگاه ها و شیرین زبانی های طاها را با حسرت زیر لب زمزمه می‌کند،چشمش که به عکس طاها می افتد فریادهایش به اشک تبدیل می شوند.
مردم عکس طاها و دیگر شهدا را در دست گرفته اند و همه اشکبار در مسیر مشایعت گام بر می دارند.
در مسیر بدرقه شهدا از حسینیه ثارالله تا چهارراه زند با آب خنک و گلاب پاشی از مردم پذیرایی شد، شعار‌هایی همچون «لبیک یا خامنه‌ای لبیک یا حسین (ع)'، 'هیات منا الذله'، 'الله اکبر'، 'یا حسین(ع)' و 'حسین حسین شعار ماست ، شهادت افتخار ماست' فضا را پر کرده بود.
ایست‌های بازرسی و گشت بدنی جداگانه برای زنان و مردان همه خیابان های منتهی به محل تشییع را مسدود کرده بود تا همه شرکت کنندگان در آیین بازرسی شوند که همین امر موجب درگیر برخی افراد با گشتهای بازرسی شد.
هر چهار خیابان اصلی منتهی به محل تشییع، پل سلمان فارسی و پل سفید مسدود بودند و تردد با ماشین امکان پذیر نبود و همین امر موجب شد برخی نتوانند به موقع به مراسم برسند.
دسته های عزاداری قومیت‌های مختلف استان خوزستان از قبیل لر و عرب و بختیاری با لباس‌های محلی در این آیین حضور داشتند و به یاد شهدای این حادثه نواهای مربوط به عزاداری خود را به صدا در آوردند.
چند گروه سنج و دمام زنی نیز در کنار آیین تشییع، شهدا را به سوی آرامگاهشان رهسپار کردند، نوحه خوانی حاج صادق آهنگران در لحظه به لحظه تشییع نیز حس و حال خاصی به مراسم بخشیده بود و بسیاری از افراد با صدای آهنگران و سینه زنان مسیر را طی کردند.
هنگام شروع نماز میت فشار جمعیت به قدری بود که وزیر اطلاعات به سختی به محل نماز رسید و بسیاری از مسئولان به علت فشار جمعیت نتوانستند در محل تدارک دیده شده برای نماز میت حضور پیدا کنند.
بسیاری از افراد مسن و زنان به علت گرما و فشار جمعیت بیهوش شدند که روی دستان مردم از جمعیت خارج شدند.
سکوهایی نیز برای خبرنگاران و عکاسان تدارک دیده شده بود و عکاسان بدرقه مردم را لحظه به لحظه ثبت کردند در کنار خبرنگاران و عکاسان مردم مانند همیشه با گوشی های موبایل خود اقدام به ثبت این تصاویر کردند و احساسات خود را لحظه به لحظه در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک گذاشتند.
مادری که در گوشه ای از شلوغی جمعیت چادر خود را روی صورتش گرفته بود و گریه می کرد گفت: 'خداوند لعنتشان کند آنها حتی به یک کودک چهار ساله هم رحم نکردند، خدا به مادرش صبر بدهد'.
کمی آنطرف پسر جوانی که پیراهن مشکی بر تن دارد می گوید: 'ما هنوز لباس عزای محرم را از تنمان خارج نکردیم و عزادار عزیزانمان شدیم، حقمان را از تروریست ها می گیریم و نمی‌گذاریم به جنایت های خودشان ادامه دهند.'
مردی که همراه با همسر و فرزند خود در مراسم شرکت کرده بود اظهار داشت: دشمنان کور دل سالهاست که برای کشور ما نقشه می کشند ، آنها می خواهند اهداف شوم خود را با کشتن مردم و تضعیف ملت به ثمر برسانند اما کورخوانده اند ما حتی اگر فرزندانمان را هم در این راه از دست بدهیم، حتی اگر پدران و مادرنمان در این مسیر به شهادت برسند باز هم دست از دفاع از این کشور و هویت ملی مان برنخواهیم داشت'.
دختر جوانی که در میان جمعیت همنوا با دیگران نوای 'هیات منه الذله' سر می داد گفت: خون این شهدا را با خود از تروریست‌ها می‌گیریم و حضورشان را از سرتا سر جهان پاک خواهیم کرد، نمیگذاریم این خونخواران جان کودکان مسلمان را چه در سوریه و یمن و چه در هر جای دیگر این دنیا بگیرند'.
در پایان این آیین تابوت های شهدا به سمت بهشت آباد و مزار شهدا رهسپار شد تا درآرامگاه ابدی خود آرام بگیرند.
به گزارش ایرنا در مراسم تشییع شهدای این حادثه تروریستی ، وزیران اطلاعات، بهداشت،درمان و آموزش پزشکی ، 2 نماینده مقام معظم رهبری، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، رییس بنیاد شهید، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و تعدادی دیگر از مسئولان لشگری و کشوری حضور دارند.
استاندار خوزستان به منظور بزرگداشت شهدای تروریستی و حضور پرشور مردم در مراسم تشییع شهدای تروریستی اهواز، ادارات، مدارس و مراکز دانشگاهی استان خوزستان را تعطیل کرد.
در پی این حادثه و به شهادت رسیدن 24 نفر از شهروندان خوزستانی، نماینده ولی فقیه در استان و استاندار طی بیانیه ای مشترک روز دوشنبه را عزای عمومی اعلام کردند.
هیات دولت نیز امروز دوشنبه را در سراسر کشور عزای عمومی اعلام کرد.
از 68 نفر مصدوم حمله تروریستی به رژه نیروی های مسلح در اهواز تاکنون حدود 40 نفر از بیمارستان مرخص شدند.
7164/6002

نظر شما