شناسهٔ خبر: 28300999 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

نایب رئیس انبوه‌سازان استان تهران:

با اخذ CGT سوداگران از بازار خارج می‌شوند نه تولیدکنندگان

رهبر نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: درصورتی که در طرح مالیات بر عایدی سرمایه، تولیدکننده (سازنده) در فروش اول معاف گردد و سوداگران از تولیدکنندگان تفکیک شوند، این قانون منجر به خروج سوداگران از بازار خواهد شد نه تولیدکنندگان. بررسی ها نشان می دهد این ملاحظه در طرح ارائه شده در مجلس در نظر گرفته شده است.

صاحب‌خبر -

ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در خصوص طرح مالیات بر عایدی سرمایه به مقاومتی نیوز گفت: در صورتی که برای حمایت از تولید مسکن سیاست‌های مناسب اتخاذ شود نه تنها رونق این بخش را به دنبال دارد بلکه با توجه به ارتباط این حوزه با صنایع مرتبط، منجر به فعال شدن کارخانه‌ها و ایجاد اشتغال برای جوانان خواهد شد.

مالیات تنظیمی موجب اشتغال و تولید خواهد شد

نایب رئیس انبوه‌سازان استان تهران افزود: با این سیاست با توجه به رشد و افزایش ساخت و ساز، جوانان مشکلی برای تأمین مسکن خود نخواهند داشت و مسائل اجتماعی که ناشی از عدم ازدواج وجود دارد رفع خواهد شد.

رهبر خاطرنشان کرد: اگر در وضع و تصویب قوانین تنها به بعد درآمدزایی برای دولت نگاه نکنیم، می‌توان با مالیات‌های تنظیمی بعدهای دیگر که موجب اشتغال و تولید می‌شود را تقویت کرد.

با اخذ CGT سوداگران از بازار خارج می‌شوند نه تولیدکنندگان

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با مصاحبه برخی نمایندگان مبنی بر اینکه اجرای مالیات بر عایدی سرمایه منجر به خروج سرمایه از بخش تولید مسکن می‌شود موافقید، گفت: مالیات بر عایدی سرمایه یا CGT به این صورت است که اگر فردی ملکی را با قیمت a تومان خرید و در هنگام فروش به قیمت a+b تومان فروخت باید بابت این تفاوت (سود) مالیات پرداخت کند.

ایرج رهبر در ادامه گفت: در صورتی که در این طرح تولیدکننده (سازنده) در فروش اول معاف گردد و سوداگران از تولیدکنندگان تفکیک شوند، مالیات بر عایدی سرمایه کاملاً مناسب و مفید خواهد بود و منجر به خروج سوداگران از بازار خواهد شد نه تولیدکنندگان.

لزوم اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از سوداگران مسکن

وی افزود: قانون مالیات بر عایدی باید به این صورت باشد که اگر فردی مسکنی را خرید و پس از یک سال فروخت یک نرخ مالیات پرداخت کند و در صورتی که در دو سال فروخت مالیات کمتر و همین‌طور به صورت پلکانی کاهش یابد؛ زیرا سوداگران معمولاً معاملات مکرر را در زمانی کوتاه انجام می‌دهند. در حالی که مصرف‌کننده واقعی در صورت خرید ملک حداقل زیر 3 سال آن را بفروش نمی‌رساند.

نایب رئیس انبوه‌سازان استان تهران تأکید کرد: به منظور بهبود و تنظیم بازار مسکن و ایجاد شفافیت به کسب اطلاعات از تعداد املاک یک شخص لازم است تا بیش از تعداد متناسب با نیاز کسی ملک نداشته باشد.

مردم عادی و سازندگان از پرداخت مالیات معاف می‌شوند

لازم به ذکر است با توجه به متن طرح، مالیات بر عایدی املاک تنها تقاضاهای سوداگرانه را مورد هدف قرار می‌دهد و سازوکارهای اخذ آن به‌گونه‌ای است که تقاضاهای مصرفی (مردم عادی به تعداد اعضای خانوار) و سرمایه‌ای مولد (ساخت و ساز مسکن) و اولین انتقال ساختمان‌های نوساز، در صورتی که 5 سال از اخذ پروانه ساخت نگذشته باشد معاف از مالیات مذکور می‌شوند.

تجربیات جهانی نیز نشان می‌دهد که با اعمال این مالیات، سرمایه‌گذاران واقعی که به سود معقول راضی هستند به سمت ساخت و ساز خانه‌های متناسب با نیاز مردم حرکت نموده و سرمایه‌گذاران غیرواقعی و سوداگران، از بازار مسکن خارج می‌شوند. با عرضه این واحدها در بازار نیز بدیهی است که قیمت مسکن و اجاره‌بها کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/ مالیات بر عایدی سرمایه

نظر شما