شناسهٔ خبر: 28300589 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

نگاه بازارها به نیویورک

همشهری بررسی می‌کند؛ قیمت سهام، دلار و طلا که از نظر مولفه‌های اقتصادی به بالاترین سقف تاریخی خود رسیده در واکنش به تحولات سیاسی به کدام سو حرکت خواهد کرد؟

صاحب‌خبر -

بهزاد رنجبر/روزنامه‌نگار

با نزدیک شدن زمان نشست شورای امنیت سازمان ملل و پس از آن آغاز اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در آبان‌ماه نگاه سرمایه‌گذاران در بازار‌های طلا،  ارز و به‌ویژه بازار‌های مالی به تحولات سیاسی دوخته شده است؛ انتظار می‌رود روند حرکت منحنی قیمت‌ها در بازار‌ها در روز‌های آینده بر مبنای کاهش یا افزایش ریسک‌های سیستماتیک،  ناشی از تحولات سیاسی بین‌المللی ترسیم شود.
به گزارش همشهری، با پایان دهه اول محرم از دیروز بار دیگر بازار طلا فعالیت خود را از سر گرفت. بازگشایی راسته طلافروشان پس از چند روز تعطیلی موجب شد قیمت طلا و سکه بین 2تا 2.5درصدرشد کند و به‌دنبال آن قیمت هر دلار آمریکا هم با همین مقدار رشد مواجه شود. در میانه مبادلات دیروز قیمت هر سکه با 90هزار تومان رشد به 4میلیون 575هزار تومان و قیمت هر دلار آمریکا با 350تومان افزایش به 14هزارو 773تومان(تا ساعت 16دیروز) رسید.قیمت هر مثقال طلا هم 46هزار تومان و طلای 18عیار 10هزارو 850تومان تا میانه‌های روز رشد کرد.به موازات این رشد بازار سهام هم به روند صعودی پر قدرت خود ادامه داد و در مجموع 2.8درصد افزایش یافت و یکی از پر شتاب‌ترین صعود‌های خود در سال‌جاری را ثبت کرد. با این مقدار رشد شاخص کل بورس تهران برای نخستین بار به 165هزار واحد رسید و ارزش کل بازار سهام به 733هزار میلیارد تومان (مجموع بورس و فرا بورس) رسید. با وجود این رشد‌ها انتظار می‌رود بازار‌های طلا و ارز و بورس به تحولات سیاسی پیش رو ظرف چند هفته آینده واکنش نشان دهند.

هفته پرتلاطم سیاسی

مطابق آمارهای موجود قیمت سکه و دلار به بالاترین سقف تاریخی خود رسیده و براساس تحلیل‌های تکنیکال پیش‌بینی می‌شود به‌زودی روند نزولی قیمت سکه و دلار آغاز شود؛ با این حال هنوز قیمت‌ها تا سقف نهایی بین 15تا 17درصد فاصله دارند و این احتمال وجود دارد که قیمت هر سکه طرح قدیم تا مرز 5میلیون تومان هم رشد کند و پس از آن با نزول مواجه شود و در دوره‌های بلندمدت به محدوده 2میلیون‌و700تا 3میلیون‌و300هزار تومان برسد. قیمت هر دلار آمریکا هم شرایط مشابهی دارد و انتظار می‌رود اکنون که در سقف محدوده تاریخی خود قرار گرفته پس از مدتی با نزول مواجه شود و دست‌کم در میان‌مدت به محدوده 10هزار تومان عقب نشینی کند. با این حال همزمانی رخداد‌های سیاسی ناشی از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل به ریاست دونالد ترامپ رئیس‌جمهور ایالات متحده و نزدیک بودن زمان اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در آبان‌ماه، چشم‌انداز مسیر نوسان قیمت‌ها را در بازارهای سهام طلا و ارز مبهم و غبارآلود کرده و سایه تردید را بر فراز بازار‌ها گسترده است.
به زعم تحلیلگران اگر عوامل سیاسی اجازه می‌داد و درصورتی که ریسک‌های سیستماتیک ناشی از مولفه‌های بین‌المللی نظیر تحریم‌ها می‌گذاشت به‌احتمال بسیار زیاد قیمت‌ها در بازار طلا و ارز از نظر اقتصادی وارد یک دوره نزول بلندمدت می‌شد و درمقابل بورس صعودی عجیب را جشن می‌گرفت و این امکان وجود داشت که قیمت‌ها حتی فراتر از انتظار مردم و سرمایه‌گذاران کاهش یابد اما در شرایط کنونی پیش‌بینی روند قیمت‌ها در بازار طلا و ارز بسیار دشوار شده و محدوده قیمت‌ها را در بازار طلا و ارز به محدوده سرنوشت‌سازی‌ رسانده است اگر قیمت‌ها در بازار طلا و ارز تحت‌تأثیر تحولات سیاسی بار دیگر با رشد مواجه شوند و از سقف‌های تاریخی خود عبور کنند سوار بر آسانسوری خواهند شد که دیگر نمی‌توان محدوده‌ای برای آنها تعیین کرد. از نظر تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال چنانچه قیمت‌ها از محدوده سقف‌های تاریخی خود عبور کنند دیگر نمی‌توان حدو مرزی برای صعود آنها تعیین کرد و دوره‌های صعود و نزول‌های جدید در کانال‌های جدید رقم خواهد خورد. با چنین رویکردی اکنون چشم بازار‌ها ازجمله بازار سهام به تحولات سیاسی دوخته شده و چنانچه بازارها این تحولات را به نفع خود ارزیابی کنند این احتمال که آرامش در بازار‌ها حاکم شود وجود دارد و چنانچه تحولات سیاسی به سمت برخورد و تنش‌های سیاسی جدید هدایت شود واکنش بازارها متفاوت خواهد بود و احتمال می‌رود بار دیگر قیمت‌ها سوار بر آسانسور رشد بالاتر از مرز‌های تاریخی خود و سوار بر ابرها شوند.
در عین حال تحلیلگران در بازار سهام شرایط متفاوت تری را درنظر می‌گیرند و معتقدند فارغ از تحولات بازارطلا و ارز،  بورس پس از یک واکنش مقطعی به رویداد‌های سیاسی و نزول کوتاه‌مدت که از آن به منطقه اصلاح تعبیر می‌شود بار دیگر وارد دوره صعود خواهد شد و به رشد خود ادامه خواهد داد.
تحلیلگران بر این باورند شاخص کل بورس تهران این پتانسیل را دارد که تا مرز 200هزار واحد در میان‌مدت و تا 400هزار واحد در بلندمدت صعود کند و بخشی از ناکارایی‌های اقتصادی را جبران کند.

مهدی میرزایی،  یک کارشناس بازار سرمایه،  معتقد است: روند صعودی شاخص بورس در یک دوره بلندمدت ادامه خواهد یافت و تا ۲۰۰ هزار واحد هم رشد می‌کند؛ حتی انتظار می‌رود که به ۴۰۰ هزارواحد هم برسد.میرزایی براین باور است که اگر این موج صعودی کنونی بورس را ابرموج بنامیم یک اصلاح مقطعی طی دوره زمانی ۲۰ تا ۳۰ روزه خواهیم داشت.او افزود:در عین حال سهام برخی شرکت‌ها یک جایی تعدیل قیمت دارند اما پس از آن به رشد خود ادامه می‌دهند که می‌توان به شرکت‌هایی همچون فلزی،  فولادی، مس،  روی و آلومینیوم که پیشتار بازار محسوب می‌شوند،  اشاره کرد و پس از آن شرکت‌های حاضر در گروه نفت و فرآورده‌های نفتی در کانون توجه بازار قرار می‌گیرند زیرا از تحریم‌ها آسیب کمتری می‌بینند.نیما آزادی یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم در این‌باره گفت:پس از هرفرازی فرودی است،  از این‌رو انتظار یک نزول کوتاه‌مدت را باید داشت، زیرا قیمت محصولات شرکت‌ها با دلار ۸۵۰۰تومان تعیین شده و چنانچه قرار باشد این اختلاف قیمت با دلار ۱۲‌هزار تومان ارزشگذاری شود ممکن است یک دوره نزول در بازار اتفاق بیفتد تا بازار از لحاظ قیمتی اصلاح شود. البته نباید نزول زیادی را انتظار داشت.آزادی براین باور است فقط درصورتی این نزول افزایش می‌یابد که تحریم‌ها قبل از آبان به‌صورت وسیع‌تری رخ دهد؛ آنگاه امکان نزول بیشتر برای بازار وجود دارد.

 

نظر شما