شناسهٔ خبر: 28299641 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در گرامیداشت روز اورژانس عنوان شد:

اهمیت سرعت عمل و اخلاق مداری در کار اورژانس/ کاهش مدت رسیدگی به مصدومان

گروه سلامت ــ رئیس سازمان اورژانس کشور بر اهمیت حضور به موقع و اخلاق مدار نیروهای اورژانس بر بالین بیماران تأکید کرد.

صاحب‌خبر -
اهمیت سرعت عمل و اخلاق مداری در کار اورژانس/ کاهش مدت رسیدگی به مصدومانبه گزارش خبرنگار ایکنا، پیرحسین کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور در مراسم سالروز تأسیس اورژانس که صبح امروز دوم مهرماه در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، با اشاره به خدمات اورژانس در حوادث مختلف مانند زلزله کرمانشاه و حادثه تروریستی اخیر در اهواز اظهار کرد: خدمات اورژانس در این حوادث از چشم تیزبین مردم دور نمی‌ماند و مردم قدردان خدمات اورژانس هستند.
 
وی با تأکید بر حضور سریع و اخلاق مدار پرسنل اورژانس بر بالین بیماران و مصدومان عنوان کرد: اخلاق‌مداری در ارائه خدمات به رضایت مردم و خدا منجر می‌شود. از این لحاظ خدا را شاکریم که خداوند شغلی به ما داده است که می‌توانیم هم رضایت پروردگار و هم خلق خدا را داشته باشیم.
 
در این نشست همچنین قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با اشاره به توسعه ۱۴۹ اورژانس بیمارستانی کشور و بهره برداری از آن‌ها اظهار کرد: بر اساس آمار‌ها بالغ بر ۳۵ هزار نفر از طریق کد ۲۴۷(خدمات ویژه سکته قلبی) و ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از طریق کد ۷۲۴(خدمات ویژه سکته مغزی) به بیمارستان‌ها منتقل شده و خدمات لازم برای درمان سکته‌های قلبی و مغزی را دریافت کرده‌اند.
 
وی بیان کرد: یکی از افتخارات وزارت بهداشت در طرح تحول سلامت، شکل‌گیری سازمان اورژانس بود، هر چه خدمات اورژانس موثرتر باشد، خدمات درمانی بهتر ارائه می‌شود. با شکل‌گیری سازمان اورژانس، افتخار بزرگی برای حوزه سلامت کشور ایجاد شد. هر چه وزارت بهداشت بتواند سرمایه‌گذاری بیشتری در اورژانس چه در بعد نیروی انسانی و چه در بعد امکانات مالی و فضای فیزیکی انجام دهد، به سود مردم و کشور است.

جان‌بابایی با اشاره به راه‌اندازی کد‌های ۲۴۷ و ۷۲۴ در حوزه اورژانس کشور عنوان کرد: طبق آمارها، از زمان ایجاد کد ۲۴۷ که برای سکته‌های قلبی است، بالغ بر ۳۵ هزار نفری که دچار سکته قلبی شده بودند در کمتر از ۶۰ دقیقه و در برخی استان‌ها در کمتر از ۳۰ دقیقه به بیمارستان منتقل شده‌اند. از سوی دیگر در کد ۷۲۴ نیز که برای بیماران سکته مغزی است، اقدامات خوبی انجام شده و بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ بیمار سکته مغزی در کمتر از ۹۰ دقیقه به بیمارستان منتقل شدند.

وی با بیان اینکه باید بسیاری از اقدامات درمانی را از بیمارستان‌های اورژانس آغاز کرد، گفت: واقعی کردن پرداخت‌ها و توانمندسازی همکاران اورژانس از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت است، بسیاری از خدمات مانند دادن داروی ضد لخته را می‌توانیم از آمبولانس شروع کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر ارائه خدمات به سکته‌های حاد قلبی فقط در ۵۴ بیمارستان کشور انجام می‌شود و ممکن است برخی بیماران نتوانند از این امکان استفاده کنند؛ بنابراین منطقی است که برخی خدمات را از آمبولانس شروع کنیم، از سوی دیگر امسال تعدادی از سهمیه پزشک متخصص مقیم را در اختیار مراکز دیسپچ (مرکز هدایت عملیات اورژانس استان) قرار می‌دهیم تا با اورژانس هماهنگ بوده و بیمار در کوتاه‌ترین زمان، اقدامات حیاتی را دریافت کند.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم در سازمان اورژانس کشور، ایجاد سامانه پایش داده‌های مراقبت‌های درمانی است، یادآور شد: الکترونیک و برخط شدن اطلاعات با همت همکاران سازمان اورژانس انجام شد. در عین حال، ما توسعه اورژانس‌های بیمارستانی را نیز در برنامه‌هایمان داریم و قرار بود ۱۸۰ اورژانس بیمارستانی توسعه یابد که تاکنون ۱۴۹ موردش به مرحله بهره‌برداری رسیده و مابقی نیز تا پایان سال به بهره‌برداری خواهند رسید.

در ادامه این برنامه از تعدادی پرسنل اورژانس به ویژه افرادی که در زمین‌لرزه ۷.۳ ریشتری سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی به کمک مردم زلزله‌زده پرداخته بودند تقدیر شد.
 
برنامه ۵ ساله سازمان اورژانس نهایی و آماده ابلاغ است
همچنین کولیوند در حاشیه این برنامه و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه برنامه ۵ ساله سازمان اورژانس نهایی و آماده ابلاغ است، گفت: این موضوع چشم اندازی است که مسیر راه خدمات با کیفیت اورژانس را مشخص می‌کند.
 
وی با تأکید بر اهمیت افزایش مهارت نیرو‌های اورژانس عنوان کرد: علاوه بر این، آموزش‌های برای اقشار مختلف جامعه از جمله رانندگان، دانش آموزان، دانشجویان و اساتید، طلاب و خبرنگاران نیز آموزش‌هایی در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان اورژانس کشور افزود: رانندگان یکی از اولین گروه‌هایی هستند که بر بالین مصدومان می‌رسند بنابراین با همکاری پلیس راهور به دنبال ارائه آموزش فوریت‌های پزشکی در زمان اخذ گواهینامه برای مباحث خودامدادی و دگر امدادی هستیم همچنین با هماهنگی‌هایی که با وزارت علوم انجام شده، در دانشگاه‌ها پایگاه‌های اورژانس مستقر شده و آموزش‌های لازم را به دانشجویان و اساتید ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه ۴۳ سال قبل اورژانس با ۱۰ پایگاه کار خود را آغاز کرد: در آن زمان اورژانس ایران در رتبه چهارم جهان بود، در حال حاضر ۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه آمبولانس در کشور وجود دارد که ۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه آن جدید است. همچنین هزار و ۴۸۰ دستگاه آمبولانس غیر فعال در کشور وجود دارد که درخواست داریم مراکز اورژانس و دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به نوسازی و بازسازی آن‌ها اقدام کنند.

کولیوند با بیان اینکه در توسعه اورژانس هوایی و موتورلانس‌ها موفقیت‌های خوبی کسب کرده‌ایم، گفت: تا کنون ۲۳ هزار بیمار و مصدوم توسط اورژانس هوایی به مراکز درمانی منتقل شده و بیش از ۶۵ درصد از آنها، بعد از انتقال، مستقیم به اتاق عمل رفته‌اند.

وی یادآور شد با بکارگیری موتورلانس‌ها، زمان رسیدن نیرو‌های اورژانس بر بالین بیماران و مصدومان در تهران به حدود ۱۰ تا ۱۲ دقیقه کاهش پیدا کرده است.

کولیوند همچنین با اشاره به خدمات اورژانس در محرم افزود: اورژانس در ایام عزاداری اربعین حسینی خدمات بسیار ارزشمندی به زائران عتبات عالیات ارائه داده و تمام تلاش خود را در کارگروه بهداشت و درمان ستاد اربعین حسینی انجام خواهد داد و امسال نیز برنامه‌ریزی‌های خوبی برای حضور نیرو‌های اورژانس در مرز‌های شرقی، غربی، جاده‌های کشور و عراق انجام شده است.

انتهای پیام

نظر شما