شناسهٔ خبر: 28299382 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قانون | لینک خبر

عبدالرضا فرجی‌راد، سفير پيشين ايران در نروژ در گفت‌وگو با «قانون»:

تردیدها نسبت به کره شمالی برطرف شده است

بعد از ديدار ترامپ و كيم جونگ اون در سنگاپور، براي بار سوم رهبران كره شمالي و كره‌جنوبي باهم ملاقات كردند.

صاحب‌خبر -

قانون-بعد از ديدار ترامپ و كيم جونگ اون در سنگاپور، براي بار سوم رهبران كره شمالي و كره‌جنوبي باهم ملاقات كردند. باتداوم اين ديدارها مي‌توان به صلح دو كره، ازغيرمنتظره‌ترين اتفاق‌ها اميدوار بود. رييس جمهور کره جنوبی پس از پایان سفر دو روزه به کره شمالی به کشورش بازگشت و مذاکراتش با كيم جونگ اون را گامی در راستای پیشبرد مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای پیونگ‌یانگ دانست.

مون جائه این گفت:رهبر کره شمالی منتظر است تا مایک پامپئو هر چه سریع‌تر به کره شمالی برود و زمان نشست دوم میان رهبران آمریکا و کره شمالی تعیین شود.او حامل نامه‌ای دست‌نویس از جانب کیم جونگ اون برای ترامپ است که احتمال می‌رود در حاشیه نشست‌های مجمع عمومي به ترامپ تحویل داده شود.

در ميان تلاش هاي كره جنوبي براي يافتن راه حل وكمك براي بهبود روابط آمريكا و كره‌شمالي،آمريكا ادعا مي كند روسيه به كره‌شمالي كمك مي كند وقطعنامه و تحريم ها عليه كره‌شمالي را نقض مي كند. درهمين خصوص وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن در اعمال تحریم علیه هر کسی که به سوخت رسانی به کره شمالی کمک کند، تعلل نخواهد کرد. این یک هشدار واضح و شفاف به روسیه است.

براي بررسي جزييات اين ديدار و واكنش چين به بهبود روابط آمريكا و كره شمالي، با عبدالرضا فرجي‌راد، سفير پيشين ايران در نروژ گفت‌و‌گويي داشته ايم كه در ادامه از نظر مي‌گذرد:

نظر شما در مورد دیدار رهبران کره‌شمالی و جنوبی و توافقات نظامی که میان این دو کره صورت گرفت ،چیست ؟

همان‌طور که می‌دانید روند مذاکرات کره‌شمالی و جنوبی از زمانی که اولین ملاقات در مرز بین دو كشور صورت گرفت، رو به پیشرفت گذاشت و سپس مذاکراتی که میان ترامپ و ريیس جمهور کره شمالی انجام گرفت،فضایی را ایجاد کرد که کره جنوبی بتواند تماس های بیشتری را با کره شمالی برقرار کند.قبل از آن کره‌جنوبی احتیاط می کرد و باید خود را با آمریکا در رابطه با کره شمالی هماهنگ می‌کرد. بعد از آن با توجه به اینکه کلمات و جملات مثبت میان آمریکا و کره شمالی مطرح می‌شد، طبیعتا این فضا برای کره جنوبی ایجاد شد که به سمت کره شمالی حرکت کند. سومین ملاقات ميان رهبران كره‌شمالي و كره جنوبي كه در پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی انجام شد، نشان می‌داد که یک اعتماد نسبی میان دو رهبر برقرار شده و رهبر کره جنوبی توانست رهبر کره شمالی را متقاعد به ادامه مذاکرات کند. ضمن اينكه دو طرف یک نیاز فوری را برای برقراری ارتباط بیشتر دنبال كنند. طبیعتا روی اعتمادسازی کره جنوبی و از طرفی نیاز رهبر کره شمالی که به این کار داشت ،انتظار مي رفت در ملاقات سوم توافقاتی به دست بیاید. هرچند که قبلا توافق شده بود که مانورهای کره جنوبی و آمریکا انجام نشود و این توافق تداوم داشت،همین موضوع باعث شد رهبر کره شمالی بتواند به کره‌جنوبی اعتماد کند و اکنون دو کشور به این نتیجه رسیدند که مذاکرات خود را ادامه دهند. اگررهبر کره شمالی برای اولین بار به سئول پایتخت کره جنوبی بیاید، بی نظیر است.

بعد از سفر رهبر کره شمالی به سنگاپور و ملاقات با دونالد ترامپ، سفر رهبر کره شمالی به سئول نشان از این دارد که رهبر کره شمالی به رهبر کره جنوبی اعتماد می‌کند. اگر این سفر صورت بگیرد، می‌توان گفت که نقطه عطفی است كه در گذشته بود و این وضعیت وجود نداشت و مي‌توان تحليل كرد كه روابط کره شمالی با آمریکا بهبود می‌یابد.

در اين ملاقات، ضمن آنکه هر دو طرف پذیرفتند شبه جزیره کره،خالی از سلاح هسته ای باشد، فعالیت های هسته‌اي و سایت آزمایشگاهی کره‌شمالی با حضور ناظران بین‌المللی نابود شود. این نشان می‌دهد که تردیدها در رابطه با کره شمالی که ابتدا تصور می‌شد بازی را با غرب و کره جنوبی پیش می‌برد، برطرف شده است.کره شمالی اين آمادگی را دارد، به صورتی که اگر غرب و کره جنوبی کاملا تهدیدها را از بین ببرند و کمک های اقتصادی و فناوری قابل توجهی به کره شمالی ارائه دهند و حضور رهبری کره شمالی را در قدرت تایید کنند،در میان مدت از سلاح های هسته ای خود دست بکشد.من تصور نمی‌کنم در کوتاه‌مدت رهبری کره‌شمالی این توان خود را از بین ببرد اما در میان‌مدت با توجه به اینکه اعتمادسازی به تدریج پیش می‌رود؛به شرطی که روابط میان کره شمالی و کره جنوبی عادی شود و خواست کره شمالی تداوم پیدا کند(١- مانورهای نظامی میان کره جنوبی و آمریکا برگزار نشود.٢-نیروهای آمریکا از شبه‌جزیره کره خارج شوند و روابط کره شمالی با آمریکا عادی شود) طبیعتا ما شاهد صحنه‌‌اي خواهیم بود که کره شمالی دست از سلاح هسته ای خود بر خواهد داشت.همان‌طور که اشاره کردم در میان مدت انجام خواهد شد، به شرطی که خواسته های کره شمالی از کره جنوبی و آمریکا بر آورده شود.

با بالا گرفتن جنگ تجاری میان چین و آمریکا وبه توافق رسیدن ترامپ و کره‌شمالی و صلح دو کره ،باعث کاهش نفوذ چین برکره شمالی خواهد شد؟در این صورت چین چه واکنشی نشان خواهد داد؟

٩٠ درصد تجارت کره شمالی با چین است و کره شمالی اقدامی را انجام نمی دهد که باعث شود روابط چین و اين كشور به هم بخورد یا از میزان نفوذ چین در کره شمالی کم بشود. درست است که چین روابط تجاری‌اش با آمریکا صدمه خورد اما از طرفی چین به دنبال این است كه کمبودهایی که بر اثر روابط با آمریکا به وجود می آید، مانند کاهش واردات، تکنولوژی را از جای دیگری به دست آورد.

چين یکی از جاهایی که می‌تواند تکنولوژی برتر را به دست آورد، ژاپن و کره جنوبی است. در این مقطع چین امتیازاتی را به کره جنوبی می‌دهد که کره شمالی با کره جنوبی روابط تا حدی عادی‌سازی پیش ببرد که طبیعتا بر روابط کره‌جنوبی و چین اثر می گذارد؛ پس چون مساله برای چین اهمیت دارد( افزایش تعرفه‌ها و جلوگیری امریکا از انتقال تکنولوژی به چین مشکل جدی برای چین است) تلاش می‌کند که اين را از کشورهایی که روابط بیشتری با آمریکا و غرب دارند،به دست بیاورد.

بنابراین این مساله که ضمن اینکه روابط کره شمالی و کره جنوبی بهبود یابد، چراغ سبزی را به کره جنوبی نشان دهد که در واقع چين است که بستر را برای روابط کره جنوبی و کره شمالی ایجاد می کند و باعث بهتر شدن روابط کره جنوبی و چین خواهد شد.

آمریکا ادعا می‌کند که روسیه تحریم‌های علیه کره شمالی را نقض می‌کند.به نظر شما چنین ادعايی درست است؟ در صورت درست بودن این ادعا روسیه با چه هدفی دست به این اقدام می‌زند؟

شما می گویید آمریکا ادعا می‌کند که تحریم‌ها نقض شده است.نهایتا ممکن است این کار صورت گرفته يا نگرفته باشد .با توجه به فشاری که آمریکایی ها بر روسیه وارد می کنند به ویژه فشارهایی که در ماه‌های اخیر تشدید یافته است، در واقع روس ها تلاش می‌کنند که به نحوی فشاری را به آمریکا بیشتر کنند. یکی از فشارهایی که روس ها می‌توانند بر آمریکا بیاورند، مساله کره شمالی است. ممکن است این کار صورت گرفته نشده باشد ولی تبلیغات این مساله خود مبنایی از آوردن فشار بیشتر بر روسیه باشد اما اگر این اتفاق صورت گرفته باشد این روسيه است كه اگر تحریم‌ها علیه آن ادامه پیدا کند، تلاش می‌کند از یکی از ابزارهایش كه ارتباط و فضاسازی بیشتر برای کره‌شمالی و شکستن تحریم های کره شمالی است، استفاده کند.

نظر شما