شناسهٔ خبر: 28299127 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تسهیلات 511 طرح اشتغال پایدار در خراسان جنوبی پرداخت شد

بیرجند - ایرنا - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون تسهیلات 511 طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری به مبلغ 99 میلیارد و 247 میلیون تومان در استان پرداخت شده است.

صاحب‌خبر -

عباس رکنی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: برای این طرح ها که توسط چهار بانک عامل کشاورزی، صندوق کارآفرینی امید، پست بانک و توسعه تعاون پرداخت شد، سه هزار و 54 نفر شغل پیش بینی شده است.
وی گفت: ابلاغ اولیه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری برای استان خراسان جنوبی 118 میلیارد تومان بود اما تاکنون 130 میلیارد تومان طرح انعقاد قرارداد شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی بیان کرد: در مجموع 2 هزار و 530 طرح اشتغال پایدار به 710 میلیارد تومان در استان به بانک های عامل ارسال شده است.
وی اشتغال پیش بینی شده طرح های ارسالی به بانک را 14 هزار و 94 فرصت شغلی عنوان کرد و گفت: از مجموع طرح ها، یکهزار و 84 طرح به بانک کشاورزی، 648 طرح به صندوق کارآفرینی امید، 534 طرح به پست بانک و 264 طرح به بانک توسعه تعاون معرفی شده است.
رکنی افزود: در حال حاضر یکهزار و 892 طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری به مبلغ 543 میلیارد تومان و اشتغال 9 هزار و 948 نفر در بانک های عامل در دست بررسی است.
وی تعداد طرح های مصوب بانک های عامل را 638 مورد اعلام و اضافه کرد: برای این طرح ها با اعتبار 159 میلیارد تومان، ایجاد چهار هزار و 146 نفرصت شغلی نیز پیش بینی شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی اظهار داشت: تاکنون 571 طرح به مبلغ 130 میلیارد و 357 میلیون تومان با اشتغال سه هزار و 697 نفر در بانک های عامل انعقاد قرارداد شده است.
وی تعداد طرح های برگشتی توسط بانک های عامل را 385 مورد اعلام کرد و گفت: اعتبار مصوب این طرح ها 132 میلیارد تومان و اشتغال پیش بینی شده آن 2 هزار و 439 نفر است.
رکنی افزود: به زودی ابلاغ دوم تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری نیز آغاز می شود که رقم آن 118 میلیارد تومان خواهد بود و انتظار می رود برای جذب این تسهیلات نیز بانک های عامل و دستگاه های اجرایی به تلاش خود ادامه دهند.
دی ماه 96 وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور العمل «آیین نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه ایجاد اشتغال پایدار روستایی و عشایری با استفاده از صندوق توسعه ملی» را با هدف کاهش بیکاری و رونق اشتغال به استانداران سراسر کشور ابلاغ کرد.
براساس این آیین نامه معادل 1.5 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی نزد سه بانک توسعه تعاون، کشاورزی، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید به عنوان موسسه های عامل سپرده گذاری تعیین شد تا با تلفیق منابع هریک برابر با سهم صندوق توسعه ملی در اختیار طرح های اشتغالزا و تایید شده قرار گرفته و به متقاضیان وام اشتغال روستایی پرداخت شود.
مجموع منابع صندوق توسعه ملی با تلفیق منابع هریک از بانک های عامل حدود 12 هزار میلیارد تومان است که برای پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری اختصاص یافته است.
نرخ سود تسهیلات اشتغال روستایی با توجه به مناطق روستایی، مرزی و عشایری متفاوت و از چهار تا 6 درصد است که مدیران دستگاه های اجرایی با ارائه طرح و مدیران عامل بانک ها باید تا پایان تیرماه نسبت به جذب سهم استان خود اقدام می کردند اما مدت زمان تعیین شده حذف و مقرر شد تا پایان جذب کامل تسهیلات ابلاغی، تسهیلات جذب و پرداخت شود.
7557*3028

نظر شما