شناسهٔ خبر: 28299087 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

بیانیه ۵۰ مقام برجسته آمریکا خطاب به ترامپ: به برجام برگرد

گروهی از مقامات برجسته پیشین آمریکایی در بیانیه‌ای خطاب به رییس جمهور کشورشان خواستار تعامل وی با ایران از طریق دیپلماسی و بازگشت به توافق هسته‌ای شدند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

گروهی از مقامات برجسته پیشین آمریکایی در بیانیه‌ای خطاب به رییس جمهور کشورشان خواستار تعامل وی با ایران از طریق دیپلماسی و بازگشت به توافق هسته‌ای شدند.

به گزارش نشریه پولیتیکو بیش از 50 مقام برجسته آمریکایی در عرصه سیاست خارجی، اطلاعات و امنیت ملی با انتشار یک بیانیه جدید تاکید کردند که دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا ریسک وقوع یک جنگ با ایران را ایجاد کرده است مگر این‌که او با این کشور از طریق دیپلماسی و نه فقط تاکتیک‌های اعمال فشار وارد تعامل شود.

این بیانیه که ابتدا در اختیار پولیتیکو قرار گرفته است اقدامی غیرمعمول به شمار می‌آید و در شرایطی منتشر شده است که ترامپ خود را برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل آماده می‌کند. انتظار می‌رود که ایران یکی از موضوعات اصلی مورد بحث در نشست هفته جاری شورای امنیت سازمان ملل باشد.

در ادامه‌ این بیانیه آمده است: اعمال فشار و تحریم‌های یک‌جانبه بدون گزینه‌های دیپلماتیک معتبر می‌تواند به وقوع یک مناقشه خطرناک و غیرسازنده با ایران منجر شود.

بنابر این گزارش در میان امضاکنندگان این بیانیه نام افرادی چون جیمز کلپر، رییس سابق اطلاعات ملی، مادلین آلبرایت، وزیر امور خارجه پیشین و پال او نیل، وزیر خزانه‌داری پیشین آمریکا دیده می‌شود.

امضاکنندگان در ادامه بیانیه خود تاکید کرده‌اند که هدف دولت برای کنترل ایران تنها می‌تواند از طریق یک استراتژی برمبنای چندجانبه‌گرایی و تعامل با متحدان نزدیک و دیگر قدرت‌ها حاصل شود که اعمال فشار و دیپلماسی را با هم ترکیب می‌کند.

همچنین در این بیانیه آمده است که رویکرد کنونی دولت که شامل ابزارهای دیپلماتیک نمی‌شود، تنها گزینه جنگ با ایران را در دسترس قرار می‌دهد.

امضا کنندگان این بیانیه در ادامه تاکید کردند که دونالد ترامپ دوباره وارد توافق هسته‌ای با ایران شود تا به حمایت بین‌المللی از اقدامات با هدف کنترل فعالیت‌های غیرهسته‌ای ایران بپیوندد.

رییس جمهور آمریکا در ماه مه با وجود مخالفت سایر کشورها به ویژه دیگر طرف‌های هسته‌ای خروج خود از آن را اعلام کرد و گفت که تحریم‌ها علیه ایران را باز می‌گرداند. پس از آن دولت واشنگتن فهرستی از درخواست‌های خود از تهران را ارائه داد و اعلام کرد که اگر ایران رفتار خود را به شکلی محسوس تغییر دهد واشنگتن وارد تعامل و مذاکره با جمهوری اسلامی ایران خواهد شد.

امضاء کنندگان این بیانیه همچنین به حمله نظامی آمریکا به عراق در سال 2003 اشاره کرده و گفتند که این حمله کماکان یادآور توانایی ما در ارزیابی تاثیرات بلندمدت اقدامات آمریکا است.

 

برچسب‌ها:

نظر شما