شناسهٔ خبر: 28299047 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

وقایع بین‌المللی ریاضیات ایران در ۲۰۱۸ را بشناسید

در سال ۲۰۱۸ شاهد رخدادهای بین‌المللی در حوزه ریاضیات بودیم که سهم ایران در آن قابل توجه بوده است؛ در این سال "کوچر بیکار" به عنوان دومین ایرانی موفق شد مهمترین جایزه جهان در حوزه ریاضیات را از آن خود کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در سال ۱۳۹۷ (۲۰۱۸)، در هجدهمین کنگره بین­‌المللی ریاضی­دانان (ICM- ۲۰۱۸)، ایران این افتخار را پیدا کرد که به یکی دیگر از فرزندانش، مدال فیلدز اهدا شود. برنده این مدال، ریاضی­دان برجسته کوچر بیرکار (فریدون درخشانی) بود که تحصیلات دوره ابتدایی و راهنمایی خود را در زادگاهش- روستای نِی از توابع شهر مریوان واقع در استان کردستان گذراند و بعد، به دلیل نبود دبیرستان در آن روستا، راهی مریوان شد تا در آنجا، دیپلم خود را در رشته ریاضی- فیزیک در مدرسه طالقانی بگیرد. پس از آن، از طریق کنکور سراسری، به رشته ریاضی دانشگاه تهران راه یافت. وی در طول تحصیل خویش، تابستان­‌ها برای کمک

به خانواده، به روستای خود می­‌رفت و مشغول کشاورزی می‌­شد. البته در چند دهه اخیر و بعد از پایان جنگ، مردم مریوان که از راه کشاورزی زندگی خود را می­‌گذرانند، به دلیل مشکلاتی که کشاورزان با آن مواجه شده‌­اند، به «کولبری» روی آورده‌­اند تا گذران زندگی کنند.

کوچر پس از ورود به رشته ریاضی دانشگاه تهران، عضو تیم مسابقه ریاضی دانشجویی آن دانشگاه بود؛ مسابقه‌­ای که هر سال توسط انجمن ریاضی ایران برگزار می‌­شود و او موفق شد برنده مدال طلای این جایزه در ایران شود. در سال ۱۳۷۹، تیم دانشگاه تهران، یکی از سه تیم اول شد و اعضای تیم از جمله فریدون درخشانی به مسابقه جهانی که در سال ۲۰۰۰ در انگلستان برگزار می‌­شد، اعزام شدند. فریدون بعد از این مسابقه، به ایران بازنگشت و در سال ٢٠٠١، به دانشگاه ناتینگهام رفت و تحت نظر دو پروفسور به نام‌های "ایوان فسنکو" (Ivan  Fesenko) و "ویاچسلاو شوکوروف" (Vyacheslav  Shokurov)، رساله دکتری ریاضی خود را در زمینه هندسه جبری به اتمام رساند.

کوچر در سال ٢٠٠٣، از طرف انجمن ریاضی لندن، جایزه Cecil King Travel Scholarship را به عنوان بهترین دانشجوی دکتری دریافت کرد و در سال ٢٠٠٤، از رساله دکتری خود دفاع کرد. موضوع تحقیق کوچر، حوزه‌­ای بین­ رشته‌­ای و پیچیده‌ از آنالیز و کراندار بودن واریته­‌های جبری بود که نیازمند پیش‌­نیازهای پیشرفته‌­ای در قسمت­های مختلف ریاضی است. تحقیق در چنین رشته‌­ای، بدون داشتن نبوغ و پشتکاری که کوچر داشت، قابل دسترسی نبود.

کوچر پس از اخذ مدرک دکترای خود، به سرعت در جامعه ریاضی جهانی درخشید. برای نمونه، در سال ٢٠١٠، جایزه Leverhulme و بعد، مبانی علوم ریاضی پاریس را دریافت کرد و در سال ٢٠١٦، انجمن ریاضی آمریکا، جایزه «مور» را به وی اهدا کرد. تمرکز کار تحقیقی کوچر، در زمینه مدل­‌های مینی­مال، مولدهای متناهیِ سیستم‌­های چند کانونی و کراندار بودن واریته Fano است. هر یک از این جایزه‌­ها، نشان‌­دهنده اصیل و بدیع بودن تحقیقات ریاضی کوچر در سطح جهانی است.

ریاضی یکی از رشته­‌هایی است که معیار روشن و صریحی برای ارزیابی تحقیقات ریاضی و ریاضی­دانان دارد. اگر مخروط تحقیقات ریاضی را نگاه کنیم، قله آن در رأس مخروط جایزه فیلدز قرار دارد. بدیع بودن و نوآوری تحقیق کوچر بیرکار باعث شد تا مدال فیلدز، به وی اهدا شود.

اتفاق مورد توجه دیگری نیز در ICM-۲۰۱۸ رخ داد که برای اولین بار، یکی از سخنران­‌های مدعو کنگره، دکتر میثم نصیری از ایران بود که عضو هیئت علمی پژوهشگاه دانش‌­های بنیادی در ایران است و سخنرانی وی، در حوزه معادلات دیفرانسیل عادی و سیستم­‌های دینامیکی است. این رویداد مهم علمی هم نشانه دیگری از توانمندی ریاضیدانان جوان ایرانی در عرضه های بین‌المللی است.

علاوه بر آن در سال ۲۰۱۸ اتحادیه بین‌المللی ریاضی، به پیشنهاد  کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران، روز تولد مرحوم "مریم میرزاخانی"، ۱۲ ماه می (۲۲ اردیبهشت) را «روز زنان در ریاضیات» در جهان نامگذاری کرد.

به گزارش ایسنا، مرحوم میرزاخانی در سال ۲۰۱۴ به دلیل انجام تحقیقات در زمینه «دینامیک و هندسه سطوح ریمانی و فضاهای پیمانه‌ای آنها» برنده مدال فیلدز شد. زمینه تحقیقاتی وی مشتمل بر "نظریه تایشمولر" (Teichmüller theory)، "هندسه هذلولوی"، "نظریه ارگودیک" و "هندسه هم‌تافته" بود. 

از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ او یک پژوهشگر موسسه ریاضی Clay و استادیار دانشگاه "پرینستون"، "نیوجرسی" بود. او بعدها به عنوان استاد دانشگاه "استنفورد" در کالیفرنیا مشغول به کار شد.

وی در کنار کار خلاقانه و نظری هم زمان با "الکس اسکین" در دانشگاه "شیکاگو" در مورد این که چگونه یک توپ در اطراف میز بیلیارد حرکت می‌کند، به همکاری پرداخت. این پژوهش منجر به مقاله ۲۰۰ صفحه‌ای شد که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. میرزاخانی رویکرد شخصی خود در مورد این تحقیق را این طور خلاصه کرد: این کار مانند این می‌ماند که در جنگل گم شده و سعی در استفاده از تمام دانسته‌هایی که می‌توانید جمع‌آوری کنید، دارید تا با برخی از ترفندهای جدید و با کمی شانس راه خروج را پیدا کنید.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما