شناسهٔ خبر: 28298990 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

بازنشستگی رشته خیال

آخرین فیلم دنیل دی‌لوئیس، برنده جایزه جشنواره سن‌سباستین

صاحب‌خبر -

آرش نهاوندی/مترجم


فیلم «رشته خیال» به کارگردانی توماس اندرسون در بخش بهترین فیلم سال جشنواره سن سباستین، برنده صدف طلایی شد. «رشته خیال» با نام انگلیسی «فانتوم ترد» فیلمی آمریکایی در سبک درام- تاریخی است که به موضوع مد لباس در لندن دهه۱۹۵۰ می‌پردازد.از بازیگران این فیلم می‌توان به ‌دانیل دی لوئیس‌، ‌لسلی منویل‌ و ‌ویکی کریپس‌ اشاره کرد. این فیلم آخرین فیلمی است که دانیل دی‌لوئیس در آن به ایفای نقش می‌پردازد و این بازیگر کهنه‌کار اعلام بازنشستگی کرده است. این فیلم جایزه اسکار بهترین طراحی لباس نودمین دوره جوایز اسکار را به‌دست آورد و در 5 بخش دیگر ازجمله اسکار بهترین فیلم و بازیگر نقش اول مرد (دانیل‌ دی‌لوئیس) نامزد دریافت جایزه شد و همچنین جایزه «ستلایت» بهترین فیلم نیز به رشته خیال اهدا شده است.فستیوال فیلم سن‌سباستین از رویدادهای مهم سینمایی اروپاست. این فستیوال از روز 21سپتامبر آغار شده و روز 29سپتامبر خاتمه می‌یابد. محل برگزاری آن هم ‌مرکز کورسال‌ و ‌کاخ محل برگزاری کنگره‌ها‌ در اسپانیاست.«صدف طلایی» جایزه اصلی این فستیوال است که از سال1953 در شهر ساحلی سن‌سباستین در ایالت باسک اسپانیا همه‌ساله برگزار می‌شود. بخش انتخاب رسمی این جشنواره، منتخبی از آثار اخیر سینمایی را در‌بر‌‌می‌گیرد که در جشنواره‌های دیگر نشان داده نشده‌اند. این آثار سینمایی برای کسب جایزه بزرگ رقابت خواهند کرد.این جشنواره همچنین بخش‌های متعدد دیگری دارد، ازجمله بخش آزاد (مروارید) که خود این بخش شامل مجموعه‌ای از بهترین فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره است. بخش دیگر شامل فیلم‌های اول و دوم استعدادهای جدید است. این جشنواره سینمایی همچنین بخشی دارد تحت عنوان انتخاب آثار فوق‌العاده.سایر بخش‌های ‌فستیوال سن‌سباستین عبارتند از: بخش آثار آمریکای لاتین، بخش آثار تولید‌شده در کشور اسپانیا، بخش آثار تولید شده در ایالت باسک اسپانیا، بخش مرور آثار و بخش فیلم دانشجویی.

نمایش ‌عشق غیرمنتظره‌ در افتتاحیه 

فیلم «عشق غیرمنتظره» نخستین فیلمی بود که در افتتاحیه جشنواره فیلم سن‌سباستین به نمایش درآمد. در این فیلم ‌ریکاردو دارین، ستاره آرژانتینی که پیش از این در فیلم «همه می‌دانند» با ‌اصغر فرهادی‌ همکاری داشت، بازی می‌کند و داستان این فیلم درباره زوجی است که پس از ۲۵ سال زندگی دچار یک بحران ‌می‌شوند و کار آنها به جدایی می‌رسد و این ماجرا موجب می‌شود پرسش‌هایی درباره عشق، گذر زمان و سایر موضوعات عاطفی و روانشناسانه از خود مطرح کنند.

فیلم ‌وراث‌، برنده بخش آمریکای لاتین

فیلم «وراث» به کارگردانی ‌مارسلو مارتینسی‌ ساخته کشور پاراگوئه نیز در بخش بهترین فیلم آمریکای لاتین برنده شده است. در بخش بهترین فیلم‌های به نمایش درآمده در جشنواره سن‌سباستین نیز فیلم‌های «مرد وفادار»، «عشق غیرمنتظره»، «نوزاد»، «پسر زیبا»، «میان دو آب»، «نقطه کور»، «‌های لایف»، «گردان گرگ‌ها»، «چه‌کسی برایت می‌خواند»، «قرمز»، «کتاب سیاه پدر دینیز»، «بی‌گناه»، «پادشاهی»، «دید» و «یولیا» نامزد شده‌اند.برندگان جایزه «دستاوردی برای تمام دوران زندگی» نیز ‌دنی د‌ویتو‌، ‌هیروکازوکوریدا‌ و ‌جودی دنچ‌ هستند.فیلم‌های «نوامبر سرد»، «سفر به اتاق مادر»، «هسته زمین»، «متوریتیس»، «دونده نیمه شب»، «قلب نئونی» و «عکاس» از نامزدهای این دوره در بخش نخستین کارگردانی هستند. در این میان از فیلم «دونده شب» بسیار تمجید شده و از سوی منتقدان سینمایی نامزد اصلی دریافت جایزه بهترین کارگردان اولین جشنواره سن‌سباستین است. فیلم دونده شب، داستان مردی را روایت می‌کند که به‌نظر می‌رسد همه‌‌چیز دارد، درحالی‌که نمی‌داند با چیزهایی که دارد، چگونه زندگی کند.


 

نظر شما