شناسهٔ خبر: 28298798 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

واکنش مثبت شورای عالی یمن به اظهارات عمران‌خان

شورای عالی سیاسی یمن اظهارات اخیر عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان درباره یمن را مثبت ارزیابی کرده و از آن استقبال کرد. عمران خان در سفر به عربستان سعودی گفته بود کشورش علاقه‌مند به وحدت امت اسلام بوده و آمادگی دارد در صورت درخواست طرفین نقشی مثبت برای پایان جنگ یمن ایفا کند. به گزارش تسنیم، یک منبع در شورای عالی سیاسی یمن در این باره گفت یمن دوستدار صلح است و جنگ از سوی کشورهای متجاوز به رهبری عربستان و امارات از 26 مارس 2015 بر این کشور تحمیل شده است .

صاحب‌خبر -

این منبع افزود: جمهوری یمن با انعطافپذیری و رویکردی مثبت با تمام تلاشهای مسالمتآمیز و مذاکرات صلح در گذشته که زیر نظر سازمان ملل بود، تعامل کرده، اما سرسختی و یکدندگی ائتلاف متجاوزان مانع دستیابی به هر راهحل مسالمتآمیز بوده که آخرین مورد آن کارشکنی در برابر سفر هیات ملی به ژنو بود.

همزمان با سفر عمران خان نخستوزیر جدید پاکستان به عربستان سعودی، محمدعلی الحوثی از رهبران انصارا... طی پیامی گفت: ما از عمران خان دعوت میکنیم یا خود وی یا نمایندهاش را به یمن بفرستد تا از نزدیک در جریان آنچه در این کشور رخ میدهد، قرار گیرد. پیش از این نیز محمدعلی الحوثی، رئیس شورای عالی انقلاب یمن پیروزی «عمرانخان» رهبر حزب تحریک انصاف در انتخابات پاکستان را تبریک گفته بود. وی در پیام تبریک خود گفته بود: سران پاکستانی بخوبی از عواقب دخالت در جنگهای خارجی آگاه هستند و امیدواریم دولت جدید پاکستان تصمیم بگیرد از دخالت در امور سایر کشورها خودداری کند. این پیام تبریک خشم عربستان سعودی را برانگیخت . گفتنی است بهرغم مخالفت صریح پارلمان سابق پاکستان، دولت حزب نواز مجوز فرماندهی ژنرال راحیل شریف، فرمانده سابق ارتش پاکستان بر ائتلاف سعودی را صادر کرد. عمرانخان در جریان تبلیغات انتخاباتی خود گفته بود قصد ندارد سربازان پاکستانی را به جنگ در یمن بفرستد. برخی مواضع عمرانخان در مورد غرب، عربستان و ایران باعث نگرانی سران کاخ سفید و آلسعود شده است. قرار است عمرانخان بعد از عربستان سعودی به ایران سفر کند. بعضی از کارشناسان این احتمال را مطرح میکنند که ممکن است وی در این سفر موضوع پایان دادن به جنگ یمن را هم با مقامات ایرانی در میان بگذارد .

برچسب‌ها:

نظر شما