شناسهٔ خبر: 28298641 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اظهارات ضد و نقیض مسئولان مترو، فرمانداری شهرری و کشاورزان در خصوص وضعیت چشمه علی

R1491/P34399/S2,25/CT11

علی‌رغم شرایط نامساعد چشمه‌علی و خشک شدن این میراث فرهنگی، مسئولان اجرایی خط ۶ مترو تهران، نماینده بخشداری مرکزی شهرری و نماینده کشاورزان روستای علائین هر کدام اظهارات ضد و نقیضی را در خصوص وضعیت مترو دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در جریان بازدید آخرین وضعیت چشمه‌علی که پیش از ظهر امروز با حضور صادق طریق ازلی مدیر خط 6 مترو، حسین عزیزی نماینده بخشداری شهرری و اکبر روشنی نماینده صنف کشاورزان علائی انجام گرفت خبرنگاران بازدیدی را نیز از مسیر آب چشمه‌علی به روستای علائین داشتند.

صادق طریق ازلی مدیر خط 6 مترو تهران با اشاره به فاصله آب چشمه‌علی تا روستای علائین بیان کرد: این فاصله از چشمه‌علی تا اداره قنوات شهرداری منطقه 20، دو هزار و 700 متر است که از این مکان تا بزرگراه آوینی نیز 480 متر است که محدوده کشاورزی روستای علائین در این محدوده قرار دارد.

وی با بیان اینکه آب چشمه‌علی با عبور از کانال بتونی به یک کانال خاکی می‌رسد، گفت: آب چشمه‌علی در این محدوده با توجه به شن‌های موجود علی‌الظاهر به چاه‌ها نفوذ می‌کند و در ادامه آب چشمه علی در این محدوده خشک می‌شود.

طریق ازلی با بیان اینکه در شبانه‌روز 1.720.000 لیتر آب در این محدوده حرکت می‌کند، گفت: ناپدید شدن آب در این مسیر از مسائلی است که ما پیگیری کردیم و حتی پیشنهادی را برای استقرار لوله و عبور آب از این رود و رساندن آن به زمین‌های کشاورزان به اهالی روستای علائین داده‌ایم.

وی گفت: البته تا به امروز آنها با این پیشنهاد ما مخالفت کردند که دلایل آن برای ما روشن و واضح نیست.

مدیر خط 6 مترو با بیان اینکه با استقرار لوله در این کانال مشکل آبرسانی کشاورزان روستایی علائین مرتفع خواهد شد، گفت: ما در این زمینه به فرمانداری شهرری نامه‌نگاری کرده‌ایم که آمادگی داریم برای کمک به کشاورزان این روستا این لوله‌گذاری که حدود 100 متر است، انجام دهیم.

به گزارش تسنیم، نماینده صنف کشاورزی روستای علائین نیز در این بازدید با اشاره به اینکه شورای کشاورزی روستای علائین گزارشی از وضعیت نامناسب آبرسانی در این منطقه تهیه کرده، اظهار کرد: 400 هکتار از اراضی این روستا توسط آب چشمه‌علی تأمین می‌شد که متأسفانه 8 ماه پیش همزمان با حفاری آب از این منطقه نیز از بین رفت.

وی تصریح کرد: با از بین رفتن آب در این منطقه کشاورزان نیز مجبور به خرید آب با هزینه 35 هزار تومان در ساعت شدند که این نیز فشار مضاعفی را به کشاورزان وارد کرده است.

نماینده صنف کشاورزی روستای علائین ادامه داد:‌ آب‌های زیرزمینی که از فلکه سوم دولت‌‌آباد تا صفائیه بوده همه تخریب شده‌اند و این مشکلات عدیده‌ای را برای کشاورزان به وجود آورده است.

وی ادامه داد: قبل از حفاری تونل خط 6 مترو در جنوب تهران (شهرری و محدوده چشمه‌علی) آب در این چشمه 135 لیتر بر ثانیه بود که در کم‌ترین زمان ممکن به 105 لیتر بر ثانیه رسیده است که هم‌اکنون این مقدار به 20 لیتر در ثانیه رسیده است.

به گزارش تسنیم، حسین عزیزی نماینده بخشداری مرکزی شهرری نیز در ادامه این بازدید با اشاره به اینکه جلسات متعددی در فرمانداری در خصوص مشکل ایجاد شده و خشک شدن آب چشمه‌علی و در پی آن ضرر و زیان به کشاورزان روستایی علائین برگزار شده است، گفت: در همین رابطه گزارشی از وضعیت میزان دبی آب در 20 سال گذشته تهیه شده است.

وی گفت: این گزارش نشان می‌دهد که چه میزان آب در چشمه علی در سال‌های گذشته بوده و هم اکنون میزان آن کاهش پیدا کرده است.

عزیزی گفت: در همین رابطه گزارشی در اختیار منابع‌ آب شهرستان شهرری قرار داده شده است و پیش‌بینی می‌شود طی یک ماهه آینده جلسه‌ای با حضور فرماندار شهر‌ری، شرکت مترو تهران و کارشناسان رسمی دادگستری برگزار شود تا در خصوص موضوع چشمه‌علی تصمیم جدی گرفته شود.

وی افزود: حفاری خط 6 مترو در محدوده چشمه‌علی باعث کاهش دبی آب چشمه‌علی شده است و میزان آب در این محدوده را کاهش داده است و همین امر باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای کشاورزان روستای علائین شده است.

عزیزی گفت: البته مسئولان خط 6 مترو تهران پیشنهادی را مبنی بر لوله‌گذاری برای آبرسانی به زمین‌های کشاورزی روستای علائین اعلام کرده‌اند اما کشاورزان اعتقاد دارند که ما در گذشته هزینه‌های بسیاری را بابت کانال پرداخت کرده‌ایم و آب لوله‌کشی نمی‌تواند شرایط خوبی را برای آبرسانی به زمین‌های ما فراهم کند.

انتهای پیام/

نظر شما