شناسهٔ خبر: 28298288 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ورزش۳ | لینک خبر

نمی توانیم جانشین حامد را ۳ روزه بسازیم

گپی با شاهین طبع از حدادی تا صمد و دوملیتی‌ها

سرمربی تیم ملی بسکتبال گفت: صمد نیکخواه بهرامی زحمات زیادی برای تیم ملی کشیده و نباید به خاطر غیبتش در یک بازی، گذشته او را نادیده بگیریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش "ورزش سه"، شکست در فینال بازی های آسیایی اگرچه یک ناکامی برای بسکتبال ایران نبود؛ اما تبعاتی برای تیم ملی ایران در پی داشت. شاید مهران شاهین طبع بدشانس بود که باید بدون هیچ استراحتی تیمش را برای ۲ بازی سخت مقابل فیلیپین و ژاپن در انتخابی جام جهانی آماده می کرد. بازگرداندن روحیه به تیمی که در فینال بازی های آسیایی ۱۶ امتیاز از چین پیش بود و در نهایت دستش از مدال طلا کوتاه ماند، کار دشواری به شمار می رفت.


به این مسائل مشکلاتی همچون مصدومیت حامد حدادی و ارسلان کاظمی و جدایی صمد نیکخواه بهرامی از تیم ملی برای بازی با ژاپن را هم اضافه کنید. با این حال در بازی نخست همه چیز برای تیم ملی خوب پیش رفت و بسکتبال ایران توانست فیلیپین را در سالن آزادی شکست دهد.


در بازی بعدی مقابل ژاپن اما یک شکست ناخوشایند برای بسکتبال ایران رقم خورد که نشانه هایی از ضعف های بزرگ در این تیم در غیاب ۲ ستاره یعنی حامد حدادی و صمد نیکخواه بهرامی را می داد.
البته زندگی برای بسکتبال ایران ادامه دارد و هنوز هم تیم ملی از شانس خوبی برای صعود به جام جهانی ۲۰۱۹ برخوردار است؛ اگرچه ۴ مسابقه سخت برابر استرالیا(رفت و برگشت)، فیلیپین و ژاپن باقی مانده است.


به همین بهانه با مهران شاهین طبع درباره وضعیت تیم ملی و ادامه راهش در انتخابی جام جهانی همکلام شدیم.


در ادامه مشروح صحبت های سرمربی تیم ملی بسکتبال در گفت و گو با خبرنگار "ورزش سه" را می خوانید.


رقبای ما بین هر پنجره خودشان را تقویت می کنند


بعد از شکست با ژاپن هم چیزی عوض نشده و کارمان را انجام می دهیم. حتما می دانید تا ۲ ماه آینده ۲ بازی حساس برابر استرالیا و فیلیپین در پیش داریم. نه تنها این ۲ بازی خارج از خانه بلکه همه بازی های ما در این مرحله سخت است. تیم های دیگر در حال پیشرفت هستند و حتی فیلیپین را دیدید که با وجود چند بازیکن محرومی که در ترکیبش نداشت، قدرتمند ظاهر شد. در فاصله بین هر پنجره رقبای ما تیم خود را تقویت می کنند. به هر حال مسابقات انتخابی جام جهانی است و از اهمیت بالایی هم برخوردار است. شاید در این مسیر اتفاقاتی مثل مصدومیت که برای ما نیز به وجود آمد، هر تیمی را دچار مشکل کند؛ اما باید راهکارهایی برای مقابله با آن داشته باشیم.


ژاپن نسبت به جاکارتا عوض شده بود


درست است که ما یک ماه قبل ژاپن را شکست داده بودیم؛ اما تیمی که آنها در بازی های آسیایی داشتند، با تیمی که در انتخابی جام جهانی مقابل ما قرار گرفت، متفاتوت بود. آنها نقاط ضعف خود را با بازیکنان دوملیتی پر کردند. یک بازیکن آنها در NBA و دیگری در اسپانیا بازی می کنند. یک بازیکن آمریکایی شان که آسیب دیده بود و در این بازی به میدان آمد، توانست ضعف زیر سبد آنها را پوشش دهد. ما در نیمه اول خوب بازی کردیم؛ اما در کوارتر سوم در برابر بازی باکیفیت حریف خوب نبودیم.


برابر استرالیا از پیش بازنده نیستیم


اینطور نیست که بگوییم از الان مقابل استرالیا از پیش باخته هستیم یا اینکه حتما فیلیپین را در دور برگشت هم می بریم. بایستی جلو برویم و ببینیم که این تیم ها با چه ترکیبی مقابل ما قرار می گیرند. استرالیا تیم قدرتمندی است؛ اما ما از پیش بازنده به میدان نمی رویم. فکر می کنم ما برای اینکه مجوز صعود به جام جهانی را بگیریم، باید از ۴ بازی بعدی حداقل یک تا ۲ برد داشته باشیم.


هر چیزی را به نتیجه نمی فروشیم


برای انتخاب بازیکنان تیم ملی یکسری معیار من دارم و فدراسیون نیز معیارهایی برای خودش دارد. بازیکنان تیم ملی در ۶، ۷ ماه اخیر زحمات زیادی کشیدند که به نظر من در جاکارتا هم موفق بودیم. اینکه برخی از ما توقع قهرمانی داشتند، بحث متفاوتی است. باید وضعیت بسکتبال چین را هم در نظر بگیریم و با خودمان مقایسه کنیم. ما سعی می کنیم چارچوب و فضای تیم را لحاظ کنیم و هر چیزی را به نتیجه گرایی نفروشیم.


به خاطر یک بازی نباید زحمات صمد را نادیده بگیریم


صمد نیکخواه بهرامی در این ۶، ۷ ماهی به تیم ملی آمد، بهترین تمرینات را انجام داد. به نظرم باید بازیکنان جوان او را الگوی خود قرار دهند و قدر چنین بازیکنی را بدانیم. صمد زحماتش را برای تیم ملی کشیده و اینکه در بازی با ژاپن نتوانست ما را همراهی کند، نباید باعث شود که سال ها تلاشش را نادیده بگیریم. به هر حال یک موقعیت شخصی خوب برای او به وجود آمد و باید او را درک می کردیم. من به هیچ وجه از انتخاب و دعوت دوباره صمد نیکخواه به تیم ملی و چند ماهی که با هم کار کردیم، پشیمان نیستم و خوشحالم که او کنار ما بود.

 


حدادی نباشد، تیم ملی لطمه می خورد


همه می دانند که وقتی حامد حدادی را در تیم ملی داریم، کیفیت تیممان بالاتر می رود؛ اما باید قبول کنیم که یک روز هم او را در اختیار نداشته باشیم. قبول دارم که نبود حامد به کیفیت تیم ملی لطمه می زند. در هر صورت حامد حدادی هم یک روز از تیم ملی می رود یا شاید به هر دلیلی یک بازی با ما نباشد. بایستی کاری کنیم که خلا نبود او کمتر حس شود. برای من جالب است وقتی حامد حدادی برای تیم ملی بازی می کند و برنده هم می شویم، برخی می گویند اگر او نبود، چه می شد!


نمی توانیم جانشین حدادی را ۳ روزه بسازیم


بسکتبال یک رشته دیربازده است و دوره آموزشی آن زیاد طول می کشد. ساختن یک بازیکن در سطح حامد حدادی و پیدا کردن چنین استعدادهایی زمانبر است و هزینه می خواهد. ما تا همین الان فرصت های زیادی را از دست دادیم و خیلی مواقع غبطه آنها را می خوریم. پس راهی نداریم که از الان به بعد برنامه ریزی کنیم؛ اما باید بدانیم که این جایگزین ها زود جواب نمی دهند. برای تاثیرگذاری چنین ستاره هایی یک مثال می زنم. همین تیم چین دوره قبلی بدون «ژوکی» در بازی های آسیایی پنجم شد؛ اما دیدید که در این دوره آمد و با جام برگشت. آنها الان به اندازه ۱۵ سال ذخیره بازیکن دارند. پس اینکه فکر کنیم استعدادهای کشف شده، می توانند ۳ روز دیگر به تیم ملی کمک کنند،‌اشتباه است.


دوملیتی ها هم ضعف های ما را نمی پوشانند


من وقتی از دعوت بازیکنان دوملیتی حرف می زنم، به خاطر این است که فعلا این خلا به وجود آمده را پر کنیم. ما از مایک رستمپور در تورنمنت چین دعوت کردیم و حتی برای او بلیت هم گرفتیم؛ اما او ایجنتی دارد که به ما گفت باید فقط برای همان مسابقات ۱۰ هزار دلار به این بازیکن و ۵ هزار دلار هم به من بدهید! بعد از آن دیگر خبری از او نداریم. همچنین با آرون گرامی پور هم در ارتباط هستم و پیگیرم تا او به تیم ملی بیاید. متاسفانه وقتی این بازیکن به ایران آمد، برخورد مناسبی با او انجام نشد و حالا از این اتفاق کمی دلخور است. باز هم می گویم که اگر چنین بازیکنانی را به تیم ملی بیاوریم، برای این است که در چنین موقعیتی در نتیجه گیری کمکمان کنند وگرنه آنها ضعف ها را نمی پوشانند.

 

نظر شما