شناسهٔ خبر: 28298160 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس گزارش می‌دهد

کشت خاویار گیاهی در فارس/ کینوا گیاهی که به جدال با انواع بیماری‌ها می‌رود

کشت گونه‌های گیاهی غذایی غنی و مقاوم در برابر کم‌آبی گزینه‌ای است که صنعت کشاورزی را احیاء می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، نخستین کشت کینوا در استان فارس با موفقیت همراه بود و محصول مطلوبی ارائه کرد که باعث می‌شود کشت این گونه مقاوم مورد توجه در سطح زیر کشت استان قرار بگیرد.

مدیرکل جهاد کشاورزی فارس با اشاره به موقعیت و جایگاه استان در تولید مواد غذایی در کشور به خبرنگار فارس می‌گوید: فارس با تولید بیش از 10 میلیون تن محصولات کشاورزی رتبه دوم در کشور را دارد.

محمد مهدی قاسمی ادامه می‌دهد: در سال‌های اخیر با توجه به وضعیت خشکسالی به سمت سوق دادن کشاورزی به کشت گونه‌های کم آب حرکت کرده‌ایم و کشاورزانی که در کشت این محصولات فعالیت دارند مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

 

وی با اشاره به کشت کینوا به عنوان یک محصول مقاوم بیان می‌کند: کشاورزی که سال گذشته برای نخستین بار در استان 2 هکتار را به کشت این گونه در فصل بهار اختصاص داد از سوی وزیر جهاد کشاورزی لوح  تقدیر گرفت.

قاسمی تاکید کرد: در کشت این گونه گیاهی که برای نخستین بار در فارس انجام شده است الگوی مطلوبی در کاهش مصرف آب در پیش گرفته شده است.

وی با توصیف گیاه کینوا اعلام می‌کند: کینوا یک شبه غله است و در کمتر از 100 روز رشد می‌کند و گونه بسیار مناسبی برای کشت در مناطق کم آب به شمار می‌رود.

خاویار گیاهی

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی فارس در گفت‌وگو با خبرنگار ما با ابراز رضایت از کشت کینوا برای اولین بار در استان بیان می‌کند: برنامه‌ریزی شده است تا این گونه گیاهی مقاوم در هشت استان کشور که با مشکل شوری آب و خاک مواجه هستند کشت شود.

دهقان می‌افزاید: کینوا به خاویار گیاهی در کویر معروف است و منبع غنی آهن، کلسیم و اسیدهای آمینه است و به زودی به یکی از مهم‌ترین محصولات گیاهی غذایی تبدیل خواهد شد.


نسخه‌ای برای کشت در کم‌آبی

این مقام مسوول با اشاره به مورد توجه گرفتن کشت این گیاه اظهار می‌کند: از زمانی  که کشور در معرض خشکسالی‌های متوالی قرار گرفت، به کشت کینوا توجه شد.

دهقان می‌افزاید: در ازمایش‌هایی که بر روی این گونه گیاهی انجام شده است، مشخص می‌شود که این گیاه در شرایط شوری 10 تا 15 نیز می‌تواند رشد کند و محصول خوبی ارایه دهد.

وی معتقد است: باید همزمان با توسعه کاشت کینوا برنامه‌ریزی‌های نیز برای برداشت مکانیزه، فراوری و بهره برداری صنعتی از این محصول هم در دستور کار قرار بگیرد.

 

کینوا و سلامتی

یک کارشناس تغذیه با تاکید بر کینوا به عنوان یک منبع غذایی مفید می‌گوید: این گیاه مانند برنج قهوه‌ای سرشار از فیبر، ویتامین B، مس، منیزیم و منگنز است و آن را مادر غلات می‌نامند.

امین عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ادامه می‌دهد: این گیاه مغذی گزینه خوبی برای رژیم غذایی ورزشکاران است و مقاومت بدنی آنها را افزایش می‌دهد و خستگی را برطرف می‌کند.

وی کینوا را برای مقابله با مشکلات گوارشی نیز موثر می‌داند و عنوان می‌کند: این گیاه برای کبد  و  نفخ بسیار مفید سات و به دلیل برخورداری از فیبر غیر محلول، آب را به خود جذب می‌کند.

 

کینوا و درمان

عزیزی با اشاره به طاقت‌فرسا بودن رژیم‌های غذایی برای لاغری و کاهش وزن بیان می‌کند: با مصرف کینوا زودتر احساس سیری حاصل می‌شود و کم چرب است و رگ‌ را از گزند کلسترول مصون نگاه می‌دارد به طوری که مصرف روزانه 25 گرم از آن تا 15 درصد احتمال بروز بیماری قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد.

 

وی کینوا را گیاه ضد پیری می‌داند و می‌گوید: کینوا حاوی مواد معدنی  با خواص آنتی‌اکسیدانی است که به بدن کمک می‌کند تا با رادیکال‌های آزاد مقابله کند و میزان استرس که سلول‌ها را پیر می‌کند را کاهش می‌دهد.

این کارشناس تغذیه می‌افزاید: مصرف کینوا در قابله و کنترل دیابت نوع دوم، سردردهای میگرنی و ... موثر است و در بسیاری از نقاط جهان مصرف آن با سبزیجات و روغن زیتون وعده غذایی کاملی به شمار می‌رود.

گزارش از مریم شمالیان

انتهای پیام/الف

نظر شما