شناسهٔ خبر: 28297694 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سلامت نیوز | لینک خبر

فیزیوتراپ‌ها از وزیر بهداشت به روحانی شکایت می‌کنند

صاحب‌خبر -

سلامت نیوز: پس از انتشار فیلمی از وزیربهداشت که با خنده و تمسخر به بیمار گلایه‌مند از هزینه‌های فیزیوتراپی مطالبی می‌گوید، جامعه پزشکی و به ویژه فیزیوتراپ‌ها نسبت به آن واکنش نشان دادند و می‌خواهند از وزیر بهداشت به رئیس جمهور شکایت کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، در روزهای اخیر فیلمی از وزیر بهداشت در فضای مجازی منتشر شد که در پاسخ به مرد بیماری که تحت فشارهای مالی ناشی از دریافت خدمات فیزیوتراپی و هزینه‌های سنگین این درمان به او گلایه می‌کند، می‌گوید: «خودتان انجام دهید،کاری ندارد که. فقط باید بمالید، بمالید دیگه، به‌خدا مگه فیزیوتراپی چی کار می‌کنه یه حوله گرم می‌کنی می‌ذاری».

این اظهارات تمسخرآمیز وزیر بهداشت با یک بیمار نه تنها افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داد بلکه واکنش جامعه پزشکی به ویژه فیزیوتراپ‌ها را نیز برانگیخت به طوری که احمد موذن‌زاده بازرس هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در واکنش به اظهارات تمسخرآمیز وزیر بهداشت اظهار کرد: برخورد وزیر بهداشت با این بیمار به هیچ وجه مسئولانه نیست زیرا بیمار، مشکلات مالی ناشی از مراجعه به مرکز درمانی را با وزیر بهداشت مطرح کرد اما وزیر با لحن و کلام خود این موضوع را به استهزاء گرفت.

وی در مورد جایگاه فیزیوتراپی در دنیا گفت: فیزیوتراپی یکی از ۱۰ شغل برتر در کشور آمریکاست و در میان رشته‌های گروه پزشکی جزو رشته‌هایی است که بیشترین تعداد تحقیقات بالینی و مجلات تحقیقاتی در ارتباط با رشته فیزیوتراپی در کشورهای پیشرفته صورت گرفته است.

مسئول انجمن فیزیوتراپی استان فارس ادامه داد: در آمریکا ۱۵۰ هزار فیزیوتراپیست مشغول به کار هستند و سطح پایه این رشته در آمریکا دکترای حرفه‌ای است اما یکی از مشکلات ما با وزرارت بهداشت این است که در چند سال اخیر علی‌رغم قول‌های مکرر وزیر مبنی بر راه‌اندازی رشته دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی که مقطع رایج ما در سطح جهانی است هنوز این مرحله در کشور ما محقق نشده و فقط در یک دوره به صورت پایلوت اجرا شده است.

موذن‌زاده در مورد کمیت و کیفیت ارائه خدمات فیزیوتراپی یادآور شد: فیزیوتراپی مجموعه‌ای از درمان‌های دستی و استفاده از تجهیزات و امکاناتی است که به دانش فنی و تبحر بالینی نیاز دارد، هم اکنون در کشور ما در ۱۶ دپارتمان، آموزش دانشجویان فیزیوتراپی صورت می‌گیرد و در هشت دپارتمان نیز دانشجوی دکتری تربیت می‌کنیم.

وی اظهار کرد: در سطح ایران ۸ هزار فیزیوتراپیست داریم که از این تعداد ۱۵۰۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و حدود ۴۰۰ نفر در مقطع دکتری تخصصی فیزیوتراپی تحصیل می‌کنند بنابراین باتوجه به اینکه ایران در خاورمیانه حرف اول را در رشته فیزیوتراپی می‌زند و در دو سال اخیر نیز کنگره‌های ما به صورت بین‌المللی برگزار شد چنین اظهاراتی از سوی وزیر بهداشت جای تاسف دارد.

بازرس هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران تصریح کرد: اظهارات وزیر بهداشت نه تنها تحقیر رشته فیزیوتراپی است بلکه گروه‌های توانبخشی و پزشکی را تحت هجمه قرار داده به‌طوری‌که وقتی بیمار برای درمان بیماری می‌خواهد به پزشک، دندانپزشک و فیزیوتراپ مراجعه کند دیگری نیازی به مراجعه به پزشک متخصص ندارد و می‌تواند شخصا خود را درمان کند.

موذن‌زاده در مورد شناسایی بیماری که با وزیر بهداشت صحبت می‌کند نیز گفت: با بررسی و رصد انجمن فیزیوتراپی استان مشخص شد این بیمار از مسافت طولانی برای دریافت خدمات فیزیوتراپی مراجعه کرده بود و با پیگیری‌های انجمن سعی داریم درمان این بیمار از سوی همکاران ما به صورت رایگان صورت گیرد.

وی ادامه داد: اظهارات وزیر بهداشت علاوه بر اینکه در سطح جامعه و رسانه‌ها بازتاب بسیار بدی داشته در جامعه پزشکی نیز با بازخودهای منفی بسیاری همراه بوده به طوری که همکاران فیزیوتراپیست ما اعم از هیات علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان نسبت به این مسئله معترض بودند و معتقدند اگر واقعا وزیر بهداشت سطح فیزیوتراپی را در این حد نازل می‌داند چرا این همه کادر هیات علمی و دپارتمان آموزشی و سرمایه‌های ملی را هدر می‌دهد و اگر هم غیر از این است چرا وزیر باید با شخصیت علمی، اجتماعی، دانشگاهی و حرفه‌ای یکی از گروه‌های معتبر جامعه پزشکی چنین برخورد ناپسندی داشته باشد. این دیدگاه از بالا به پایین و غیرمسئولانه از فردی که بالاترین مقام را در سیستم پزشکی کشور دارد قابل قبول نیست.

موذن‌زاده در مورد پیگیری برخورد قانونی با وزیر بهداشت گفت: ما شکایت از وزیر بهداشت را به مقامات سیاسی کشور از شخص رئیس جمهور و معاونان رئیس جمهور و نمایندگان مجلس ارائه می‌کنیم و تنظیم شکایت در دستور کار ما قرار دارد زیرا وقتی می‌بینیم وزیر بهداشت با این دیدگاه تحقیر آمیز به ما نگاه می‌کند طبیعتا باید پاسخگوی این برخورد ناپسند باشد و باید در مورد این اظهارات به نمایندگان مجلس شورای اسلامی پاسخ بدهد.

نظر شما