شناسهٔ خبر: 28297676 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

باز شدن مسیر رودهای هند روستاهای پاکستان را به زیر آب برد

بازگشایی دریچه سدهای رودهای راوی، ستلج و چناب توسط هند سبب شد روستاهای پاکستان به زیر آب برود و خسارت زیادی به بخش کشاورزی این کشور وارد شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، بازگشایی دریچه سدهای رودهای راوی، ستلج و چناب توسط هند سبب شد روستاهای پاکستان به زیر آب برود و خسارت زیادی به بخش کشاورزی این کشور وارد شود.

بیشتر روستاهایی که به زیر آب رفته نزدیک شهر مرزی سیالکوت قرار دارند.

بر اثر سیل هزاران نفر در پاکستان بی‌خانمان شده‌اند این در حالی است که به علت بارندگی طغیان رودهایی که از سمت هند وارد این کشور می‌شوند ادامه دارد.

نیروهای امدادی پاکستان سعی دارند با ایجاد بندهای کوچک در مسیر سیل از وارد آمدن خسارت بیشتر به محصولات کشاورزی جلوگیری کنند.

ارتفاع آب در برخی مناطق سیل زده به بیش از 300 متر می‌رسد و برخی از روستاها به طور کامل تخریب شده‌اند.

سازمان حوادث غیر مترقبه پاکستان از مردم درخواست کرده است که تا زمانی که طغیان رودها ادامه دارد از نزدیک شدن به دکل‌های برق خودداری کنند.

پاکستان مدعی است که هند بر خلاف قرارداد سند طاس و به صورت غیر قانونی مسیر رودهایی که به این کشور منتهی می‌شود را بسته و در فصل بارندگی با باز کردن این مسیر به کشاورزان پاکستانی خسارت وارد می‌کند.

در سال 1960 میلادی ژنرال «ایوب خان» حاکم نظامی به نمایندگی از پاکستان و «جواهر لعل نهرو» نخست وزیر هند با میانجیگری بانک جهانی قرارداد سهم آب سند‌طاس را امضا کردند.

طبق قرارداد سند‌طاس آب رودهای شرقی سهم هند و رودهای غربی سهم پاکستان است. 

انتهای پیام/ح

نظر شما