شناسهٔ خبر: 28297313 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

وزیر دفاع روسیه: ظرف دو هفته آتی سوریه را به اس۳۰۰ مجهز می‌کنیم+واکنش‌ها

وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که این کشور ظرف دو هفته آتی ارتش سوریه را به سامانه‌ دفاع هوایی اس-300 مسلح می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از اسپوتنیک، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت: روسیه مصمم است که تدابیر لازم برای تامین امنیت نیروهای خود در سوریه را اتخاذ کند.

وی گفت: ساختار سامانه‌های دفاع هوایی سوریه با رادارها و ادوات مراقبتی روسیه تجهیز می‌شوند و روسیه طبق دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه طی دو هفته آتی سوریه را به سامانه‌های اس-۳۰۰ مجهز خواهد کرد.

او ادامه داد: سامانه‌هایی که به سوریه داده می‌شود تا ۲۵۰ کیلومتر برد خواهند داشت و نظامیان سوری برای بکارگیری موثر این سامانه‌ها آموزش خواهند دید.

میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه

در این راستا میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: مجهز کردن ارتش سوریه به سامانه اس ۳۰۰ هرگز خدشه‌ای به روابط بین روسیه و اسرائیل وارد نخواهد کرد.

وی در کنفرانس خبری تصریح کرد: روابط ما گسترده‌تر و فراگیرتر است و مجهز کردن ارتش سوریه به این سامانه‌ها امری مهم است و این حق ما و حق حاکمیت سوریه است.

سفارت و ارتش اسرائیل

سفارت اسرائیل در مسکو از هرگونه اعمال نظر درباره مجهز کردن سوریه به اس ۳۰۰ اجتناب کرد.

سخنگوی هیئت دیپلماتیک اسرائیل در مسکو گفت، نمی‌توانیم درباره این گزارش‌ها اعمال نظر کنیم.

ارتش اسرائیل نیز از اعمال نظر درباره این مساله امتناع کرد.

این درحالی است که اسرائیل قبلا از مسکو خواسته بود سوریه را به این سامانه‌های دفاع هوایی مجهز نکند.

ریاست‌جمهوری سوریه

ریاست‌جمهوری سوریه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ولادیمیر پوتین امروز دوشنبه به بشار اسد همتای سوری خود طرح تجهیز سوریه به سامانه‌های دفاع هوایی اس ۳۰۰ را اطلاع داد.

طبق بیانیه ریاست‌جمهوری سوریه، پوتین در تماس تلفنی با بشار اسد تاکید کرد، روسیه سامانه‌های دفاع هوایی سوریه را متحول خواهد کرد و سامانه‌های اس ۳۰۰ جدید را در اختیار ارتش سوریه قرار می‌دهد.

براساس این بیانیه، پوتین اسرائیل را مسؤول سقوط هواپیمای روسی می‌داند.

بشار اسد نیز در این تماس تلفنی به پوتین و ملت روسیه حادثه سقوط هواپیمای روسی را که منجر به کشته شدن ۱۵ نظامی روس شد، تسلیت گفت.

کرملین

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز اظهار داشت: تصمیم مجهز کردن دمشق به اس ۳۰۰ تنها به روسیه و سوریه مربوط است نه طرف سوم.

این سخنگو افزود: روسیه در درجه اول در راستای منافع خود در حمایت از نظامیانش عمل می‌کند.

پسکوف ادامه داد: مسکو به تامین امنیت نظامیان روس در سوریه در وهله اول ارزش قائل است نه به روابط با اسرائیل.

وی خاطرنشان کرد: پوتین به بشار اسد این تصمیم مسکو را اطلاع داده است.

کرملین تاکید کرد: رفتار خلبانان اسرائیلی در سوریه روسیه را مجبور به اتخاذ تدابیر بیشتر کرد و اقدام عمدی آنها منجر به فاجعه شد و به روابط ما ضربه زد.

وزارت دفاع روسیه

همچنین وزارت دفاع روسیه در این باره بر تصمیم این وزارتخانه به تجهیز مراکز فرماندهی دفاع هوایی سوریه به سامانه‌های مذکور که در انحصار ارتش روسیه بوده، تاکید کرد.

وزارت دفاع روسیه ادامه داد: تجهیز اداره مرکزی تمامی سامانه‌های دفاع هوایی سوریه تشخیص تمامی هواپیماهای روسیه در حریم هوایی این کشور را تضمین خواهد کرد.

این وزارتخانه آورده است: گام‌های ما مانع از برداشتن گام‌های ماجراجویانه می‌شود که جان نظامیان ما را به خطر می‌اندازند.

این اقدام روسیه در واکنش به سرنگونی یک هواپیمای نظامی روسیه در سوریه است که در جریان حمله هوایی اسرائیل به لاذقیه توسط سامانه‌های دفاع هوایی سوریه سرنگون شد. روسیه می‌گوید مانور عمدی خلبان‌های اسرائیلی باعث شده تا هواپیمای روسیه در خط آتش سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه قرار بگیرد.

روسیه و سوریه پیشتر برای تجهیز سامانه پدافندی سوریه به اس۳۰۰ به توافق رسیده بودند و بخشی از پول آن هم توسط دمشق پرداخت شده بود اما مخالفت‌های اسرائیل باعث شد که اجرای این قرارداد در سال ۲۰۱۳ متوقف شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما