شناسهٔ خبر: 28297196 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

حاشیه‌های به‌جا مانده از جشنواره شهید رجایی؛ وقتی استاندار اصفهان تصمیم وزیر را نقض کرد

R41346/P41362/S6,51/CT7

حذف اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان از فهرست تقدیر از کارمندان نمونه و برتر جشنواره شهید رجایی حاشیه‌هایی را به دنبال داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، هفته پیش بود که در فضای رسانه‌ای استان اصفهان نامه‌ای مبنی بر درخواست وزیر راه و شهرسازی از رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و رئیس سازمان برنامه و بودجه برای معرفی اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان به منظور کسب رتبه برتر در جشنواره شهید رجایی منتشر شد.

در نامه آخوندی آمده است که با عنایت به اینکه اخذ رتبه توسط دستگاه با بررسی از جانب سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، مربوط به عملکرد کلی دستگاه در شاخص‌های مربوطه بوده و این امر به نوعی تضییع حق کارکنان دستگاه و مورد اعتراض این وزارتخانه است، لذا با توجه به مهلت اندک باقیمانده تا برگزاری جشنواره شهید رجایی و مراسم تقدیر از دستگاه‌های برتر به منظور ارج نهادن به تلاش‌های ارزنده کارکنان و همکاران این وزارتخانه در استان، خواهشمند است دستور فرمایید موضوع بررسی و نسبت به اعاده حقوق مربوطه اقدام لازم به عمل آید.

این نامه به دنبال تصمیم استاندار اصفهان مبنی بر حذف نام این اداره کل از برترین‌های جشنواره شهید رجایی تنظیم و به روسای سازمان‌های مذکور ارسال شده بود. اما انتخاب اداره کل و راه و شهرسازی استان برای کسب عنوان برتر در این جشنواره و متعاقب آن تصمیم استاندار برای حذف نام این اداره کل سئوالی است که خبرگزاری تسنیم پاسخ آن را از مسئولان مربوط جویا شد.

اگر چه  علی مقدس‌زاده معاون عمرانی استاندار اصفهان از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: من اولین بار است که  این موضوع را از شما می‌شنوم و خبری ندارم! اما مهرعلیزاده خود نسبت به این موضوع به توضیحی کوتاه بسنده کرد. 

استاندار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه برای این موضوع دلیل داریم، اظهار داشت: این ستاد عملکرد را تشخیص می‌دهد و رئیس ستاد هم من هستم. ستاد برآوردهایی انجام می‌دهد و رئیس ستاد تشخیص می‌دهد.

اما اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان چه دیدگاهی داشت؟ حجت‌اله غلامی مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در ‌گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: رتبه‌های برتر جشنواره شهید رجایی بر اساس شاخص‌هایی که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تدوین کرده تعیین می‌شوند. این شاخص‌ها به استان ابلاغ می‌شود و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان موضوع را مدیریت می‌کند و براساس عملکرد دستگاه امتیاز مربوطه را به دستگاه داده و در نهایت براساس امتیازات رتبه‎های برتر را معرفی می‌کند.

وی افزود: این شاخص‌ها توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تعیین شد و جداول امتیازات دستگاه را به ما ابلاغ کردند و طی نامه‌ای از ما خواستند چون ما دارای رتبه برتر شدیم دونفر از کارمندان خود را معرفی کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان بیان کرد: قاعدتاً ما بالاترین رتبه را با امتیاز 987 کسب کردیم، بعد از اینکه قرار شد به جشنواره دعوت بشویم علی‌الظاهر براساس صحبت‌هایی که با استاندار اصفهان داشتند نظرشان این بوده است که ما رتبه برتر را نداشته باشیم و نفر بعدی را به عنوان رتبه برتر معرفی کنند که این کار را کردند.

وی تأکید کرد: ما این موضوع را همراه با مستندات به وزارتخانه منتقل کردیم و آقای آخوندی به آقایان انصاری و نوبخت منتقل کرد و از آن مسیر در دست پیگیری است.

غلامی در پاسخ به این سئوال که آیا گلایه‌ای از استاندار دارید؟، گفت: ما رتبه برتر را به دست آورده‌ایم. بعضی از افراد فکر می‌کنند که رتبه برتر حق مسلم مدیرکل دستگاه است. در حالی که یک دستگاه عریض و طویل مثل اداره‌کل راه و شهرسازی نزدیک 500 نفر نیروی کارشناس و خبره در آن مشغول به کار هستند و در سطح استان از دورترین نقاط مثل خور تا فریدونشهر و سمیرم و میمه و شاهین شهر در حال تلاش هستند.

وی ادامه داد: این یک پهنه گسترده است که در همه زمینه‌ها در آن کار می‌شود و کار را کسی جز این کارشناسان محترم انجام نمی‌دهند. اگر من نسبت به این برخورد اعتراض کرده و می‌کنم به خاطر این است که حقوق 500 نفر از کارشناسان اداره کل تضییع نشود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم این حقی است که متعلق به این پرسنل است و حق الناس چیزی نیست که از آن بتوان ساده گذشت و خداوند نیز در قرآن بر این موضوع تأکید کرده است. قاعدتاً ما هم به تأسی از خداوند بزرگ باید پیگیری کنیم و نگذاریم حق الناسی که متعلق به پرسنل این اداره کل است ضایع شود. ما باید بایستیم و حقمان را بگیریم.

وی در پاسخ به این سوال که "آیا استاندار به عنوان رئیس ستاد حق قانونی برای کنارگذاشتن اداره کل راه و شهرسازی داشته است؟" گفت: نمی‌دانم. قاعدتاً آنچه در کشور عرف است این است که کارشناسان سازمان مدیریت و برنامه ریزی براساس شاخص‌ها بررسی کرده و نتایج را به آن ستاد می‌برند، معمولاً همان‌ها را هم تعیین می‌کنند. حالا اگر بحث خاصی استاندار با اداره کل راه و شهرسازی دارد قاعدتاً نباید با شاخص‎ها بحث داشته باشد.

غلامی تاکید کرد: شاید روی مدیریت کل دستگاه نظر داشته باشد ولی شاخص‌های اختصاصی قابل تفسیر نیست. معمولاً این شاخص‌ها را کارشناسان خبره سازمان مدیریت و برنامه ریزی تعیین می‌کنند.

به گزارش تسنیم، هرچند مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان معتقد است که کسب رتبه برتر در جشنواره شهید رجایی حقی است که از کارکنان این اداره ضایع شده، اما باید در این رابطه بیشتر تامل کرد، چراکه استاندار اصفهان به عنوان رئیس ستاد دلایلی را برای تصمیم خود مدنظر دارد. 

موضوعی که در پی انتشار این خبر، در فضای مجازی نشر یافت، اعتراض مردم برخی مناطق محروم اصفهان  به روند بهسازی برخی جاده‌های حادثه خیز بوده که سبب شده تا شاید استاندار اصفهان به حذف نام این اداره کل از فهرست برترین‌های جشنواره شهید رجایی اقدام کند. این موضوع و مواردی که هیچ گاه علنی از سوی دو طرف ابراز  نشد می‌تواند از دلایل تغییر در اسامی برگزیدگان این جشنواره باشد.

انتهای پیام/ ز

نظر شما