شناسهٔ خبر: 28294232 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

دست رد غول‌های نفتی به سینه ترامپ

در حالی که چند روز قبل، ترامپ در توئیتی تهدیدآمیز برخی کشورهای اوپک را تهدید کرده و خواستار افزایش تولید نفت شده بود، اعضای اوپک و غیر اوپک از جمله عربستان و روسیه در جلسه دیروز خود ضمن رد درخواست ترامپ، تاکید کردند که نیازی به افزایش فوری تولید نفت نیست.

صاحب‌خبر -

در حالی که چند روز قبل، ترامپ در توئیتی تهدیدآمیز برخی کشورهای اوپک را تهدید کرده و خواستار افزایش تولید نفت شده بود، اعضای اوپک و غیر اوپک از جمله عربستان و روسیه در جلسه دیروز خود ضمن رد درخواست ترامپ، تاکید کردند که نیازی به افزایش فوری تولید نفت نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، در این نشست صرفا بر بازگشت به توافق قبلی مبنی بر کاهش ۱٫۸ میلیون بشکه ای تولید نفت و رعایت ۱۰۰ درصدی این توافق تاکید شد.دیروز الجزایر میزبان نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق جهانی کاهش تولید نفت بود.

جایی که تصمیم ویژه ای گرفته نشد و اعضا تاکید کردند که به توافق پیشین برای کاهش ۱٫۸ میلیون بشکه ای تولید نفت عمل شود. گفتنی است بعد از گرفتن این تصمیم در سال ۱۳۹۵، اعضا حدود ۲٫۸ میلیون بشکه از تولید خود کاستند که به معنی پایبندی بیش از حد (۱۵۰ درصدی) به توافق کاهش تولید است.

البته بخشی از این کاهش تولید، به خاطر مشکلات داخلی ونزوئلا و لیبی بود که نتوانستند به میزان سهمیه خود نفت تولید کنند. بنابراین در نشست دیروز تصمیم گرفته شد، تولید مقداری رشد کند و پایبندی به ۱۰۰ درصد برسد.

اگرچه وزیر نفت بسیاری از کشورها در این نشست حضور یافتند اما زنگنه وزیر نفت کشورمان در آخرین لحظات برنامه خود را تغییر داد و حسین کاظم پور اردبیلی را به عنوان رئیس هیئت ایرانی به الجزایر فرستاد.

زنگنه گفت که این کمیته مهم نیست و حق تصمیم گیری ندارد.حسین کاظم‌پور اردبیلی درباره این نشست گفت: اعضا تاکید کرده‌اند که به توافق کاهش تولید ۱۰۰ درصدی پایبند باشند. به گفته وی هیچ رقمی برای افزایش تولید در نشست کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه اوپک و غیراوپک (JMMC) مطرح نشد.

در حالی که این تصمیم اوپک به صراحت به معنی مخالفت با درخواست چند روز قبل ترامپ برای افزایش فوری تولید نفت است، اظهارات وزیران انرژی روسیه و عربستان هم بر این موضوع تاکید دارد. شانا به نقل از رویترز و الجزیره گزارش کرد: خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، پیش از برگزاری نشست اعلام کرده است، عربستان ظرفیت مازاد برای افزایش تولید نفت را دارد، اما اکنون این اقدام ضروری نیست.

وی با اشاره به متعادل بودن بازارها گفت: هیچ پالایشگری را در جهان نمی‌شناسم که به دنبال نفت بگردد و نتواند آن را بیابد. الفالح اعلام کرد: دست یابی به پایبندی ۱۰۰ درصدی به توافق جهانی کاهش تولید نفت، هدف اصلی است و باید در دو تا سه ماه آینده به این هدف دست یافت. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز اعلام کرد: هیچ گونه افزایش فوری تولید ضروری نیست.

وی افزود: ما اجماع داریم که باید کمبود تولید را جبران کنیم و به پایبندی ۱۰۰ درصدی دست یابیم. ناتوانی عربستان از افزایش تولید در همین حال آرامکو، شرکت نفت دولتی عربستان سعودی، به خریداران بالقوه خود هشدار داده است که در ماه اکتبر ۲۰۱۸- یک ماه قبل از اجرایی شدن تحریم‌های ایران- با کاهش عرضه نفت مرغوب خود روبه رو خواهد شد.

به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، در حالی‌ که انتظار می‌رفت با تحریم نفتی ایران، عربستان سعودی تولید نفت خود را افزایش دهد تا از عهده تقاضای بازار برآید، حالا شرکت نفت این کشور به خریداران می‌گوید که ذخایر آن، در حال افت است و وحشت از این که قیمت‌ها از ۱۰۰ دلار فراتر روند دوباره افزایش یافته است.

 

منبع: روزنامه خراسان


برچسب‌ها:

نظر شما