شناسهٔ خبر: 28294171 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

مروری بر روزنامه‌های ‌دوشنبه 2 مهر ماه سال 1397

زنگ خطر تعلیق صادرات؛ فرار از ساماندهی بازار خودرو

دنیای اقتصاد با اشاره به نامه بخش خصوصی به بانک مرکزی، نسبت به تعلیق صادرات ایران هشدار می‌دهد. خراسان از مخالفت روسیه و عربستان برای افزایش تولید خبر می‌دهد. آفتاب یزد به نقل از یک کارشناس می‌نویسد که اگر به موقع مذاکره کنیم، می‌توانیم امتیاز بگیریم. در نهایت جهان صنعت در خصوص ساماندهی بازار خودرو به مجلس انتقاد می‌کند.

صاحب‌خبر -

حسن روحانی این روزها برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به سر می‌برد.

به گزارش تجارت‌نیوز، همزمان با ورود حسن روحانی به نیویورک گمانه‌زنی‌ها برای دیدار احتمالی و مذاکره ایران و آمریکا بالا گرفته است. روزنامه آفتاب یزد در گزارشی به «پیشنهاد جدید آمریکا برای مذاکره با ایران» می‌پردازد.

وزیر امور خارجه آمریکا در پیشنهاد جدید خود گفته بود که ترامپ خواهان مذاکره با رهبر ایران است. احمد خرم در گفتگو با آفتاب یزد در خصوص امکان مذاکره با آمریکا می‌گوید: در جهان فعال باشیم تا فرصت‌ها از دست نرود. اگر به موقع مذاکره کنیم، می‌توانیم امتیاز بگیریم.

اما روزنامه خراسان در یک گزارش نفتی با عنوان «دست رد غول‌های نفتی به سینه ترامپ» اظهار می‌کند که روسیه و اوپک اعلام کرده‌اند نیازی به افزایش فوری تولید نفت ندارند.

خراسان در این زمینه می‌نویسد: دیروز الجزایر میزبان نشست کمیته وزارتی نظارت بر توافق جهانی کاهش تولید نفت بود. جایی که تصمیم ویژه ای گرفته نشد و اعضا تاکید کردند که به توافق پیشین برای کاهش ۱٫۸ میلیون بشکه ای تولید نفت عمل شود.

این روزنامه ادامه می‌دهد: گفتنی است بعد از گرفتن این تصمیم در سال ۱۳۹۵، اعضا حدود ۲٫۸ میلیون بشکه از تولید خود کاستند که به معنی پایبندی بیش از حد (۱۵۰ درصدی) به توافق کاهش تولید است. بنابراین در نشست دیروز تصمیم گرفته شد، تولید مقداری رشد کند و پایبندی به ۱۰۰ درصد برسد.

خراسان به نقل از خبرگزاری شانا می‌نویسد: خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان، پیش از برگزاری نشست اعلام کرده است، عربستان ظرفیت مازاد برای افزایش تولید نفت را دارد، اما اکنون این اقدام ضروری نیست.

خراسان همچنین به نقل از الکساندر، وزیر نفت انرژی روسیه می‌نویسد: هیچ‌گونه افزایش فوری تولید ضروری نیست. ما اجماع داریم که باید کمبود تولید را جبران کنیم و به پایبندی ۱۰۰ درصدی دست یابیم.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز با تیتر «زنگ خطر تعلیق صادرات» به نامه کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران به بانک مرکزی اشاره می‌کند. در این نامه آمده است: صدور بخشنامه‌های متعدد باعث نوعی مغایرت میان فعالیت‌های صادراتی و ضوابط جدید ارزی شده است، اتفاقی که به گفته فعالان اقتصادی می‌تواند منجر به تعلیق یا حتی توقف صادرات شود.

عدنان موسی‌پور در این نامه اظهار کرده است که در شرایط فعلی اتخاذ سیاست‌های بدون پشتوانه کارشناسی و بدون اخذ نظر از فعالان صادرات، باعث شده است که صادرکنندگان معتبر به‌دلیل فضای غبارآلود پیش‌رو صادرات خود را به حالت تعلیق درآورند و از سوی دیگر پدیده دیگری به نام قاچاق صادرات و کارت فروشی بروز کند.

روزنامه جهان صنعت نیز در گزارشی با عنوان «زمینه‌سازی مجلس برای فرار از ساماندهی بازار خودرو» به بی‌توجهی مجلس نسبت به افزایش شدید قیمت خودرو انتقاد می‌کند.

این روزنامه به نقل از نمایندگان مجلس روایت می‌کند که طی چند وقت اخیر خودروهای داخلی ۱۵۰ درصد و خودروهای خارجی ۱۰۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند. جهان صنعت در این خصوص می‌گوید: اگر طرح ساماندهی بازار و کنترل بر بازار خودروهای داخلی و خارجی از همان اردیبهشت و خرداد اجرایی می‌شد، شاید تاکنون از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری می‌شد‌.

این روزنامه در خصوص طرح مذکور می‌نویسد: از اواسط اردیبهشت ماه امسال، بهارستانی‌ها تصمیم به ساماندهی بازار خودرو گرفتند اما طرح آنها درست در زمانی که نیاز بود، اجرایی نشد و مجلس سکوت و تعویق این طرح را بر اجرای آن ترجیح داد‌.


نظر شما