شناسهٔ خبر: 28292246 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

بیماران مبتلا به آلزایمر، میوه‎های قرمز رنگ مصرف کنند

یک متخصص مغز و اعصاب با اشاره به وجود آنتی‌اکسیدان‌ها در میوه‌های قرمز رنگ در ادامه به بیماران مبتلا به آلزایمر توصیه کرد که میوه‎های قرمز رنگ مصرف کنند.

صاحب‌خبر -

دکتر علی‌اکبر طاهر اقدم در گفت‎وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: مصرف میوه‎هایی مثل توت فرنگی، انار و تمشک که رنگ دانه قرمز دارند، به‌علت وجود آنتی‌اکسیدان‌ها می‎تواند در پیشگیری از تشدید آلزایمر، نقش موثری را ایفا کند، از این‌رو به بیماران توصیه می‎کنیم تا هر روز یک عدد انار در سبد غذایی‌شان بگنجانند. 

وی در ادامه با بیان این‌که آلزایمر بیماری سنین سالمندی است، خاطرنشان کرد: در این بیماری، افراد بالای 65 سال، به‌علت رسوب موکلول‎های آمیلوئید بتا در مغز، از نظر حافظه، دچار پسرفت شده و در مرحله اول، نام افراد و اشیاء را فراموش کرده و در نامگذاری دچار مشکل می‎شوند. اختلال در یافتن مکان‎ها و آدرس‎ها، اختلال در قضاوت، بروز توهم به ویژه هنگام غروب آفتاب و بی‎اختیاری ادراری نیز از علایم آلزایمر هستند. 

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به علل زمینه‌ساز بروز بیماری آلزایمر خاطرنشان کرد: ژنتیک، تروما و ضربه به سر، استرس و اضطراب، کلسترول و پر فشاری خون، مصرف زیاد نمک، کم‌تحرکی و ورزش کردن کم و سن بارداری بالا (بالای 35 سال) عمده علل بروز آلزایمر بوده و سهم ژنتیک در قالب درصد، مشخص نبوده و تنها ممکن است سن بروز آلزایمر تحت‌تاثیر ژنیتک، پایین بیاید. به‌علت بالا بودن میزان بروز آلزایمر در کلان‌شهرها، آلودگی هوا نیز ممکن است در این میان نقش داشته باشد. 

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان این‌که 50 درصد علت دمانس، آلزایمر است، گفت: 25 درصد علل دمانس (dementia) را بیماری‏‌های عروق مغزی و 25 درصد دیگر را نیز علل دیگر تشکیل می‎دهند. حافظه با قشر مغز (کورتکس) ارتباط داشته و برخی بیماری‎ها مانند افسردگی خفیف و متوسط، علایم آلزایمر را شبیه‎سازی می‎کنند، به این معنی که فرد افسرده نیز ممکن است دچار فراموشی شود و نمی‎توان علایم آلزایمر را به همه چیز تعمیم داد. جوان‎ترها به‌علت مشغله فکری و عدم تمرکز حواس، دچار فراموشی می‎شوند. 

طاهر اقدم در ادامه با ارائه توصیه‎هایی در خصوص پیشگیری از آلزایمر و بهبود آن، گفت: آلزایمر به یک باره به مرحله آخر نمی‌رسد، بلکه به‌تدریج پیشرفت می‌کند. مطالعه، ورزش، کنترل فشار و چربی خون و اجتناب از مصرف دخانیات، از جمله این راهکارها بوده و باید توجه داشت که ادعاهایی همچون «مفید بودن نیکوتین در پیشگیری از آلزایمر»، کاملا غیرعلمی بوده و مصرف دخانیات یکی از علل زمینه ساز مشکلات عروقی و سکته مغزی است.

وی در ادامه با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اثربخش بودن داروی کبد در درمان آلزایمر، افزود: برخی ادعاها همچون ادعای کشف واکسن در مرحله تئوری و تحقیق قرار دارند و تا زمان تایید نشدن، نمی‌توان به آن‌ها استناد کرد، آلزایمر درمان قطعی نداشته و داروها بر بهبود شرایط تاثیرگذار هستند.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان این‌که آمار مشخصی از شمار مبتلایان به آلزایمر در کشور وجود ندارد، افزود: متاسفانه بزرگترین مشکل مملکت ما نبود آمار دقیق است، از این رو برای تشکیل انجمن حمایت از بیماران آلزایمری در آذربایجان شرقی تلاش می‌کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که مراودات خود با بیماران آلزایمری را بیشتر و با آن‌ها صحبت کرده و پای درد و دلشان بنشینند و از مسخره کردن آن‌ها هنگام فراموشی خودداری کنند.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان این‌که ۱۲ درصد از افراد جامعه ما سالمند و بالای ۶۰ سال هستند، یادآور شد: در سال ۲۰۵۰ این روند به ۳۰ درصد خواهد رسید و از هر سه نفر یک نفر سالمند خواهد بود، باید فکری برای نگهداری سالمندان کرد، در گذشته جمعیت خانواده‌ها زیاد بود و خانواده‌ها در نگهداری از سالمندان دچار مشکل نمی شدند، اما امروزه با توجه به جمعیت کم خانواده‌ها، مشکلاتی چون افسردگی، اضطراب، استرس و دوری از خانواده سالمندان را تهدید خواهد کرد و باید فکری به حال این مشکل کرد.

نظر شما