شناسهٔ خبر: 28291105 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حجت الاسلام صابري اراكي:

دولت باید براي اشتغال و ازدواج جوانان طرح و برنامه داشته باشد

استاد حوزه علميه قم اشتغال براي جوانان را يكي از نيازهاي ضروري امروز جامعه دانست و گفت: دولت بايد براي ايجاد اشتغال و ازدواج جوانان طرح و برنامه و راهكار داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمد حسين صابري اراكي شب گذشته در مراسم عزاداري هيات حضرت ابوالفضل(ع) مسجد اميرالمومنين(ع)، اشتغال براي جوانان را يكي از نيازهاي ضروري امروز جامعه دانست و گفت: دولت بايد براي ايجاد اشتغال و ازدواج جوانان طرح و برنامه و راهكار داشته باشد.

وي افزود: دانشگاه ها امروز بايد براساس نيازها و تخصص هاي مورد نياز جامعه براي پذيرش جوانان در دانشگاه برنامه داشته باشند تا بعد از فارغ التحصيل شدن از دانشگاه به جمع جوانان جوياي كار و بيكار جامعه اضافه نشوند چرا كه دستاورد جوان تحصيلكرده بيكار، استرس و اضطراب و انواع پيامدهاي منفي است.

حجت الاسلام صابري اراكي گفت: اگر روز به روز به تعداد جوان تحصيلكرده دانشگاهي در كشور اضافه مي شود به دليل سوء مديريت و عدم مديريت است كه نتوانسته ايم همزمان با تحصيلات دانشگاهي شغل مرتبط با رشته دانشگاهي براي دانشجويان ايجاد كنيم.

وي در ادامه به لزوم برنامه ريزي براي كار و عبادت و تفريح و استراحت اشاره كرد و اظهار داشت: امروز بازنشستگان بعد از 30 سال دوران بازنشستگي به جاي استراحت و تفريح به دليل كاهش 50 درصدي حقوق و داشتن داماد و دانشجو و عروس و نوه براي تأمين مخارج زندگي بار ديگر مشغول به كار مي شوند.

استاد حوزه علميه قم گفت: نسل جوان امروز بايد بازنشستگاني را كه در هيچ شرايطي خود را بازنشسته نمي دانند و كار و تلاش را همچنان بعد از دوران بازنشستگي ادامه مي دهند را الگوي خود قرار دهند.

حجت الاسلام صابري اراكي همچنين قناعت را لازمه زندگي دانست و اظهار داشت: دستاورد قناعت و قانع بودن به آنچه را كه داريم شاكر بودن خدا را به همراه دارد، از اين رو عدم زياده روي در هركاري همان قناعت داشتن به آنچه كه داريم، است.

به گفته وي، منشأ همه دزدي ها و غارت ها، اختلاس ها و رانت ها مقايسه خود با ديگران و قناعت نداشتن به آنچه كه داريم است، از اين رو اگر مي خواهيم مال خود را نگه داريم بايد به دارايي هاي خودمان قانع باشيم.

استاد حوزه علميه قم با اشاره به اينكه اگر كسي قلم قدرت داشته باشد و با قلم قدرت با آبروي و حيثيت و شرف مردم بازي نكند هنر كرده است، يادآور شد: اميرمومنان(ع) در زمان خودش ثروتمند ترين مرد شبه جزيره عربستان بود و مهمانخانه و غذاهاي گرم داشت اما نان جو خشك كه غذاي يتيمان جامعه بود مصرف مي كرد.

وي افزود: اميرمومنان(ع) به اندازه اي قناعت داشت كه اهل قرض دادن بود اما اهل قرض گرفتن نبود، از اين رو اميرمومنان(ع) مديريت سفره داشت و قناعت داشت و قرض نمي گرفت.

حجت الاسلام صابري اراكي با اشاره به اينكه گسترش روزي انسان با خدا است، گفت: انسان اگر در سفره قناعت آنچه كه دارد را دو منظوره كند و هم خودش و هم نيازمندي را سير كند يقين بدانيد هم زندگي دنيايي خواهد داشت و هم زندگي اخروي خواهد داشت.

به گفته وي، اين هنر انسان است كه بتواند از مال دنيا براي زندگي آخرت خود استفاده كند.

استاد حوزه علميه قم در ادامه از عزت و سربلندي، سلامت دين، قناعت به حداقل و عدم درخواست كمك از غير خدا را از جمله آثار قناعت در زندگي و حفظ دين دانست و گفت: امروز همه جنايات و قتل ها و مشكلات جامعه به دليل عدم قناعت و حريص بودن به دنيا است.

حجت الاسلام صابري اراكي همچنين افزايش سن ازدواج و سخت شدن ازدواج ها را به دليل عدم قناعت در جامعه دانست و اظهار داشت: انتظار داشتن خانه و ماشين و ويلا و مهريه هاي سنگين سكه و نداشتن قناعت از جمله عوامل افزايش سن ازدواج جوانها است.

به گفته وي، امروز بهترين الگو براي زندگي مشترك جوانها زندگي پيامبراكرم(س)، اميرمومنان(ع) و فاطمه زهرا(س) است كه قناعت در زندگي آنها حرف اول را مي زد.

استاد حوزه علميه قم با اشاره به اينكه قناعت مال و ثروتي است كه تمام شدني نيست، گفت: مناعت نفس و قناعت، عزت انسان است.

حجت الاسلام صابري اراكي گفت: برخي خانواده هاي دختردار با قرار دادن شرط و شروط براي جوانها آنها را وادار به حرص و طمع و گوش بري و كلاهبرداري مي كنند، بنابراين اگر جواني قدرت كار، قناعت، مناعت، عزت نفس، درك و فهم و شعور داشت مرد زندگي است و خانمي هم كه اهل قناعت است زن زندگي است./1307/پ203/ب1

نظر شما