شناسهٔ خبر: 28291006 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز:

احتمال توقف صادرات در صورت تداوم روند فعلی، وجود دارد

نصر: رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز با بیان این‌که بسته ارزی جدید جوابگو نیست و حتی احتمال می رود منجر به متوقف شدن صادرات شود، گفت: تدوین بسته ارزی جدید در این برهه از وضعیت اقتصادی کشور تصمیم مناسبی نبود.

صاحب‌خبر -

به گزارش نصر به نقل از ایسنا، مسعود بنابیان در خصوص بسته ارزی پیشنهادی اتاق تبریز به دولت، اظهار کرد: صادرکنندگان، مواد اولیه خود را در کف بازار با ارز 14 هزار تومانی تامین کرده و در سامانه نیما با دلار هفت هزار تومانی صادر می کنند، از این رو برای صادرکنندگان توجیه اقتصادی ندارد .

وی خاطرنشان کرد: بسته ارزی جدید، برای بخش خصوصی لطمه وارد می کند؛ چرا که بخش خصوصی تمامی مواد اولیه خود را با ارز آزاد تامین می کند که با ادامه این روند 90 درصد کالاها را نمی توان صادر کرد.

بنابیان با بیان این‌که به دلیل نبود نظارت، پیمان سپاری ارزی منجر به ایجاد فساد و رانت می شود، خاطرنشان کرد: تا زمانی که قیمت ارز تک نرخی نشود این مسائل از بین نخواهد رفت

رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به این‌که در قانون، صادرات کالاهای غیرنفتی از هرگونه پیمان سپاری ارزی ممنوع است، اظهار کرد: پیمان سپاری ارزی را قبل از انقلاب اجرا کرده و تمامی صادرات کشور در آن زمان متوقف شد، اکنون نیز این بسته ارزی را تدوین کردند که احتمال می رود صادرات مجددا متوقف شود.

وی با بیان این‌که بروکراسی اداری در سامانه نیما زیاد است، گفت: تولیدکنندگان برای این‌که به تولید خود ادامه دهند، مجبور هستند تا ارز را به صورت آزاد تهیه کنند؛ چرا که اگر منتظر باشد تا ارز دولتی را تهیه کرده بعد کالای خود را از گمرک ترخیص کنند، باید اقدام به تعطیلی واحد تولیدی خود کنند.

صادرات آذربایجان شرقی کاهش یافته است

وی با اشاره به وضعیت فعلی صادرات آذربایجان شرقی، تصریح کرد: تمامی واحد های تولیدی استان صادرات محور بوده و حدود دو میلیارد و 500 میلیون دلار صادرات غیرنفتی استان توسط بخش خصوصی انجام می شود، اما صادرات استان طی روز های اخیر کاهش یافته است که باید مسئولان توجه ویژه ای به این بخش داشته باشند.

بنابیان گفت: متاسفانه قیمت های صادراتی و نحوه انتقال ارز مشخص نیست و به همین دلیل صادرکنندگان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند، بنابراین ضروری است  تابرای مرتفع کردن این موضوع دولت زمینه را فراهم کرده و تمهیدات لازم را انجام دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما