شناسهٔ خبر: 28291002 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

منابع عبری از افزایش تنش در روابط تل آویو - مسکو گزارش می‌دهند؛

سفر بی نتیجه فرمانده نیروی هوایی ارتش اسرائیل به مسکو/ فضای سرد، پرتنش و مملو از بی اعتمادی در روابط دوجانبه/ مخالفت جدی روسیه با ادامه عملیا‎ت‎ نیروی هوایی اسرائیل بر فراز سوریه

منابع بلندپایه در تل آویو اذعان کردند که بحران در روابط میان روسیه و اسرائیل بحرانی خطرناک، واقعی و بسیار عمیق است تا جایی که سفر فرمانده نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به مسکو نیز نتوانسته از شدت آن بکاهد.

صاحب‌خبر -


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری قدس (قدسنا) ، ژنرال عمیکام نورکین فرمانده نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی اخیرا در پی سرنگونی هواپیمای روس بر فراز لاذقیه به مسکو سفر کرد.

وی در این سفر با مقامات ارشد نظامی روس از جمله فرمانده نیروی هوایی این کشور دیدار و گفتگو کرد.

اما به اذعان منابع عبری سفر ژنرال نورکین شکست سختی خورده و به هیچ یک از اهداف از پیش تعیین شده به ویژه کاهش شدت تنش‌ها با روسیه نرسیده است.

محافل صهیونیستی تاکید دارند که بحران ایجاد شده در روابط اسرائیل و روسیه همچنان در اوج قرار دارد، از طرفی روسیه در نظر دارد که از سرنگونی هواپیمای خود بر فراز لاذقیه، نتایج و دستاوردهای مورد نظر خود را محقق کند و از این حادثه برای نیل به اهداف خود در آینده استفاده کند.

در همین راستا، یدیعوت آحرونوت در گزارشی نوشت: سفر ژنرال نورکین فرمانده نیروی هوایی ارتش اسرائیل به مسکو نه تنها بحران پیش آمده در روابط را از بین نبرده بلکه به شدت آن افزوده است. این در شرایطی رخ داده که تل آویو امید داشت این سفر نتایج مثبتی داشته باشد. براین اساس، دیدارهای مقام نظامی اسرائیل با همتایان روس وی نتوانسته آتش اختلافات در پی سرنگونی هواپیمای روس را خاموش کند و از طرفی به افزایش شکاف اختلافات میان تل آویو و مسکو منجر شده است.

این اتفاق در حالی رخ داد که مقامات اسرائیلی در تلاش بودند مسؤلیت سرنگونی هواپیمای روس را به گردن ارتش سوریه بیاندازند اما در این موضوع نیز  با موضع قاطع روسیه مواجه شدند تا تلاش های آنها بی نتیجه بماند.

 «الکس فیشمن» تحلیلگر مسائل نظامی با استناد به داده های خود از دوایر سیاسی و امنیتی در این باره تاکید می کند: مقامات روس به اسرائیلی‌ها ابلاغ کرده اند که در شرایط پیش آمده کنونی، خواهان سفر مقامات اسرائیلی به مسکو جهت توضیح دیدگاه آنها نیستند.


فیشمن تاکید کرد: در دیدارهای مقامات روس با فرمانده نیروی هوایی اسرائیل که در فضایی سرد، پرتنش و مملو از بی اعتمادی برگزار شد، به ژنرال نورکین گفته شده که  روسیه همه توضیحات اسرائیل در زمینه سقوط هواپیمای روسی را دروغ می داند. آنها تاکید کرده اند که ادعاهای اسرائیل در این زمینه هرگز قابل پذیرش نیست و هیچ فرد عاقلی نمی تواند آن را قبول کند.

به اعتقاد فیشمن، سفر فرمانده نیروی هوایی ارتش رژیم صهیونیستی به مسکو هیچ نتیجه مثبتی در بر نداشته است. در ابتدای این دیدار طرف روس ضمن ابراز ناخرسندی از حادثه پیش آمده در لاذقیه، به مقام اسرائیلی گوشزد کرده که تنها و تنها اسرائیل مسئول سرنگونی هواپیمای روس و کشته شدن 15 نظامی این کشور هستند و اسرائیل باید با کنار گذاشتن مواضع قبلی خود مسئولیت تراژدی رخ داده را بپذیرد. مسکو تاکید کرده که یک تیم تحقیقاتی روس پس از بررسی حادثه تنها مقصر آن را طرف اسرائیلی معرفی کرده اند و هیچ ادعایی غیر از این قابل پذیرش نیست.

تحلیلگر مسائل نظامی اسرائیل در ادامه تاکید کرد: پیامی که از طریق ژنرال نورکین از مسکو به تل آویو رسید واضح و روشن است و هیچ گونه تفسیری درباره آن نمی شود ارائه داد؛  این پیام این است که «روسیه از این پس خواهان ادامه نیروی هوایی ارتش اسرائیل بر فراز سوریه و علیه اهدافی که ادعا می کنند نظامی هستند، نیست. بر این اساس مسکو با ادامه روند عملیات‌های هوایی اسرائیل در سوریه مخالف است و ادامه این روند را غیر قابل پذیرش می داند.
 

منابع عبری از افزایش تنش در روابط تل آویو - مسکو گزارش می‌دهند؛

سفر بی نتیجه فرمانده نیروی هوایی ارتش اسرائیل به مسکو  فضای سرد، پرتنش و مملو از بی اعتمادی در روابط دوجانبه مخالفت جدی روسیه با ادامه عملیا‎ت‎ نیروی هوایی اسرائیل بر فراز سوریه 2

 

تحلیلگر اسرائیلی در ادامه نوشت: «مقامات روسیه به طرف اسرائیلی گفته اند که حادثه سرنگونی هواپیمای روس قابل بازگشت نیست و باعث می شود که توافقات گذشته اسرائیل و روسیه که در تحولات سوریه وجود داشت از بین برود. بر این اساس، به اعتقاد منابع بلندپایه در تل آویو موضع جدید روسیه اسرائیل را در برابر یک وضعیت دراماتیک و خطرناک قرار می دهد و باعث بحرانی تر شدن روابط دوجانبه خواهد شد، به ویژه اینکه در شرایط کنونی هیچ راه حلی در افق برای برطرف کردن بحران دیده نمی شود».
 

وی در ادامه تاکید کرد: «در هر صورت در این وضعی که روسیه، اسرائیل را مسئول سرنگونی هواپیمای روس می داند، تل آویو در مواجهه با شرایطی جدیدی قرار گرفته که در گذشته وجود نداشت؛ در این شرایط در حالی که اسرائیل خواهان ادامه عملیات های هوایی خود برای منع ایران از رساندن موشک های پیشرفته، دقیق و نقطه زن به حزب الله است، اما در عین حال از احتمال واکنش سیستم دفاع موشکی قوی روسیه نیز در هراس است. در این وضعیت پیچیده اسرائیل تنها به عامل زمان برای حل بحران عمیق ایجاد شده در روابط با روسیه امید بسته است.

 

از سوی دیگر، پایگاه خبری رای الیوم در گزارشی به نقل از منابع روس از درگیری لفظی میان فرمانده نیروی هوایی اسرائیل و فرمانده نیروی هوایی روسیه خبر داد و نوشت: در این دیدار میان دو طرف تنش های شدیدی پیش آمد تا جایی که به تهدید مستقیم نیز رسید.
 

مقامات روس در همین راستا تهدید کرده که پاسخ کشته شدن 15 نطامی خود را در صورت عدم مجازات آنها خواهند داد. آنها به طور دقیق تاکید کرده اند که باید فرمانده یگان عملیاتی که هواپیمای روس را هدف قرار داده از سوی نیروی هوایی اسرائیل مجازات شود، این درخواست با پاسخ منفی طرف اسرائیلی مواجه شد. در نتیجه مقامات روس از اعزام  12  فروند جنگنده سوخوی S35 به سوریه جهت هدف قرار دادن مهاجمان خبر دادند. این جنگنده از فاصله 200 کیلومتری توان هدف قرار دادن جنگنده های متخاصم را دارد.
 

برخی منابع نیز از استقرار سیستم دفاع موشکی S600   روسیه در سوریه در پی این عملیات خبر داده اند. سیستمی که برد موشک های آن به 600 کیلومتری می رسد.
 

منابع روس همچنین تاکید کرده اند که پوتین در گفتگوی تلفنی با نتانیاهو به وی تاکید کرده که باید یگان عملیاتی اسرائیل در این حمله مجازات شود، وی همچنین بر لزوم تشکیل کمیته تحقیق مشترکی برای بررسی این حادثه تاکید ورزیده، مساله ای که هنوز پاسخی از سوی طرف اسرائیلی نداشته است.
 

انتهای پیام/م.ت/22

نظر شما