شناسهٔ خبر: 28290792 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی ایران | لینک خبر

آمار تازه از بازار هدست‌های واقعیت مجازی

‌ دنیای اقتصاد

صاحب‌خبر -

 هدست‌های واقعیت افزوده و مجازی پدیده‌های محبوب سال‌های اخیر صنعت تکنولوژی بوده‌اند و به خوبی توانسته‌اند جای خود را در بخش‌های مختلف تجاری و البته مصرفی پیدا کنند. با این اوصاف انتظار می‌رود در سال‌های آینده بازار این هدست‌ها رشد و رونق خوبی را تجربه کند. جدیدترین بررسی‌های انجام شده ازسوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که صادرات جهانی انواع هدست‌های واقعیت افزوده و مجازی مستقل و وابسته –به دستگاه‌های دیگر برای کار- با رشد سالانه ۳۱ درصدی نسبت به سال گذشته میلادی به ۲/ ۴ میلیون دستگاه تا پایان سال ۲۰۱۸ خواهد رسید. از طرفی کارشناسان این موسسه با نگاهی به آینده بازار این محصولات، روند رشد این بازار را تا ۵ سال آینده و تا سال ۲۰۲۲ هم مورد تحقیق و بررسی قرار داده‌اند. به این ترتیب آنها انتظار دارند که صادرات این هدست‌ها تا ۵ سال آینده با متوسط نرخ رشد سالانه ۸۸ درصدی به ۱/ ۵۳ میلیون دستگاه برسد. هر چند نمایشگرهای بدون صفحه‌نمایش تا آن زمان سهم قابل‌توجهی از بازار این هدست‌ها را به خودشان اختصاص خواهند داد. با این اوصاف هدست‌های واقعیت افزوده و مجازی همچنان به کاهش سهم خود از بازار ادامه داده و در نهایت پیش‌بینی می‌شود در دوره ۵ سال پیش‌رو، حجم صادرات و رشد آنها کاهش نسبی را تجربه کند.
تداوم رشد هدست‌­های واقعیت مجازی و افزوده
«جیتش عبرانی» یکی از کارشناسان موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «ما گزارش پیش‌بینی بازار هدست‌های واقعیت افزوده و مجازی خودمان را به‌روز کرده‌ایم و انتظار داریم هدست‌های واقعیت افزوده با رشد بیشتری نسبت به هدست‌های واقعیت مجازی جلو بروند، چون فرآیند استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده در موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها با سرعت بسیار بیشتری رشد و توسعه پیدا می‌کند. از طرفی ARKit شرکت اپل هم به جریان بهبود عملکردش در دستگاه‌های مبتنی بر iOS ادامه خواهد داد و ARCore شرکت گوگل هم در دستگاه‌های اندرویدی بیشتری در دسترس خواهد بود. این در حالی است که تولیدکنندگان متفرقه این محصولات مانند ۸th Wall و PTC هم با به‌کارگیری نوآوری‌های بیشتر به افزایش سهم خود از این بازار ادامه می‌دهند.»

در حالی که اغلب اپلیکیشن‌های واقعیت افزوده ویژه مصرف‌کنندگان روی موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها متمرکز هستند، بخش تجاری اما صادرات هدست‌های واقعیت افزوده مستقل و وابسته را افزایش می‌دهد. کارشناسان IDC انتظار دارند که هدست‌های واقعیت افزوده مستقل و وابسته در بخش تجاری با سرعت چشمگیری تا سال ۲۰۲۰ رشد کنند. همان‌طور که تولیدکنندگان بیشتری وارد این بازار می‌شوند، موارد کاربرد و استفاده برای این محصولات پیدا می‌شود و قیمت آنها کاهش پیدا می‌کند. با این اوصاف پیش‌بینی می‌شود مجموع صادرات انواع هدست‌های واقعیت افزوده تا پایان سال ۲۰۲۲ به حدود ۶/ ۲۱ میلیون دستگاه برسد.

«تام مینی‌یلی» یکی از کارشناسان بخش دستگاه‌های واقعیت افزوده و مجازی در موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «ممکن است رشد هدست‌های واقعیت مجازی کاهش یابد؛ اما بازار این محصولات هنوز در روزهای ابتدایی خودش است. در حال حاضر تولیدکنندگانی را می‌بینیم که برای دستگاه‌هایی که این روزها در دسترس هستند، نرم‌افزار متمرکز تجاری تولید می‌کنند و به دنبال قابلیت‌های تازه‌ای هستند که در آینده با عرضه سخت‌افزارهای جدید قابل ارائه باشند. اینها در نهایت باعث افزایش صادرات و رشد بازار این محصولات خواهد شد.» صرفنظر از رکود اخیر در بازار هدست‌های واقعیت مجازی، این بازار در سال ۲۰۱۹ یک بار دیگر روند رشدش را از سر خواهد گرفت و به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود صادرات جهانی این هدست‌ها تا پایان سال میلادی آینده به ۶/ ۸ میلیون دستگاه برسد. بیشتر این رشد به دنبال افزایش خرید و استفاده از دستگاه‌های مستقل و وابسته به خصوص در بخش تجاری، رخ خواهد داد.

نظر شما