شناسهٔ خبر: 28290508 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اردوغان: امکان بازگشت بیش از 260 هزار سوری را به کشورشان فراهم کردیم

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از پایگاه اینترنتی تلویزیون تی آر تی، ترکیه امکان بازگشت بیش از 260 هزار تن از شهروندان سوریه را به کشورشان فراهم کرد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در سخنانی در همایشی که با حضور سازمان های مدنی مسلمانان آمریکا و شهروندان ترکیه در نیویورک برگزار شد، گفت: انشاء الله به ایجاد مناطق امن در سوریه ادامه خواهیم داد.
وی گفت: این مناطق در شرق فرات نیز ایجاد خواهد شد.
رئیس جمهور ترکیه گفت: در منطقه ای به وسعت 4 هزار کیلومتر مربع در جوار مرزهای ترکیه در سوریه که مدت ها تحت اشغال (‌گروه وهابی صهیونیستی) داعش بود آرامش برقرار شده است.
رئیس جمهور ترکیه با اشاره به عملیات نظامی کشورش در سوریه گفت: در برخی مناطق سوریه مانند عفرین، الباب و جرابلس که زمانی تحت سلطه تروریست ها بود، اکنون کودکان بدون هیچگونه نگرانی به مدرسه می روند.
وی گفت:‌ تا زمانی که تهدیدهای موجود علیه ترکیه را از میان برداریم و شبکه هایی را که نیات سوء علیه آینده سوریه دارند، ریشه کن کنیم،‌ به مبارزه ادامه خواهیم داد.
اردوغان گفت: قدس قبله نخست مسلمانان را در مقابل حرص و طمع اشغالگران و کسانی که فلسطینی ها را هدف تروریسم دولتی قرار داده اند،‌ تنها رها نخواهیم کرد.
رئیس جمهور ترکیه افزود: در عرصه دیپلماسی در عالی ترین سطح با آمریکا و اسرائیل که عزت و کرامت قدس را پایمال می کنند،‌ مبارزه خواهیم کرد.
اردوغان تاکید کرد، از هیچ تلاشی برای اجرای تصمیماتی که در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول گرفته شد، فروگذار نمی کنیم.
رئیس جمهور ترکیه در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت:‌ علت اینکه مسئله فلسطین از ده ها سال پیش تاکنون حل نشده است، بیش از آنکه بی توجهی اسرائیل به موازین حقوقی باشد، کاستی های موجود در زمینه وحدت مسلمانان است.
اردوغان گفت: منشاء گستاخی شماری از جانیان بودایی که در مقابل دوربین های تلویزیونی برادران مسلمان ما را در راخین وحشیانه به قتل می رسانند،‌ چند دستگی میان مسلمانان است.
رئیس جمهور ترکیه گفت: علت پایان نیافتن ظلمی که از 7 سال پیش در سوریه ادامه دارد، بی بصیرتی دولت هایی است که باید پیشگام جهان اسلام باشند.
وی گفت:‌ درماندگی سازمان هایی مانند شورای امنیت سازمان ملل را که باید ضامن صلح و ثبات جهانی باشند،‌ انکار نمی کنیم.
اردوغان گفت:‌ این قبیل سازمان ها با توجه به ساختارشان بسیاری از مواقع بیش از آنکه در خدمت صلح جهانی باشند از منافع برخی قدرت ها محافظت می کنند اما این را نیز باید بپذیریم که با واگذار کردن حل مسائل خود به دیگران در واقع ما مرتکب اشتباه می شویم.
رئیس جمهور ترکیه گفت: باید بجای آنکه درمان دردهایمان را در جای دیگری جستجو کنیم در داخل در جستجوی آن باشیم.
وی گفت:‌ بجای متهم کردن دیگران باید ابتدا شجاعت پذیرش اشتباهاتمان را داشته باشیم.
اردوغان گفت:‌ تنها از این راه است که می توانیم از اشتباهاتمان درس عبرت بیاموزیم و مانع تکرار تاریخ شویم.

نظر شما