شناسهٔ خبر: 28289061 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

گزیده اخبار ایران و جهان/اخبار فرهنگی

خانواده فرهنگ و هنر سوگوار فرزندان میهن شد/ رسوایی دونالد با «افشای کامل» تمام شد/ کاغذ به بحران برگشت

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

خانواده فرهنگ و هنر سوگوار فرزندان میهن شد

نهادها و گروه های فرهنگی و هنری ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی اهواز، همراه با مردمان ایران سوگوار جانباختگان است. خانه سینما در بیانیه ای اعلام کرد: ملت ایران «هم نفس» پهلوانان خود نفس کشیده است. انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در بیانیه خود ذکر کرده است: «بار دیگر حادثه ای شوم و دهشتناک خاک گلکون کفنان خطه دلیران و مجاهدان ایران زمین، خوزستان قهرمان را رنگین کرد. حمله تروریستی به مراسم رژه نیروهای مسلح در اهواز 25 شهید و 60 زخمی به جا گذاشته است.در میان شهدای حمله تروریستی اهواز تعدادی افراد غیرنظامی از جمله زن و کودک نیز وجود دارند که برای دیدن رژه نیروهای مسلح به محل آمده بودند.

 

رسوایی دونالد با «افشای کامل» تمام شد

بازیگر پورن جزئیات کامل روابط غیراخلاقی اش با ترامپ را منتشر کرد. استفانی کیلفورد، معروف به استورمی دنیلز اعلام کرد که کتاب خود را با نام «افشای کامل» رونمایی می‌کند. این کتاب قرار است از دوم اکتبر (یک ماه پیش از انتخابات میان دوره ای) توسط انتشارات سینت مارتین وارد بازار شود. دنیلز در این کتاب به جزئیات کامل و زننده‌ای از روابط غیراخلاقی خود با ترامپ پرداخته است. در این کتاب، او ابتدا به روایت دوران سخت کودکی اش و این که چگونه در ۹ سالگی هدف تجاوز جنسی یک مرد میان سال قرار گرفت، پرداخته است. در بخش دیگری از این کتاب او نحوه ورود به عرصه بازی در فیلم‌های پورن و آشنایی با ترامپ در سال ۲۰۰۶ را توضیح داده است. او پیشتر گفته بود که اولین بار در سال ۲۰۰۶ میلادی در جریان یک مسابقه گلف افراد مشهور در لیک تاهوی ایالت نوادا، با دونالد ترامپ رابطه جنسی برقرار کرده است. او در این کتاب علت ادامه روابط اش با ترامپ را تلاش برای حضور در برنامه تلویزیونی معروف «کار آموز» بیان کرده و این که ترامپ هرگز او را به برنامه اش دعوت نکرد. استورمی در بخشی از این کتاب به تهدید مردی قوی هیکل در آستانه انتخابات اشاره کرده است که هشدار داد روابط غیراخلاقی اش با ترامپ را برملا نکند. این کتاب در حالی منتشر می‌شود که مایکل کوهن، وکیل و کارچاق کن سابق ترامپ ماه گذشته میلادی داوطلبانه اتهامات وارد شده از جمله تلاش برای تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات سال ۲۰۱۶ و اتهام تخلف مالی در جریان کارزار انتخاباتی را پذیرفت تا با مجازات کمتری مواجه شود. مایکل کوهن، وکیل شخصی سابق رئیس جمهورآمریکا، اعتراف کرده بود که ترامپ از وی خواسته با دیوید پکر، رئیس و مدیر اجرایی موسسه امریکن مدیا، برای ترتیب دادن پرداخت پول به «کارن مک دوگال»، مدل سابق مجله پلی بوی گفت: وگو کند. او همچنین پرداخت ۱۳۰ هزار دلار به استورمی دانیلز را نیز پذیرفته بود که هر دو پرداخت به منزله نقض مجرمانه قانون مالی کارزار‌های انتخاباتی است.

 

کاغذ به بحران برگشت

بابک عابدینی رئیس اتحادیه صادرات صنعت چاپ با اشاره به وضعیت فعلی بازار کاغذ اظهار کرد:اگرچه وزیر ارشاد اعلام کرده است که مقداری کاغذ وارد بازار شده و این امر بازار کاغذ را از بحران خارج کرده است، اما ما هنوز نتیجه این کار را ندیده ایم و قیمت کاغذ همچنان بالا است.وی افزود:امروزه قیمت کاغذ همچون طلا و سکه به قیمت روز محاسبه می‌شود که  جای تعجب ندارد، زیرا کاغذ با دلار و یورو خریداری می‌شود و همه نمی‌توانند برای وارد کردن کاغذ ارز مبادله‌ای بگیرند.عابدینی ادامه داد:هم‌اکنون مشکل بزرگ ما مقوا است و تا چند وقت دیگر نمی‌توانیم کالا‌ها را بسته‌بندی کنیم چرا که مقوایی برای محصولات غذایی، دارویی و بهداشتی نداریم. امروزه یک کیلو مقوای FBB معروف به ایندربورد (مقوای پشت سفید)حدود ۱۶ هزار تومان است و آن هم در بازار موجود نیست. به همین علت کارخانجات چاپ و بسته بندی امکان تولید و تحویل به موقع سفارشات را ندارند.

 

کتابِ کتاب رهبری، بی سابقه شد

مولف در این کتاب سعی داشته همه بیانات مشهور آیت الله العظمی خامنه‌ای در موضوعات مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی را گردآوری کند که با نگاهی به کتب منتشرشده در این حوزه، این اثر کتابی بی‌سابقه به شمار می‌رود.انتشارات «کتاب فردا» در نمایشگاه کتاب سال جاری (۹۷) اثری با عنوان «کتابِ کتاب» رهیافتی به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب دربارۀ کتاب، منتشر کرد که قرار بود همین کارکرد را داشته باشد. یعنی علاوه بر اینکه نظرات رهبر انقلاب در حوزۀ کتاب را مرور کرده باشد، برای کسانی که می‌خواهند در عمق حرکت کنند و نیاز به دست‌نامه‌ای برای فعالیت دقیق در حوزۀ کتاب دارند نیز مفید باشد.خواننده در پایان این کتاب، این سؤال برایش ایجاد خواهد شد که چطور ممکن است شخصیتی مانند رهبر انقلاب با تمام مشغله‌هایی که می‌توان برای ایشان متصور بود، توانسته تا این حد در جزئیات و ریز امور مرتبط با کتاب وارد شود. این نشان می‌دهد که اهتمام‌داشتن به یک موضوع می‌تواند در هر شرایطی راه را برای طالب یک امر باز کند و در این کتاب هم دیدیم که رهبری انقلاب در مواجه‌شدن با متون بزرگ ادبیات کلاسیک جهان تا متون مشهور مرتبط با امور دینی، پیگیر و جدی ظاهر شده‌اند تا جایی که نظر ایشان را در بسیاری از موضوعات می‌توان صاحب نفوذ دانست.

 

ایازی از فضای یاس به مسئولین هشدار داد

محمدعلی ایازی، قرآن‌پژوه در سخنانی در شهرستان اراک، با عنوان ضلالت و حیرت در عاشورا، ضمن تحلیل نحوه همراه شدن بخشی از مردم کوفه با امویان، فضای یأس در شرایط امروز کشور، در میان مردم و جوانان را بستری مهیا برای هرگونه فاجعه‌ای برشمرد. ایازی در پایان، از همه‌گیر شدن فضای یأس در شرایط امروز کشور، در میان مردم و خصوصاً جوانان، انتقاد کرده و این سم مهلک را بستری مهیا برای هرگونه فاجعه‌ای برشمرد و ا فزود: روحیه یأس‌آلود، دست‌کم فراهم‌کننده‌ چهار پیامد نامطلوب است. اول: یأس، قدرت تصمیم‌گیری و تحلیل را می‌ستاند. دوم: قدرت و تمایل به آینده‌اندیشی و آینده‌گرایی را نیز زایل می‌کند. سوم: در شرایط یأس ملی، مردم آن کشور تسلیم دشمن می‌شوند. در حالی که در بدترین شرایط نیز، خیری در تسلیم به دشمن شدن متصور نیست. چهارم نیز، یک شخص یا یک ملت مأیوس، در جبران اشتباهات گذشته خود ناتوان و بی‌میل است. از همین‌رو، با توجه به شرایط فعلی سخت و مبهم کشور، حفظ امید و تثبیت روحیه و توان جمعی از مهم‌ترین وظایف مردم، خصوصاً قشر نخبه جامعه است.

 

تهران درب متخلفین گردشگری را بست

تهران- ایرنا- معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران از لغو مجوز فعالیت 26 دفتر گردشگری پایتخت در شش ماه نخست امسال خبر داد.وی با بیان اینکه در شهریور ماه نیز 145 بازدید نظارتی از دفاتر گردشگری استان تهران صورت گرفته است گفت: در این ماه 2 مورد لغو مجوز، 18 مورد تعلیق، 6 مورد درخواست موقت تعطیلی دفتر و صدور 21 دفتر جدید صادر شد.به گفته وی در حال حاضر 2هزار و 65 دفتر گردشگری و مسافرتی در سطح استان تهران فعال هستند.علیمحمدی خاطر نشان کرد: همچنین پرونده 290 موسسه راهنمای گردشگری نیز صادر شده است.وی افزود: در حال حاضر 110 هتل با ظرفیت 15هزار و 302 تخت، 114 مهمانپذیر با 6هزار و 667 تخت، 25 هتل آپارتمان با 1395تخت، 123اقامتگاه خوابگاهی با ظرفیت هشت هزار و 550 نفر و 114 مهمانپذیر در سطح استان فعالیت دارند.

 

مریوان جایزه بزرگ هنرمند آسیا و اقیانوسیه را برد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مریوان گفت: آروین خسپی از طرف شورای جهانی صنایع دستی به عنوان جوانترین هنرمند حوزه صنایع دستی منطقه آسیا و اقیانوسیه انتخاب شده است. وی اضافه کرد: این کودک مریوانی از پنج سالگی مشغول ساخت پا افزار کُردی است و اکنون با وجود داشتن 9 سال یکی از هنرمندان خوب این حرفه بشمار می رود.رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مریوان افزود: سه نسل از این خانواده در مریوان کارگاهی مخصوص کلاش بافی دارند و در کنار بیش از چهار هزار و 500 هنرمند کلاش باف دیگر مشغول بکار هستند. کلاش پا افزاری با قدمت 2 هزار سال، تهیه شده از مواد طبیعی موجود در محیط مانند نخ و چرم است که با توجه به خنکی و سبکی آن مورد توجه است و در فصول گرم سال بیشتر استفاده می شود. هم اکنون هنرمندان استان کردستان در نزدیک به 50 رشته صنایع دستی فعالیت دارند که 21 مورد از این رشته ها بومی این استان است. استان کردستان دارای یک هزار و 520 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است، 872 اثر از این تعداد شامل 773 اثر غیر منقول شامل (آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 20 مورد میراث طبیعی، 56 مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول در فهرست آثار باستانی کشور به ثبت رسیده است.

 

«درساژ» به پیونگ یانگ رفت

‌‎فیلم سینمایی «درساژ» نخستین ساخته پویا بادکوبه در جشنواره پیونگ یانگ کره شمالی به نمایش در می‌آید. این فستیوال که بزرگترین جشنواره فیلم در کره شمالی است، از 19 تا 28 سپتامبر (28 شهریور تا 6 مهر) برگزار می‌شود.‌‎تهیه کنندگان «درساژ»، روح الله برادری و سمیرا برادری هستند. این فیلم پیش از این در جشنواره جهانی فجر، برلین 2018 ،گرانادا ،سیدنی استرالیا ،شانگهای، ملبورن، افق های نو لهستان، ساخالین و کپنهاگ به نمایش درآمده و تاکنون نامزد جایزه ویژه هیات داوران برلین شده است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: گلسا دختری 16 ساله است که به همراه خانواده‌اش در شهری کوچک در اطراف تهران زندگی می‌کند. او بیشتر اوقات خود را با گروهی از دوستانش می‌گذراند. یک روز آنها تصمیم می‌گیرند تا دست به اقدامی هیجان‌انگیز بزنند؛ اقدامی که پیامدهای غیرمنتظره‌ای در پی خواهد داشت و از کاری صرفاً سرگرم‌کننده و هیجان‌انگیز، به دردسری پیچیده تبدیل می‌شود. اتفاقاتی که رخ می‌دهد، از اساس دیدگاه گلسا نسبت به زندگی را تغییر می‌دهد. ‌مستند «رویاهای دم صبح» به کارگردانی مهرداد اسکویی نیز دیگر فیلم ایرانی حاضر در شانزدهمین جشنواره فیلم پیونگ یانگ است که همراه با فیلم «درساژ» در بخش "Informative Screenings" جشنواره به روی پرده می‌روند.کسب جایزه عفو بین‌المللی از جشنواره بین‌المللی فیلم برلین،‌ اعطای جایزه بزرگ جشنواره «ترو فالس» آمریکا به‌ مهرداد اسکویی به عنوان بهترین مستندساز سال ٢٠١٦، دریافت جایزه‌ بزرگ و نیز جایزه بهترین فیلم «الهام‌بخش» از جشنواره «فول فریم» آمریکا از جمله جوایز بین‌المللی مستند «رویاهای دم صبح» است.

 

ژاپن به تحریم های ایران "نه"گفت

نماینده اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در ژاپن، از حمایت برخی مسؤولان گردشگری این کشور برای تداوم فعالیت‌های دوجانبه گردشگری ایران و ژاپن بدون در نظر گرفتن تحریم‌های آمریکا اطلاع داد.طبق آخرین آمارها، ژاپنی‌ها در بخش تورهای ورودی از برنامه پیش‌بینی شدشان بسیار جلو هستند. قرار بود تا سال٢٠٢٠ میلادی آمار گردشگران ورودی این کشور به ۲۰ میلیون نفر برسد که امسال این آمار به ٢٨ میلیون رسیده است. آن‌ها برای این‌که از اثرات مخرب افزایش گرشگر در امان بمانند، می‌خواهند تعداد گردشگر ورودی را تا سقف ٤٠ میلیون افزایش دهند و سپس حدود آن را ثابت نگه دارند.اکسپو یا نمایشگاه گردشگری ژاپن که به صورت مخفف جاتا گفته می‌شود هر سال از روز ۲۰ تا ۲۳ سپتامبر (۲۹ شهریور تا اول مهرماه) همزمان با پایان تابستان در شهر توکیو برگزار می‌شود و یکی از مهم‌ترین رویدادهای گردشگری این کشور است که امسال نیز همانند دوره‌های پیشین نمایندگانی از ایران با هدف معرفی جذابیت‌های تاریخی و فرهنگی کشورمان در آن حضور داشتند.

 

پای میراث فرهنگی به این زادگاه کمال‌الملک رسید

یک بار قدیمی‌ترین سنگ قبر زادگاه کمال‌الملک را دزدیده‌اند و بار دیگرسراغ درِ ۲۰۰ ساله‌ی روستا رفته‌اند، اما انگار پای میراث فرهنگی هنوز آن‌طور که باید به روستای «کلّه» باز نشده تا شاید فکری برای تبدیل این روستای ارزشمند به یک منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری کند. مجید حیدری، بومی روستا و عضو شورای شهر روستا این منطقه نیز در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به موقعیت منطقه‌ای و حضور خاندان غفاری از قرن هفتم و هشتم در کاشان و وجه تسمیه نام این روستا می‌گوید: نسل ابوذر غفاری صحابه پیامبر با ۴۰ پشت به محمد غفاری (کمال‌الملک) می‌رسد، خانه‌ی وی در روستا "کلّه" این روستا بعد از تالار و آبشار نیاسر مهمترین اثر ثبت ملی شده در منطقه نیاسر کاشان است که خوشبختانه در سال  ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.رییس موزه کمال‌الملک همچنین با اشاره به اقداماتی که در طول سال‌های گذشته برای جمع‌اوری آثار مربوط به کمال‌الملک و ایجاد موزه‌ی وی در این روستا داشته بیان می‌کند: در پنج کیلومتری روستای  «کلّه» روستای «چنار» قرار دارد که سهراب سپهری بخشی از عمر خود را برای نقاشی و سرودن شعر در آن گذراند، با تعریف یک مسیر مناسب می‌توان این منطقه در نیاسر کاشان را به یکی از مهمترین مناطق گردشگری کاشان تبدیل کرد.

 

«بمب ساعتی» ثبت شد

«بمب ساعتی» عنوان آخرین اثر مستند «کمیل سوهانی» است که با کارگردانی مشترک حسین خداپرست، در دبیرخانه دوازدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» ثبت شده است.مستند «بمب ساعتی» روایتی از تاریخچه‌ی بوجود آمدن صندوق‌های بازنشستگی در ایران و مسائل و مشکلات گذشته و امروز این صندوق‌ها است.کمیل سوهانی در سال ۱۳۹۴ با ساخت مستند «مادرکشی» موفق به دریافت تندیس بهترین پژوهش از نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شده بود. در کارنامه فیلمسازی او، ساخت آثاری چون «جای خالی»، «ایران تشنه آب» و «داروگ» نیز به چشم می‌خورد.

 

«یادت باشد» 35 هزارتایی شد

کتاب «یادت باشد»، داستان زندگی شهید حمید سیاهکالی‌مرادی، اولین شهید مدافع حرم، در کمتر از شش ماه به چاپ نوزدهم رسید. رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای مجلس خبرگان روایتی از یک کتاب را مطرح کردند که در آن به عروسی دو جوان دهه هفتادی اشاره داشت.کتاب «یادت باشد»، داستان زندگی شهید حمید سیاهکالی‌مرادی، اولین شهید مدافع حرم، در کمتر از شش ماه به چاپ نوزدهم رسید. به‌گفته نویسنده این اثر، تاکنون 35هزار نفر مخاطب این کتاب بوده‌اند.

 

آمار تیراژ روزنامه‌ها به روایت دکه‌داران منتشر شد

تیراژ مطبوعات کشورمان در مقایسه با جمعیت باسواد کشور و در مقایسه با تیراژ روزنامه‌های جهانی بسیار قابل تامل است؛ تصور کنید که مجموع تیراژ کل روزنامه‌های کشور رقمی زیر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نسخه است. مجموعه تیراژ ۲۰ روزنامه مهم، ۵۰۸ هزار و ۶۷۶ نسخه می‌شود. در واقع مجموعه روزنامه‌های صاحب‌نام در حوزه‌های مختلف سیاسی، عمومی، ورزشی و سینمایی نزدیک به ۶۰۰ هزار نسخه در روز است. این آمار از جهات بسیاری می‌تواند نگران‌کننده باشد. فاصله زیاد میان مردم و رسانه‌ها و بی‌اعتمادی عمومی به رسانه‌های رسمی از جمله مواردی است که از این آمار به ذهن متبادر می‌شود. از طرفی، اینکه برخی از روزنامه‌ها، بویژه روزنامه‌های وابسته به نهادها و ارگانی بخصوص، با ترفندهایی آمار برگشتی را دچار تغییر می‌کنند تا از یارانه‌شان کاسته نشود، می‌تواند عامل‌های مهمی برای نگرانی و مهمتر از همه ارائه راهکارهای درست باشد.در نهایت به نظر می‌رسد آزادی بیان مطبوعات برای انعکاس دغدغه‌های مردمی، از سوی دیگر حمایت از رسانه‌های خصوصی، آموزش روزنامه‌نگاری حرفه‌ای، کاهش حضور مسوولان در روزنامه‌ها و مردمی‌تر بودن می‌تواند از مهمترین، بدیهی‌ترین و ساده‌ترین راهکارهای حل مشکل تیراژ روزنامه‌ها باشد.

 

همه پسران من به دیوار چهارم رسید

نمایش «همه پسران من» نوشته آرتور میلر به کارگردانی مهیار اسلامی و آرمین مهدیلو ۱ مهر ماه ساعت ۲۱ در مجموعه نمایشی دیوار چهارم به روی صحنه خواهد رفت. این اثر که بر اساس نمایشنامه «همه پسران من» یکی از متون نمایشی مشهور دنیا است که توسط آرتور میلر به رشته تحریر در آمده است، به‌صورت کارگردانی گروهی توسط مهیار اسلامی و آرمین مهدیلو آماده نمایش شده است. در خلاصه داستان این اثر آمده  نمایش بر پایه یک اتفاق واقعی بناشده است که در آن 21 خلبان در جنگ جهانی دوم به دلیل نقص فنی کشته می‌شوند. جو کلر رئیس کارخانه‌ای است که در آن قطعات این هواپیماها ساخته می‌شدند. او و چند نفر از کارمندان این کارخانه راهی دادگاه می‌شوند. دراین‌بین پسر جو کلر در جنگ مفقودالاثر می‌شود. نمایش سه سال بعد از این اتفاقات را نشان می‌دهد. گروه تئاتر ریما پیش از این، نمایش «گلن گری گلی رأس» را سال گذشته در این مجموعه نمایشی به روی صحنه برده بوده است.

 

تحریم «مغز‌های کوچک زنگ زده» دورغ از آب درآمد

یزدان عشیری روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، درباره منتشر شدن اخباری مبنی بر تحریم «مغز‌های کوچک زنگ زده» توسط حوزه هنری گفت: این اخبار و گمانه زنی‌ها صحت ندارد و تکذیب می‌شود. فیلم سینمایی «مغز‌های کوچک زنگ زده» در برنامه اکران حوزه هنری قرار دارد و ساز و کار اکران آن توسط موسسه بهمن سبز برنامه ریزی و انجام می‌شود.گفتنی است؛ فیلم سینمایی «مغز‌های کوچک زنگ زده» به کارگردانی هومن سیدی و تهیه کنندگی سعید سعدی است که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و از چهارم مهر در سینما‌ها اکران می‌شود.

 

«هزارپا» و «دم‌سرخ‌ها» در اکران هم تخلف کردند

با وجود اینکه فیلم‌های کمدی «هزارپا» و «دم‌سرخ‌ها» از روز چهارشنبه ۴ مهرماه اجازه دارند اکران خود را از سر بگیرند؛ اما برخی سینماداران اکران این فیلم‌ها را از امروز آغاز کرده‌اند.طبق اعلام سخنگوی شورای صنفی نمایش فیلم‌های کمدی سینمای ایران پس از هفتم سیدالشهدا (ع) و از روز چهارشنبه ۴ مهرماه می‌توانند اکران خود را مجدداً آغاز کنند و نمایش این فیلم‌ها قبل از تاریخ اعلام شده، تخلف محسوب می‌شود.اما سینما‌هایی همچون مگامال تهران، ماندانا تهران، عصر جدید اراک، فرهنگ کرمانشاه، پیروزی مشهد، قدس مشهد، شهر فیروزه نیشابور و ساویز کرج، از جمله سینما‌هایی هستند که سانس‌های اکران خود را برای نمایش فیلم‌های کمدی «هزارپا» و «دم‌سرخ‌ها» باز کرده‌اند و برای امشب بلیت فروشی کرده‌اند.تخلفات برخی از سینماداران تا جایی پیش رفته است که بسیار از تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان سینمایی مدت‌هاست که با این سینماداران، اختلاف دارند. یکی از دلایل عمده این موضوع، پرداخت نشدن به موقع سهم فیلمسازان از اکران‌های سینمایی توسط سینماداران است.

 

«نبض بازار» مجرم شناخته شد

اعضای هیئت منصفه دادگاه مطبوعات در جلسه امروز این دادگاه به بررسی سه پرونده پرداختند و با اکثریت آراء مدیر مسئول هفته‌نامه «نبض بازار» را مجرم و مستحق تخفیف دانستند. سخنگوی هیئت منصفه مطبوعات با بیان اینکه در این جلسه بانک مرکزی از شکایت خود علیه «روزنامه وطن امروز» صرف نظر کرد، درباره رسیدگی به دو پرونده دیگر گفت: مدیرمسئول نشریه «ایران ورزشی» با اتهام «نشر اکاذیب» مواجه بود که هیئت منصفه دادگاه مطبوعات وی را مجرم ندانست.وی افزود: پرونده سوم بررسی شده در این دادگاه نیز درباره شکایت از مدیرمسئول هفته‌نامه «نبض بازار» به اتهام «نشر مطالب خلاف واقع» بود که هیئت منصفه دادگاه مطبوعات با اکثریت آراء، وی را مجرم دانستند همچنین هیئت منصفه دادگاه مطبوعات به اتفاق آراء، وی را مستحق تخفیف دانست.

 

سازمان اوج سراغ «بیست و سه نفر» رفت

فیلم سینمایی «بیست و سه نفر» تازه‌ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج به کارگردانی مهدی جعفری ساخته می‌شود.فیلم سینمایی «بیست و سه نفر» به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه کنندگی مجتبی فرآورده به مرحله تولید می‌رسد.محصول جدید مرکز فیلم و سریال سازمان هنری رسانه‌ای اوج، مرحله پیش تولید خود را گذرانده و فیلمبرداری آن طی روز‌های آتی در شهرک چهاردانگه تهران کلید می‌خورد.«بیست و سه نفر» به تهیه کنندگی مجتبی فرآورده، روایت گروهی از رزمندگان نوجوان ایرانی است که در جریان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۱ به اسارت نیرو‌های عراقی درآمدند.مهدی جعفری پیش از این مستند «۲۳ نفر و آن یک نفر» را تولید کرده بود.

 

وحشت آمارهای کتاب آمریکا را تکان داد

«وحشت» همه آمارهای فروش کتاب آمریکا را تغییر داد و در آستانه چاپ یک میلیون نسخه قرار دارد. تقریباً هر هفته یک کتاب درباره ترامپ منتشر می‌شود، اما بسیاری بر این باورند که کتاب باب وودوارد، روزنامه‌نگار کارکشته آمریکایی، در نوع خود بی‌نظیر است. مؤسسه بارنز اند نوبل اعلام کرده است که سرعت فروش این کتاب در روزهای نخست، بیشترین سرعت را در میان همه کتاب‌ها با این موضوع داشته است. به گفته این مرکز، سرعت فروش «وحشت» پس از کتاب «برو و دیده‌بانی بگمار»، اثر  هارپر لی، بیشترین سرعت فروش را از سال 2015 تاکنون در آمریکا داشته است.بنا بر آمار منتشر شده، تنها در یک روز تعداد 750 هزار نسخه از این اثر در قالب‌های نسخه مکتوب و الکترونیک به فروش رفته است. میزان علاقه به این کتاب، بیانگر اوج نگرانی‌ها از وضعیت کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری ترامپ است. انتشار «وحشت» همانند «آتش و خشم»، رییس جمهور آمریکا را نگران کرده است. تاکنون کتاب مایکل وولف، «آتش و خشم»، پرفروش‌ترین کتاب آمازون اعلام شده است، در این روزها نیز کتاب «وحشت» با یک فاصله کم، مقام سومین کتاب پرفروش آمازون را داراست.سیمون و شوستر، ناشر کتاب «وحشت»، اعلام کرده است که سفارش‌های متعددی برای چاپ این اثر دریافت کرده است و طبق محاسبات انجام شده، احتمالاً کتاب در آینده نزدیک به یک میلیون و 150 هزار نسخه خواهد رسید. از سوی دیگر حق فروش این کتاب در 16 کشور از جمله کانادا، انگلستان و آلمان نیز به فروش رفته است.

 

چاپ، ۴۲ کشور جهان را در فرانکفورت گردهم آورد

به نقل از روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، این برنامه میزبان ایجادکننده یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های ارتباطی میان ناشران جوان در کشورهای مختلف است و تلاش می کند تا نوعی تبادل اطلاعات و هم‌افزایی فنی و فرهنگی را در میان این مؤسسات در سراسر جهان شکل بدهد.امسال ۱۰۵ متخصص چاپ و نشر جوان از ۴۲ کشور برای شرکت در این مراسم اعلام آمادگی کرده‌اند که از این میان فعالان جوان نشر کشورهای ارمنستان و سنگاپور برای نخستین بار در این گرد هم‌آیی حضور خواهند داشت.حاضران در این رویداد در دو هفته از ابتدا تا شانزدهم اکتبر سال جاری از صنایع چاپ و نشر کشور آلمان واقع در شهرهای کلن، فرانکفورت و برلین بازدید و درنهایت در نمایشگاه کتاب فرانکفورت سال جاری و در دومین روز آن، کار خود را به پایان می‌برند.این برنامه در مدت ۲۰ سال برگزاری خود توانسته بیش از ۳۵۰ ناشر جوان از ۶۰ کشور دنیا را شناسایی و به یکدیگر متصل کند و شبکه‌ای ارتباطی میان آن‌ها را ساماندهی کند. در برنامه امسال ناشران و آژانس‌های ادبی از ارمنستان، چین، کانادا، هلند، ایتالیا، فرانسه، اسلوونی، اسپانیا، آمریکا، بلژیک، استرالیا و...حضور می‌یابند.

نظر شما