شناسهٔ خبر: 28288854 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

یک توصیه تغذیه‌ای برای پیشگیری از سکته مغزی

صاحب‌خبر -

خرداد: متخصصان تغذیه و سلامت بر اساس یافته‌های جدید معتقدند رژیم غذایی مدیترانه‌ای علاوه بر سایر مزایا نظیر پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی همچنین می‌تواند خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش دهد.

به گزارش خرداد به نقل از ایسنا، این متخصصان با بیان اینکه رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند از خطر ابتلا به سکته مغزی بکاهد، اظهار داشتند: این تاثیر مثبت به طور ویژه در زنان بالای ۴۰ سال مشاهده شده است.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای یک رژیم غذایی جدید است که از نوع تغذیه سنتی مردم یونان، اسپانیا، ایتالیا و مراکش الهام گرفته شده است. اساس این رژیم بر مصرف نسبتا بالای روغن زیتون، حبوبات، غلات کامل، میوه و سبزیجات و مصرف متوسط ماهی و محصولات لبنی به خصوص ماست و پنیر و نیز مصرف بسیار کم گوشت و محصولات گوشتی استوار است.

این رژیم غذایی به رغم نامش در تمام کشورهای حوزه مدیترانه یکسان نیست و تفاوت‌هایی در آشپزی این کشورها مشاهده می‌شود.

به گفته متخصصان تغذیه، افزایش میزان مصرف گوشت تازه ماهی، خشکبار، میوه‌ها و سیب زمینی در کنار کاهش مصرف لبنیات و گوشت قرمز می‌تواند نوشداروی کاملی در حفظ سلامتی باشد. در سال‌های اخیر، رژیم غذایی مدیترانه‌ای بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و تحقیقات بسیاری در حمایت از فوائد این نوع رژیم برای سلامتی انجام گرفته است.

از جمله فوائد این رژیم غذایی می‌توان به افزایش طول عمر، به حداقل رساندن خطر ابتلا به دیابت، کاهش شاخص توده بدنی و کند ساختن روند زوال عقل اشاره کرد.

اخیرا در مطالعه‌ای که توسط گروهی از متخصصان انگلیسی در همین رابطه انجام شد اطلاعات ۲۳ هزار و ۲۳۲ فرد ۴۰ تا ۷۷ ساله در مدت زمان ۱۷ سال مورد بررسی قرار گرفت.

این تیم تحقیقاتی بر اساس مشاهدات خود نتیجه گرفتند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر ابتلا به سکته مغزی را تا ۱۷ درصد کاهش می‌دهد. همچنین زمانیکه اطلاعات موجود را بر اساس جنسیت تقسیم بندی کردند، مشاهده شد که این تاثیرگذاری مثبت در زنان بیش از مردان بوده و موجب کاهش ۲۲ درصدی خطر سکته مغزی در زنان می‌شود.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، به گفته محققان مشخص نیست چرا این تاثیر متفاوت روی زنان و مردان وجود دارد اما ممکن است ترکیب‌های غذایی موجود در این رژیم تاثیر متفاوتی روی زنان داشته باشد.

در عین حال رژیم مدیترانه‌ای سال‌هاست که برای پیشگیری و درمان بسیاری بیماری‌ها از جمله قلبی -عروقی و بیماری‌های خودایمنی مورد تایید متخصصان تغذیه بوده است.

نظر شما