شناسهٔ خبر: 28288800 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

قیمت دلار و قیمت سکه (دوشنبه ۰۲ مهرماه۹۷)/ شروع داغ بازارهای پاييزی با دلار ۱۵ هزارتومانی

صاحب‌خبر -

قیمت دلار و قیمت سکه ۹۷/۰۶۷/۰۲؛ به گزارش سرپوش، پاييز با رشد قيمت‌ها در بازارهاي دوقلوي داخلي آغاز شد.

در اولين روز مهر، قيمت‌ها در بازارهاي سكه و ارز مسير رشد را پي گرفتند. يكشنبه اولين روز جدي فعاليت بازار داخلي طلا پس از تعطيلات مذهبي بود تا با رشد دوباره تقاضا، روند بازار متاثر شود. 

 

بازار سكه از رشد قيمت‌ها در بازار ارز نيز تحت تاثير قرار گرفته بود. اين دو بازار تا حدي تحت تاثير تحولات سياسي كشور نيز بودند.سكه امامي كه شنبه، آخرين روز تابستان را با قيمت ۴ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان به پايان برده بود، روز گذشته تا بهاي ۴ ميليون و ۶۱۱ هزار تومان رشد كرد. سكه بهار آزادي نيز يكشنبه ۴ميليون و ۳۱۰ هزار تومان قيمت خورد. اين روند، علاوه بر اثرگذاري پايان تعطيلات مذهبي، تحت تاثير روند بازار آزاد ارز هم بود. روز يكشنبه، تقاضا در بازار ارز به نسبت زياد بود، گرچه قابل مقايسه با روزهاي بي‌ساماني اين بازار نبود. 

 

چندي است به دليل نااطميناني‌هاي اقتصادي، روند افزايشي در بازار، به جاي كاهش تقاضا، موجب خريدهاي تازه مي‌شود.يكشنبه عضو هيات‌مديره اتحاديه طلا و جواهر با اشاره به تعطيلات چند روز گذشته گفت كه با وجود تعطيلات در بازار غيررسمي، قيمت ارز افزايش داشته كه همين مساله باعث افزايش قيمت سكه و طلا شد. 

 

محمد كشتي‌آراي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه صبح روز شنبه قيمت طلا در بازار كاهشي بود، اظهار كرد: با اين حال از ظهر به بعد قيمت ارز افزايش پيدا كرد و به تبع آن بازار سكه و طلا هم افزايشي شد. او با تاكيد بر تاثير مسائل سياسي روي قيمت‌ها در بازار طلا افزود: يكشنبه قيمت سكه ۱۰۰ هزار تومان بيشتر شد، در حالي كه قيمت جهاني طلا با توجه به تعطيلي روز يكشنبه در كشورهاي غربي ثابت بود. كشتي‌آراي با بيان اينكه شنبه دادو‌ستدها در بازار طلا كم شده بود، گفت: از ديروز كه بازار فعال شده و داد و ستدها روال عادي خود را پيدا كرده ، نسبت به شنبه حالت افزايشي داشته است.

 

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با افزایش ۴۹۰ تومانی به نرخ ۱۴ هزار و ۹۸۰ تومان رسید. بازار ارز با جهش ۹۰ درصدی دلار در تابستان، معاملات پاییز را آغاز کرد.  طی هفته اخیر شاهد صعود ملایم دلار در کانال ۱۴ هزار تومانی بودیم. این روند با شتاب بیشتری در روز گذشته ادامه یافت. فعالان بازار دو عامل عمده را در شتاب‌گیری رشد دلار در روز گذشته موثر می‌دانند. یکی، رشد تقاضای خرد با تقویت جریان نقدینگی در نخستین روز از ماه مهر و دیگری افزایش تقاضای احتیاطی در آستانه مجمع عمومی سالانه سازمان ملل از مهم‌ترین‌ عوامل موثر حرکت نرخ دلار به سمت مرز ۱۵ هزار تومانی ارزیابی می‌شود. برگزاری مجمع عمومی سالانه سازمان ملل فارغ از نتایج آن می‌تواند در فروکش هیجانات این بازار موثر باشد.

 

ادامه ركوردزني دلاري بورس/ شاخص كل بيش از ۴۵۰۰ واحد ديگر رشد كرد

بازار بورس تهران همچنان ركورد مي‌زند، اما اين رشدهاي شاخص متاسفانه ناشي از عوامل بنيادين بازار نيست. ركوردشكني‌هاي شاخص در هفته‌هاي گذشته عمدتا تحت حمايت روند بازار ارز بوده و شناسايي سود عده‌اي از معامله گران، روز به روز نوسان‌گيران بيشتري را به بازار سهام مي‌كشاند. ايسنا يكشنبه نوشت: ظاهرا نوسانات در بورس تهران قصد آرام و قرار ندارد.

 

از زماني كه بازار ارز دچار نوسان شد، بازار سهام نيز روي موج اين نوسان نشست و پا به پاي ارز با فراز و فرود‌هايي شديد تكان خورد؛ به‌طوري‌كه طي ۶ ماه گذشته قيمت برخي سهم‌هاي صادرات محور در بورس تهران بيش از دو برابر شده است. يكشنبه شاخص كل، بازده نقدي و قيمتي بورس اوراق بهادار تهران ۴۵۳۳ واحد رشد كرد و تا رقم ۱۶۵ هزار و ۷۲ واحدي افزايش يافت. شاخص كل هم وزن نيز با ۷۹۳ واحد رشد تا رقم ۲۸ هزار و ۷۲۴ واحدي افزايش يافت.شاخص آزاد شناور نيز ۴۲۸۸ واحد رشد كرد و به رقم ۱۷۵ هزار و ۹۱۰ واحدي رسيد. شاخص بازار اول و دوم نيز هر يك به ترتيب ۳۱۹۴ و ۱۰ هزار و ۲۱۰ واحد افزايش يافت.صنايع پتروشيمي خليج فارس، معدني و صنعتي گلگهر و شركت ارتباطات سيار ايران هر يك به ترتيب ۳۰۸، ۲۵۱ و ۲۲۳ واحد تاثير مثبت در رشد شاخص كل داشتند، اما در طرف مقابل سايپا، ايران خودرو و فولاد خوزستان هر يك به ترتيب با ۵۴، ۲۸ و ۱۸ واحد تاثير كاهنده سعي كردند در مقابل رشد فزاينده شاخص‌هاي بازار سهام بايستند.

 

در حالي دو نماد پرمعامله گروه خودرو و ساخت قطعات روز گذشته بيشترين نقش كاهنده را روي شاخص‌هاي بازار سرمايه داشت كه روز گذشته و آخرين روز معاملاتي هفته گذشته گروه خودرو و ساخت قطعات با افزايش چشمگير در قيمت‌ها مواجه شدند. يكشنبه روند قيمت سهم‌ها در گروه خودرو براي تقريبا نيمي از شركت‌ها كاهشي بود و نيمه ديگر توانستند رشد مناسبي را داشته باشند.در عين حال در دومين روز هفته و اولين روز پاييز، فلزات اساسي توانستند يكي از عوامل رشد شاخص‌هاي بازار باشند و در اين گروه نمادهايي همچون سهامي ذوب‌آهن اصفهان، كالسيمين و سرمايه‌گذاري توكافولاد، زرين‌معدن آسيا و فولاد آلياژي ايران از جمله سهم‌هايي بودند كه بيش از چهار درصد نوسان قيمت به سمت بالا داشتند.

 

قیمت دلار و سکه در بازار روز دوشنبه (۰۲ مهرماه۹۷)

امروز دوشنبه دوم مهرماه هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با نرخ... کلیک کنید.

کاظم پور: قیمت نفت ارزان تر می‌شود اگر ترامپ توئیت نکند

حسین کاظم پور، نماینده ایران در اوپک: *کاری که آمریکایی ها می کنند در واقع باعث بالاتر رفتن قیمت‌ها می‌شود چون اصول حاکم بر بازار این سطح از قیمت‌ها را توجیه نمی‌کند *من مطمئنم اگر آنها ساکت بمانند قیمت‌ها پایین می‌آید. *فکر می‌کنم قصد آنها در هم شکستن ایران نیست. آنها سعی می‌کنند رفتار ایران را در مسائلی که ربطی به نفت ندارد تغییر دهند. *استفاده از نفت علیه اراده سیاسی اعضای اوپک نه تنها از سوی ایران بلکه از سوی هر کشور دیگر هم قابل قبول نیست.

نرخ ارز دولتی/ سقوط قیمت ۲۲ ارز در بازار بین بانکی(دوشنبه ۰۲ مهرماه ۱۳۹۷)

قیمت ۲۲ ارز امروز در بازار بین بانکی در حالی کاهش یافت که قیمت یورو نیز با افت مواجه شده است. ( برای مشاهده نرخ ارزها، کلیک کنید )

پس لرزه های نشست اوپک و غیر اوپک در الجزایر

در پی جلسه روز گذشته اوپک و غیر اوپک در الجزایر، بهای نفت خام روز دوشنبه در بازارهای جهانی افزایش یافت. *فروش آتی نفت خام وست تگزاس (WTI) با افزایش ۱.۲ درصدی به قیمت ۷۱ دلار و ۶۳ سنت در هر بشکه نفت رسید. *بهای آتی نفت خام برنت نیز در هر بشکه ۷۹ دلار و ۳۳ سنت رو به رو شد که حدود ۱.۴ درصد افزایش داشته است.

درخواست برای بستن تمام سایت‌های آنلاین فروش سکه

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرد: نامه‌نگاری با مراجع و نهادهای مرتبط برای بستن همه سایت‌های فروش آنلاین سکه و طلا را آغاز کرده و از مردم انتظار دارد از سرمایه‌گذاری در این نوع خرید و فروش غیرقانونی، بپرهیزند. آیت محمدولی در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار داشت: اتحادیه طلا به هیچ عنوان مجوز خرید و فروش آنلاین و مجازی مسکوکات و مصنوعات طلا را نمی‌دهد؛ برخی از کسانی که تجارت آنلاین طلا به راه انداخته‌اند، از اتحادیه‌های استانی مجوز ایجاد واحد صنفی و فروش فیزیکی طلا را دریافت کرده اما پس از اخذ مجوز، کسب و کار خود را به‌فضای مجازی برده‌اند. وی تأکید کرد: «مجوزی که اتحادیه طلا برای سکه فروشی یا طلا فروشی می‌دهد به این معنی نیست که واحد صنفی مربوطه می‌تواند خرید و فروش آنلاین انجام دهد و از وزارت صنعت مجوز تجارت الکترونیک بگیرد، بلکه این مجوز یک مجوز صنفی است و باید کالا به طور فیزیکی به مشتری عرضه شود.» این درحالی است که خرید و فروش طلا شرایط خود را دارد و کالای فروخته شده باید از نظر فنی، عیار و سایر ویژگی‌ها بررسی و جلوی چشم مشتری برای آن فاکتور فروش صادر شود؛ طلا فلزی است که به سادگی نمی‌شود با یک عکس در فضای مجازی آن را فروخت. محمدولی درباره چرایی مخالفت اتحادیه طلا با فروش آنلاین طلا اظهار داشت: از نظر این اتحادیه هنوز جامعه از نظر فرهنگ‌سازی تجارت آنلاین مهیای خرید و فروش طلا اعم از مسکوکات و مصنوعات به این شیوه نیست و عامه مردم نیز اطلاعات فنی کامل نسبت به طلا ندارند و ممکن است با پدیده کلاهبرداری و کم فروشی روبه‌رو شویم.

تردد روزانه كاميون از گمرك

به گزارش ايسنا، فرود عسگري رييس كل گمرك ايران در تشريح آخرين آمار واردات كالاهاي اساسي به كشور اعلام كرد: در حال حاضر به‌طور ميانگين روزانه ۴۷۰۰ كاميون كالا از گمركات كشور ترخيص مي‌شود و در مواقعي اين رقم به ۶۰۰۰ دستگاه هم مي‌رسد. وي با تاكيد بر نتايج جلسه در حضور معاون اول رييس‌جمهوري بيان كرد: بخشي از مشكلات ترخيص كالاهاي موجود در انبارهاي گمركي مربوط به تخصيص ارز است و برخي ديگر مشكل تامين ارز را دارند كه مقرر شد بانك مركزي با همكاري وزارت صنعت، معدن و تجارت اين مشكلات را رفع كند. در حوزه تعيين اولويت‌هاي كالايي، ثبت سفارش، عدم معافيت از پرداخت مابه‌التفاوت ارز براي كالاهاي ساخته شده و نهايي و همچنين عدم تمايل برخي واردكنندگان براي انتقال كالا از انبارهاي گمركي به انبارهاي داخلي هم مشكلاتي وجود دارد كه مجموع اين عوامل موجب شده بخشي از كالاها در انبارهاي گمركي بماند ‌و مقرر شد پيشنهادات جديدي براي رفع اين مسائل و مشكلات به معاون اول رييس‌جمهوري ارايه شود.

افزايش قيمت خودرو در بازار

قيمت اكثر خودروهاي توليد داخل يكشنبه در بازار تهران بين ۵۰۰ هزار تا يك ميليون تومان افزايش يافت. قيمت اكثر خودروهاي توليد داخل در اولين روز از هفته جاري نسبت به هفته گذشته بين ۵۰۰ هزار تا يك ميليون تومان افزايش يافت. براساس اين گزارش پرايد ۱۳۱ با ۵۰۰ هزار تومان افزايش قيمت نسبت به هفته گذشته ديروز در بازار تهران به قيمت ۳۳ ميليون تومان معامله شد و پرايد ۱۱۱ كه در آخرين روز كاري هفته گذشته به قيمت ۳۵ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد، در بازار تهران با افزايش ۵۰۰ هزار توماني به قيمت ۳۶ ميليون تومان معامله شد. پژو ۴۰۵ جي ال ايكس بدون تغيير قيمت نسبت به هفته گذشته در بازار به قيمت ۵۰ ميليون تومان معامله شد و پژو ۴۰۵ اس ال ايكس با افزايش قيمت ۵۰۰ هزار توماني نسبت به هفته گذشته به قيمت ۵۵ ميليون تومان معامله شد. پژو ۲۰۷ اتوماتيك هم با افزايش قيمت يك ميليون و ۵۰۰ هزار تومان نسبت به هفته گذشته در بازار ديروز تهران به قيمت صد و ۵ ميليون تومان معامله شد.

برچسب‌ها:

نظر شما